שפר מאשים את צים: מנצלת כוח מונופוליסטי להעלאת מחירים

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית תוקף את צים על רקע הפסקת השירות הישיר לארה"ב של מארסק וצ'יינה שיפינג ובמקביל ההחלטה של צים לייקר את דמי ההובלה לארה"ב. צים בתגובה: קיימת תחרות מלאה. עליית המחירים נובעת בעיקרה מייקור התשומות וכן מתנאי ביקוש והיצע השוררים בש


00:00 ,19.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית תוקף את צים על רקע הפסקת השירות הישיר לארה"ב של מארסק וצ'יינה שיפינג ובמקביל ההחלטה של צים לייקר את דמי ההובלה לארה"ב ב-150 עד 200 דולרים למכולת 20 רגל. שפר קרא לממשלה לבלום את התהליך לפני שיצבור תאוצה. צים בתגובה: עליית המחירים נובעת בעיקרה מייקור התשומות וכן מתנאי ביקוש והיצע השוררים בשוק
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, תקף השבוע את חברת צים על רקע ההחלטה לייקר את מחירי ההובלה הימית בקו הישיר ביצוא לארה"ב חוף מזרחי וקנדה ב-150 דולר עבור מכולת 20 רגל ו-200 דולר עבור מכולת 40 רגל ואילו ביצוא לחוף המערבי הוחלט בצים לייקר התעריף ב-200 דולר למכולת 20 רגל וב-300 דולר למכולת 40 רגל. לטענתו, צעד זה צפוי לגרום נזק של עשרות מיליוני דולר בשנה לסחר החוץ הישראלי.
 
שפר פנה לשרי התחבורה והתמ"ת וקרא להם לנקוט צעדים שימנעו פגיעה קשה זו בבעלי המטענים, בתעשייה הישראלית, ובסחר החוץ הישראלי.
 
"הדבר יפגע פגיעה של ממש בסחר החוץ של ישראל", אומר שפר בפנייתו. הוא מזכיר עוד כי לפני שבועות אחדים פנה לממשלה והתריע כי חברות ספנות גדולות, כמו מארסק וצ'יינה שיפינג, מפסיקות את הקווים הישירים לישראל בשל הצפיפות בנמלים והזהיר מפני השלכות של תהליך מדאיג זה. "והנה, טרם חלפו שלושה שבועות, וכבר רואים את התוצאות החמורות בשטח".

"דווקא עתה, בחודשי הקיץ, אין עיכובים, שיבושים ועומסים בנמלים. השינוי היחיד בשטח הוא שצים נשארה המוביל היחיד שלו קו ישיר לארה"ב, והיא מנצלת כוח מונופוליסטי זה להעלאת מחירים", כותב שפר בפנייתו לשרים.
 
"צים הפכה לגורם כה דומיננטי עד כי חשש כבד בלבנו כי העלאת מחירים זו תהיה פתיחת סכר לחברות ספנות נוספות בקווים נוספים. אם בעבר, לפני הפרטת החברה, יכולנו להידבר עם הנהלת צים, כחברת הספנות הלאומית, על בסיס האינטרסים המשקיים של מדינת ישראל, כיום מונעת צים על ידי שיקולים מסחריים גלובליים והשיקול של טובת המשק הישראלי שוב אינו בראש מעייניה. שיקול זה חייב להיות בראש מעיינה של ממשלת ישראל", כתב שפר לשרים.

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית הדגיש כי על הממשלה לבלום תהליך זה לפני שיצבור תאוצה ויגרום לנזקים כבדים נוספים.


צים בתגובה: קיימת תחרות מלאה

מחברת צים נמסר בתגובה כי "התחרות בין חברות הספנות קיימת במלואה, וטענותיו של יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית בעניין זה מופרכות לחלוטין.
 
"בניגוד גמור לטענותיו, חברות הספנות האחרות נותנות גם הן שירות למשתמשים, ואם היצואנים והיבואנים בוחרים בצים לבצע את ההובלה הימית, ומעדיפים אותה על פני מתחרותיה, הרי זה בגלל איכות השירות והנאמנות לסחר הישראלי בכל עת ובכל מצב".
 
מחברת צים נמסר כי עליית המחירים נובעת בעיקרה מייקור התשומות וכן מתנאי ביקוש והיצע השוררים בשוק הובלה ימית פתוח ותחרותי.
 
"יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית זורה חול בעיני התקשורת והשרים אליהם הוא מפנה את מכתבו, בקשר לטענותיו על 'כוח מונופוליסטי' כביכול שעל בסיסו מעלה צים את מחיריה. חברות הספנות האחרות לא רק שלא הפסיקו להוביל מטענים מנמלי ישראל לצפון אמריקה, אלא אף מקיימים מסע מכירות נמרץ להוביל באמצעותן. לכל יצואן ויבואן קיימות אלטרנטיבות לשימוש בהובלה הימית באמצעות חברות נוספות, ולא רק על ידי צים.
 
"מעניין אם יו"ר האיגוד פונה לחברי האיגוד ומבקש מהם את מה שהוא מבקש מצים: להתעלם מעליית התשומות וכתוצאה מכך לספוג מחירי הפסד, ולהתעלם מתנאי ביקוש והיצע שבהם נלקחת בחשבון רמת השירות והביצוע. האם היצואנים והיבואנים שחברים בארגונו, בבואם לקבוע את מחירי מוצריהם, מתעלמים מתנאי שוק וממחירי חומרי הגלם והתשומות? האם גם לגבי המחירים של מוצריהם מבקש היו"ר הנכבד את התערבות השרים?
 
"גם טענתו של יו"ר האיגוד, שממנה משתמע כאילו הכל בסדר בנמלים ואין בהם עיכובים שיבושים ועומסים, משוללת כל יסוד. צים מציעה ליו"ר הנכבד לבקר בנמלים בימים אלה ולעמוד מקרוב על הנזקים שנגרמים לצים כתוצאה מהשיבושים, ואולי ובעקבות כך לכתוב מכתב לאותו הקהל ולאותם שרים שהוא פונה אליהם, ולבטא את הערכתו לצים על כך שלמרות השיבושים היא ממשיכה לשרת בנאמנות את המשק הישראלי".