שפר: האוצר אטום - "עופרת יצוקה" עלול לגרום לזינוק בעלויות ההובלה הימית

לטענת יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית האוצר מסרב לשלם 50 אלף דולר כדי להתחיל הליך ביטוח לגיבוי פוליסות הביטוח של חברות הספנות. משרד האוצר בתגובה: בעת מתיחות ביטחונית הממשלה תפעל באמצעות חברת ענבל


00:00 ,28.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית האוצר מסרב לשלם 50 אלף דולר כדי להתחיל הליך ביטוח לגיבוי פוליסות הביטוח של חברות הספנות. משרד האוצר בתגובה: בעת מתיחות ביטחונית הממשלה תפעל באמצעות חברת ענבל
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, מזהיר כי סירובו של משרד אוצר לממן סכום של 50 אלף דולר כדי להתחיל הליך הסדר ביטוחי לגיבוי פוליסות הביטוח של חברות הספנות באמצעות מתן בטוחה על ידי ממשלת ישראל, למקרה של פרוץ מעשי איבה באזור, עלולה לעלות למשק הישראלי מיליונים רבים של דולרים.
 
במכתב שהיפנה שפר לשר האוצר רוני בר-און מזכיר שפר כי בזמן מלחמת לבנון השנייה עלו תעריפי ביטוח סיכוני מלחמה על אוניות הפוקדות את ישראל תוך ימים אחדים במאות רבות של אחוזים (והגיעו אף ליותר מאלף אחוז). העלות הכוללת ליבואנים וליצואנים היתה אז 74 מיליון דולר. "במלחמת לבנון השנייה הגיעו הנזקים של תוספת סיכוני המלחמה לדמי ההובלה הימית לשיעור של כ-24 מליון דולר בחודש המלחמה ועוד כ-50 מיליון דולר בחודשים שלאחר המלחמה, כי שיעור התוספת ירד בהדרגה".
 
לדברי שפר, הושגה הסכמה עם חברת A.O.N, שהיא מבוטחת מטעם לוידס, על התחלת ההליך הביטוחי. אך על אף שהתקיימו פגישות של נציגי האוצר עם מבטחי "לוידס" בלונדון, למרות שהושגה הסכמה של חברת A.O.N להסדר ולמרות שהפתרון המוצע אינו מצריך שינויי חקיקה, לא התקדם יישום הפתרון. שפר כותב כי "אבן הנגף העיקרית בהתקדמות ליישום ההסכם הנה סכום של 50 אלף דולר פרמיה ראשונית, שתנוכה מפרמיות עתידיות שיהיו".
 
לדברי שפר, בפגישה שהתקיימה ברשות הספנות והנמלים לפני מספר חודשים, הועלתה דרישה של משרד האוצר כי המשתמשים בהובלה ימית יממנו פרמיה ראשונית בגובה של 50 אלף דולר. שפר כותב לבר-און כי "דרישה כזו הנה חסרת תקדים ובלתי הגיונית" ותוהה "מדוע חברות מסחריות צריכות לממן פעולה ממשלתית במהותה?".
 
יש לציין כי איגוד המשתמשים בהובלה ימית תובע כבר במשך שנים לעגן את הנושא בהסדר קבע של ערבות הממשלה לביטוח האוניות המגיעות לישראל בזמן של מעשי איבה, מנגנון שיופעל מיד עם תחילת פעולות הלחימה ויחסוך למשק נזקים כבדים. היעדרו של מנגנון כזה אף צוין כאחד המחדלים במלחמה על ידי ועדת טוניק, שהוקמה לבדיקת לקחי המלחמה בנושאי התחבורה.
 
בעקבות פעילות האיגוד הוקם באוצר צוות מיוחד, בראשו עמד סגן החשב הכללי דאז, רו"ח יריב נחמה. צוות זה פרסם מסקנותיו, התומכות בפתרון גיבוי פוליסת הביטוח של חברות הספנות על ידי הממשלה. למרות שמסקנות אלה פורסמו עוד באפריל 2007, הן לא הגיעו לכלל יישום. באוצר הגיעו אמנם להסכמה עם ברוקר, חברת AON אולם כדי להתחיל ביישום ההליך דרשה החברה סכום של 50 אלף דולר, ומשרד האוצר מסרב לממן סכום זה, שימנע נזקים בסכום של מיליוני דולרים  למשק.
 
"לא ברור לי אם זו חלמאות או אטימות מוחלטת לצורכי המשק" אומר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית. "בשנתיים וחצי שחלפו מאז מלחמת לבנון אנחנו עדים לאיומי מלחמה תכופים. היום, כאשר טווח הטילים הנורים מעזה עשוי להגיע לאשדוד, הסכנה מיידית וממשית. הקטיושות שנמצאו בגבול הצפוני בסוף השבוע כשהן מכוונות לישראל, עוד מעמיקות את האיום. ברור לנו כי חברות הספנות, הנמצאות במצב כלכלי קשה בגלל המשבר העולמי, רק ממתינות להזדמנות להטיל היטלים גבוהים על בעלי המטענים. את הנזקים העצומים שיגרמו היטלים אלה ישלם המשק כולו, הם יגיעו לכל משק בית ולכל מפעל. אני חושש שגם הפעם ייזכרו לסגור את שערי האורווה אחרי שהסוסים יימלטו".
 
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "טרם גובש הסכם שמיישם את מסקנות הוועדה שהוקמה לבחינת שוק ביטוח סיכוני המלחמה בהובלה ימית שהוקמה בשעתו על ידי החשב הכללי לאחר מלחמת לבנון השנייה. כל עוד לא גובש הסכם כזה, תקפות תקנות מס רכוש שמבטחות למעשה את כלי השיט והמטענים בשעת חירום".
 
ממשרד האוצר הוסיפו כי "בעת מתיחות ביטחונית וכאשר מוכרז מצב חירום, הממשלה תפעל באמצעות ענבל חברה לביטוח להנפקת פוליסת ביטוח ימית תקנית של לוידס לסיכוני מלחמה לכלי שיט ומטענים. כתוצאה מכך הממשלה תשא במרבית הסיכון לנזקים ישירים מכוח תקנות מס רכוש וקרן הפיצויים".