שפר לרה"מ: חייבים לבלום את בריחת חברות הספנות הגדולות מישראל

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית קורא בעקבות הפסקת השירות הישיר לישראל של "צ'יינה שיפינג" ושל "מארסק" לראש הממשלה להבטיח מיד עבודה סדירה בנמלים שתבלום את תהליך הנטישה


00:00 ,01.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית קורא בעקבות הפסקת השירות הישיר לישראל של "צ'יינה שיפינג" ושל "מארסק" לראש הממשלה להבטיח מיד עבודה סדירה בנמלים שתבלום את תהליך הנטישה
 
נטישתן של חברות ספנות גדולות את נמלי ישראל, גורמת לנזקים כבדים לסחר החוץ הישראלי ומאיימת על התחרות בענף הספנות. כך מזהיר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית.
 
שפר אומר כי האיגוד מתריע כבר תקופה ארוכה על הסכנות למשק הישראלי כתוצאה משיבושים בעבודה בנמלי ישראל. עיצומים, שביתות, עבודה  לא רציפה מסיבות שונות, גורמים לעיכובים בכניסת אוניות לנמלים ובפריקת מטענים. עתה, טוען שפר, מתממשת תחזית הזו: בימים אלה מתכננת חברת הספנות הגדולה בעולם, חברת "מארסק", להפסיק את השירות הישיר מישראל לארה"ב. במקום הקו הישיר שיצא מישראל תפעיל מארסק שירות מנמל אחר במזרח התיכון, ככל הנראה פורט סעיד. לנמלי ישראל יגיעו המטענים באוניות הזנה שיצאו מאותו נמל. ל"מארסק" קדמה חברת "צ'יינה שיפינג" שהודיעה החודש על הפסקת השירות הישיר לנמלי ישראל מהמזרח הרחוק על רקע העיכובים בנמלי ישראל.
 
שפר פנה לראש הממשלה וקרא לו לדאוג לבלימת נטישת חברות הספנות ולהבטיח הסדרת נושא יחסי העבודה כולל הוצאת הנמלים ממעגל שביתות ועיצומים, כדין שירות חיוני במדינה שזה המוצא היחיד ל-95% מסחר החוץ שלה.

במכתבו לראש הממשלה אומר שפר על נטישת חברות הספנות הגדולות את נמלי ישראל: "למותר לציין את הנזקים הישירים והעקיפים ליצוא, לסחר החוץ ולמשק כולו כתוצאה מתהליך מדאיג זה. יתר על כן, במדיניות כלכלית ששמה את הדגש על תחרות מרבית לטובת המשתמש, נשארת צים חברת הספנות המובילה היחידה בקווים הנחשבים לחשובים ביותר בסחר הישראלי, וכבר יש הערכות על עלייה משמעותית במחירי ההובלה הימית כתוצאה מכך".
 
בד בבד קורא שפר לזירוז פתרון בעיית התשתיות בנמלים. שכן גם המחסור בתשתיות גורם לעיכובים בעבודה ולהגברת הצפיפות בנמלים. לפני חודשים אחדים החליטה ממשלת ישראל על השקעה של כ-800 מיליון דולר בתשתיות בנמלי ישראל, שיפתרו במידה רבה את הבעיות עד לשנת 2015. אולם עד עתה ממתינים להחלטת שרי האוצר והתחבורה כדי שניתן יהיה להתחיל בעבודות. "כל יום של עיכוב, הוא יום של נזק כבד לכלכלה בישראל" אומר שפר.