שוקי סגיס לגד שפר: לבטל את היטל הצפיפות בנמל אשדוד לאלתר

מנכ"ל חברת נמל אשדוד טוען לקיפוח מתמשך של נמל אשדוד על ידי איגוד המשתמשים בנושא היטל הצפיפות ומוחה על הארכת ההיטל בחודש נוסף ללא בדיקה. מוסיף כי קביעה שרירותית של מקדם קבוע לנמל אשדוד הגבוה פי 1.8 מהמקדם שנקבע לנמל חיפה אינה סבירה". שפר בתגובה: הכתובת לבי


00:00 ,24.09.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל חברת נמל אשדוד טוען לקיפוח מתמשך של נמל אשדוד על ידי איגוד המשתמשים בנושא היטל הצפיפות ומוחה על הארכת ההיטל בחודש נוסף ללא בדיקה. מוסיף כי קביעה שרירותית של מקדם קבוע לנמל אשדוד הגבוה פי 1.8 מהמקדם שנקבע לנמל חיפה אינה סבירה". שפר בתגובה: הכתובת לביטול ההיטל הן חברות הספנות
 
מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, שלח היום מכתב לגד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, בנושא היטלי הצפיפות, בו הוא דורש לבטל לאלתר את היטל הצפיפות בנמל אשדוד. סגיס טוען במכתבו לשפר כי לאחרונה נוצר הרושם כי "דווקא בתקופה בה גדלה הפעילות בנמל אשדוד בקצב חסר תקדים, איגוד המשתמשים בהובלה ימית נותן ידו לקיפוח מתמשך ולא מוצדק של הנמל בנושא היטל הצפיפות".
 
סגיס ממשיך וכותב כי "מדובר בפגיעה חמורה בלקוחות נמל אשדוד ובחברת הנמל עצמה ובהארכת העיוות הקיים לפיו היטל הצפיפות בנמל אשדוד גבוה מזה המוטל על נמל חיפה, בעוד שהצפיפות עצמה בנמל חיפה בתקופת המדידה היתה גבוהה יותר מהצפיפות בנמל אשדוד".
 
סגיס ציין במכתבו כי "קביעה שרירותית של מקדם קבוע לנמל אשדוד הגבוה פי 1.8 מהמקדם שנקבע לנמל חיפה אינה סבירה, אינה מגובה בנתונים עדכניים והמתודולוגיה שמאחריה לא מוסברת. קיימים אצלנו חששות כבדים לגבי תום הלב והאובייקטיביות הנדרשת מהאיגוד שאתה עומד בראשו. חששות המתחזקות על רקע אמירות בנוגע לנמלים בהן יצאתם בחודשים האחרונים שהיה בהן משום מתן העדפה ברורה ולא מוצדקת לנמל חיפה ולפיתוחו העתידי, על חשבון נמל אשדוד".
 
עוד הוסיף סגיס, "תופעה זו, לפיה הוארך היטל הצפיפות בחודש נוסף ללא כל בדיקה, על אף שהוטל במקור לשלושה חודשים בלבד, הינה חמורה ואינה עומדת בקריטריונים הבסיסיים לקבלת החלטה המשפיעה באופן כה כבד על המשתמשים בהובלה ימית ועל הנמלים. לפיכך, אנו דורשים כי היטל הצפיפות בנמל אשדוד יבוטל לאלתר וכי בעתיד, במידה והנושא יעלה שוב, ייעשה הדבר בהליך מסודר, הוגן ושקוף, לטובת כל הצדדים הנוגעים בדבר".
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בנוסף כי במחצית הראשונה של שנת 2007 גדלה תנועת המכולות בנמל אשדוד ב-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גידול זה נבע בחלקו מהגידול בסך הביקושים (תנועת המכולות בשני הנמלים גדלה במחצית הראשונה של 2007 ב-4.5% לעומת המחצית הראשונה של שנת 2006), וברובו מירידה בהיקף תנועת המכולות בנמל חיפה (תנועת המכולות בנמל חיפה קטנה במחצית הראשונה של שנת 2007 ב-5% לעומת המחצית הראשונה של שנת 2006).
 
גד שפר: את היטל הצפיפות מטילות חברות הספנות ולא איגוד המשתמשים
 
בתגובה מסר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית,  כי את היטל הצפיפות מטילות חברות הספנות ולא איגוד המשתמשים בהובלה ימית – והן הכתובת לפנייתו של מנכ"ל נמל אשדוד.
 
עוד מסר גד שפר כי איגוד המשתמשים בהובלה ימית נלחם נגד הטלת היטלי צפיפות, שחבריו הם המשלמים את מחירם היקר, כאשר היטלי צפיפות אלה אינם מוצדקים. "לנוכח המצב בנמל אשדוד, בו אוניות ממתינות ימים ממושכים, אם בשל סדרי עבודה ושעות עבודה שאינם מספקים ואם בשל ציוד שאינו פועל, מתקשה האיגוד למצוא עילה של ממש למאבק על ביטולו של היטל הצפיפות".
 
שפר הוסיף כי במצב הצפיפות וההמתנות בנמל אשדוד, "לא מן הנמנע שבדיקה לפני הארכת היטל הצפיפות היתה אף מייקרת את היטלי הצפיפות שהמשתמשים משלמים".
 
שפר מזכיר עוד כי איגוד המשתמשים בהובלה ימית הוא זה שהצליח במאבק ממושך לבטל בתחילת 2006 את היטל הצפיפות שהוטל על נמל אשדוד במשך 7 שנים, אולם הבעיות בנמל אשדוד גרמו עד מהרה לחידוש היטל הצפיפות בנמל.
 
הטענה בדבר התחשיב השונה בין הנמלים הועלתה בעבר, והנהלת הנמל כבר קיבלה תשובה מפורטת על כך. בכל מקרה, לבקשת חברות הספנות נערכים עתה דיונים מתקדמים לשינוי שיטת חישוב ההיטל.
 
גד שפר מציין כי איגוד המשתמשים בהובלה ימית אינו שבע רצון גם מהמצב בנמל חיפה, והשמיע קולו לא פעם בעניין זה, אך אין בכך כדי להצדיק בדרך כלשהי את העיכובים הנמשכים בנמל אשדוד.