שפר: צפויות עליות מחירים בעקבות האיסור לפריקת מטעני גרעינים וצובר באשדוד

טוען: בעלי אוניות מסרבים לחתום על חוזים עם בעלי המטענים בגלל אי הוודאות בפריקה באשדוד


00:00 ,06.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

טוען: בעלי אוניות מסרבים לחתום על חוזים עם בעלי המטענים בגלל אי הוודאות בפריקה באשדוד. היטלי צפיפות והובלה יבשתית ייקרו מטעני יבוא בשל סירוב המשרד להגנת הסביבה לתת לנמל אשדוד היתר לפריקת מטעני צובר. צפויה פגיעה גם ביצוא.
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית, גד שפר, מתריע כי סירוב המשרד להגנת הסביבה לאפשר פריקה וטעינה של מטעני צובר בנמל אשדוד, יעלה למשק עשרות מיליוני דולר.
 
כזכור, הודיעה הנהלת הנמל על הפסקת פריקה וטעינה של מטעני הצובר, למעט גופרית, מאחר שאין בידי חברת הנמל ההיתר הדרוש מהמשרד להגנת הסביבה. המשרד תובע מהנמל להצטייד במערכות הנותנות מענה  לביות סביבתיות. נמל אשדוד נערך לנושא, פרסם מכרזים ופעל למציאת הסדר לבעיות הסביבתיות הנוצרות סביב מטעני הצובר, אך למרות בקשת הנהלת חברת הנמל לקבל היתר זמני עד ליישום הפתרונות, היא נענתה בשלילה ולא קיבלה היתר כזה.
 
שפר אומר כי נמל חיפה אינו מסוגל לקלוט את המטענים הגרעינים והמטענים האחרים שיידחו מנמל אשדוד. הצפיפות שתיווצר בנמל חיפה תגרור אחריה היטלי צפיפות גבוהים ביותר, שעלותם למשק תהיה עשרות מיליוני דולרים. "ההובלה היבשתית של מטענים תייקר את הסחורות עוד יותר ואת הנזקים הנוספים לסחר החוץ הישראלי ולאמינותו אנו חשים כבר עתה: חברים באיגוד המשתמשים בהובלה ימית דיווחו לנו כי חברות שהם עומדים איתן בקשר מסרבות לחתום על חוזים שיעדם נמל אשדוד, היו כבר כאלה שדרשו להוביל את המטענים לנמלים בארצות הסמוכות (כמו נמל פורט סעיד, לדוגמא). הפגיעה תהיה גם ביצואנים  הישראלים, שעקב הצפיפות הצפויה בנמל חיפה לא יוכלו לעמוד בחוזים ובלוחות זמנים להם התחייבו".
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית פנה לשר התחבורה ולשר להגנת הסביבה ותבע את התערבותם המיידית, כדי שההובלה הימית לישראל וממנה לא תספוג נזקים נוספים.
 
בפנייתו לשר גדעון עזרא כותב גד שפר: "אני קורא לך להתערב ולשנות החלטת קצרת ראות זו שהתקבלה במשרדך. כאשר בישראל נגרמים מדי יום זיהומים סביבתיים קשים ביותר, שניתן למנעם, נראה כי אי מתן ההיתר הזמני, למרות הרצון הטוב והנכונות שגילתה הנהלת חברת נמל אשדוד, היא התעקשות שאינה במקומה ואינה מתחשבת בצרכי המשק. ומדובר לא רק בנזקים כספיים אלא גם בנזקים סביבתיים: הרי הובלת מטעני צובר אלה במשאיות מהצפון לדרום עלולה לזהם הרבה יותר".