שיטת ה"חלונות" וה- TOS במרכז פגישת הנהלת חברת נמל אשדוד עם לשכת הספנות

משלחת מטעם הנהלת חברת נמל אשדוד נפגשה אתמול עם ועד לשכת הספנות. בפגישה הועלו מספר נושאים, בהם שיטת "החלונות" המתוכננת, מערכת ה- TOS שנכנסה לאחרונה להרצה תפעולית ברציף היובל ונושאים נוספים


00:00 ,08.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הפגישה היתה באווירה טובה. נדונו בה אפשרויות של שיתוף פעולה. נציגי לשכת הספנות הביעו משאלת לב לשיתוף פעולה כבר בשלבי התכנון בין הנמל וסוכני האניה מאחר ולהם יש נסיון מצטבר שיאפשר יחדיו להצעיד את נמל אשדוד לקראת הצלחות.
 
משלחת מטעם הנהלת חברת נמל אשדוד נפגשה אתמול עם ועד לשכת הספנות, במשרדי לשכת הספנות בחיפה. המשלחת כללה את איריס שטרק- יו"ר הדירקטוריון, שוקי סגיס- מנכ"ל, יוסי בסן- סגן מנהל הנמל. בפגישה הועלו מספר נושאים, בהם שיטת "החלונות" המתוכננת, מערכת ה- TOSשנכנסה לאחרונה להרצה תפעולית ברציף היובל ונושאים נוספים.
 
בפגישה הועלה כאמור נושא ה"חלונות" - שיטה הנהוגה בעולם, שבמסגרתה מקצה הנמל ביום ובשעה שנקבעים מראש עם חברת הספנות, כניסה ישירות לנמל לטובת טעינה ופריקה. בהנהלת נמל אשדוד ציינו בהזדמנויות שונות שהנושא נבחן על ידם במלוא הרצינות ושהם ממתינים לקבלת אישור מרשות הספנות והנמלים ליישומה. חלק מנציגי לשכת הספנות התריעו ששיטה זו עלולה לפגוע בנוהל ה"תור התפעולי" הנהוג בנמלים והם אף הציעו לשוב לשיטת ה- FIFO (בשמה המלא: First In First Out) שבמסגרתה מקבלת אניה הנכנסת לרציפים את כל ה"ידיים".
 
בפגישה דובר גם על מערכת ה- TOSשנכנסה לאחרונה להרצה ברציף היובל. המערכת מאפשרת בעצם לנהל באופן אופטימלי את טרמינל המכולות, באמצעות כך שהמערכת מעבירה פקודות לכל מערכות הפריקה והטעינה באניה והיא בעצם שולטת, מחדר ה- TOS, על כל מערכות הנמל.
 
נציגי הנמל הבהירו שהשליטה בחדר ה- TOSהינה בידי אנשי חברת הנמל וכך זה גם יימשך. לדבריהם, אין הם מונעים מחברות המניה להמשיך בתפקידים שחברות הספנות יטילו עליהם, אך בשום מקרה הם לא יאפשרו לחברה חיצונית לנהל חלק מהפעולות המתבצעות בחדר ה- TOS.
 
מנגד, סוכני האניות הביעו חששם שעבודתם של חברות המניה תצטמצם בגלל ה- TOS, מה שישפיע עם רמת הרווחים שלהם והם עוד עלולים לייקר את מחירי הטיפול במטענים קונבנציונלים. הם גם הביעו דאגה נוכח האפשרות שהידע הרב שנצבר אצל חברות המניה במשך 70 שנה בתכנון "קו המים" ילך לאיבוד. יחד עם זאת, הביעו סוכני האניה תקוה שהניסוי במערכת ה- TOSיצלח וכי הם מבינים את שיקולי הנמל לנהל את חדר ה- TOSבלא לערב גורמי חוץ.
 
"בסה"כ, הדעה הרווחת בקרב סוכני האניה היא שנמל אשדוד ונמל היובל במסגרתו, פועלים כרגע בצורה סבירה, אם כי נמל היובל, שפועל על בסיס של פיילוט, סובל מ'מחלות ילדות' כמו למשל מחסור במנופים", סיכם נשיא לשכת הספנות, נחום גנצרסקי.