רשות הנמלים: ההסתדרות 'תופרת' הליכים לקליטת קרובי משפחות עובדים בנמל אשדוד

רשות הנמלים בתגובה על תביעת ההסתדרות כנגד תהליך קליטת עובדים חדשים בנמל אשדוד: "ההסתדרות חצתה את כל הגבולות- הגיעה השעה להגיב בחומרה הראויה על שימוש בהליכי משפט למטרות כה זרות


00:00 ,18.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
רשות הנמלים בתגובה על תביעת ההסתדרות כנגד תהליך קליטת עובדים חדשים בנמל אשדוד : "ההסתדרות חצתה את כל הגבולות- הגיעה השעה להגיב בחומרה הראויה על שימוש בהליכי משפט למטרות כה זרות ופסולות"; הרשות דורשת כי בית הדין האזורי ידחה את התביעה מכל וכל ויטיל על המבקשים הוצאות משפט לדוגמא בשיעור מרתיע

"ארגון העובדים הגדול במדינה עותר מפני בית משפט בישראל כי יורה על "תפירת" הליכים לקליטת עובדים במקום עבודה בשירות הציבורי, לטובת קרובי משפחה של עובדים במקום העבודה, כך לאור היום, ללא כחל וסרק וללא שמץ של בושה".

במילים אלה נפתחת תגובת רשות הנמלים אשר הוגשה היום לבית הדין האזורי בבאר שבע בתשובה לתביעת ההסתדרות וועדי הציוד המכני והתפעול בנמל אשדוד, כנגד תהליך קליטת עובדים חדשים המתבצע בנמל אשדוד. ההסתדרות והוועדים דורשים שכל תהליך הקליטה יהיה בהסכמתם כולל קבלת זכות וטו על קבלת כל עובד לנמל ומבקשים מבית הדין לעצור את תהליך הקליטה המצוי בעיצומו. מן התביעה עולה כי מטרת הבקשה הינה להבטיח כי לפחות מחצית ממקומות העבודה יאוישו על ידי מועמדים בני משפחות העובדים, נוהג אותו מבקשת הנהלת הרשות לעקור מן השורש.

בכתב התשובה שהוגש ע"י באי כוחה של הרשות, עוה"ד יעקב מלישקביץ ואיריס רש ממשרד עוה"ד פינברג מבקשת הרשות כי בית הדין ידחה את הבקשה מכל וכל ויטיל על המבקשים הוצאות משפט לדוגמא בשיעור מרתיע ותקדימי. לטענת הרשות מדובר בבקשה מרחיקת לכת בעזות המצח הטבועה בה ונראה כי נחצו כל הגבולות. "הגיעה הפעם השעה להגיב בחומרה הראויה על שימוש בהליכי משפט למטרות כה זרות ופסולות " נאמר בתגובה.

הרשות קובעת בתשובתה כי העובדות עליהן נסמכת בקשת ההסתדרות הינן תשליל מוחלט של המציאות ואין בהן כל ממש. רשות הנמלים הסתמכה בתגובתה על כך שבהסכם קיבוצי מפורש, עליו חתומים ההסתדרות, ועד ציוד מכני בנמל אשדוד וועד תפעול (סווארים) בנמל אשדוד קובע כי החלטות ועדת הקליטה תתקבלנה בדעת רוב, ובבקשת ההסתדרות נטען כי הוסכם על החלטות פה אחד.

עוד צויין כי אותו הסכם מפורש קובע כי קליטת העובדים תיעשה ללא העדפה או אפליה כזו או אחרת, אך בבקשת ההסתדרות נטען כי הוסכם להעדיף את בני העובדים ולהקצות להם מכסה של 50% מן הנקלטים. יתרה מכך, נטען בתגובה, ההסכם המפורש קובע כי כל הליך המיון הראשוני מתבצע על ידי ההנהלה בלבד. "והנה בבקשה נטען כי למבקשים זכות להיות שותפים מלאים בהליך זה".

עוד נטען כי בהסכם המפורש שנחתם נקבע כי כל מה שהיה בעבר בטל ומבוטל, אך בבקשה דורשים ההסתדרות וועדי העובדים של ציוד מכני ותפעול בנמל אשדוד להמשיך ולהנהיג את כל הנורמות וההליכים שבעבר.

הרשות מבקשת כי בית הדין ידחה את בקשת המבקשים למתן צו מניעה כנגד המשך הליכי הקליטה , שכן עצירת תהליך הקליטה הנמצא כבר בשלב הסופי כעת תגרום לנזק כבד לנוכח הצורך המיידי בקליטת עובדים.

הרשות אומרת עוד כי נציגי העובדים בועדת הקליטה קיבלו את כל האינפורמציה הרלוונטית במהלך כל שלבי הקליטה, ולכן טענת המבקשים לפיה "האינפורמציה" שכביכול חסרה לאותם נציגים הינה טענת סרק, וכל מטרת המבקשים הינה לעצור את הליך הקליטה בכל מחיר.

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, אמר בהתייחסו לנושא כי הנהלת רשות הנמלים איתנה בדעתה להביא לשינוי אמיתי ועמוק בכל הקשור לקליטת עובדים חדשים בנמלים על בסיס שיוויוני והיא לא תאפשר חזרה לנורמות פסולות של נפוטיזם. רון הוסיף כי הדבר מתבצע בהמשך למגמה שמובילה הרשות לקראת השינוי המבני בנמלים הכוללת חיזוק יכולת ההנהלה לנהל את הנמל על פי צרכי המערכת והמשק ולא על פי נורמות זרות ופסולות.

לדבריו, תביעת ההסתדרות וועדי העובדים נעשתה על רקע תהליך קליטת 150 עובדים חדשים החיוניים לנמל אשדוד ולרציפי היובל החדשים, אותו מבצעת רשות הנמלים, תהליך קליטה פומבי, שיוויוני ואוביקטיבי אשר מבוסס על קריטריונים ותנאי סף ברורים ומבחני התאמה, אשר לראשונה בתולדות הנמלים התבצע באמצעות פרסום מודעות "דרושים" בעיתונים.