רשות הנמלים הגישה בקשה בהולה לביה"ד לעבודה בשל איומים בשביתה של ועדי העובדים באשדוד

העובדים בנמל אשדוד מאיימים לנקוט בשביתה במידה ויימשך תהליך קליטת עובדים חדשים לסקטור התפעול בנמל, זאת מאחר ולטענתם מדובר בהפרת ה"סטטוס קוו"


00:00 ,05.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
העובדים בנמל אשדוד מאיימים לנקוט בשביתה במידה ויימשך תהליך קליטת עובדים חדשים לסקטור התפעול בנמל, זאת מאחר ולטענתם מדובר בהפרת ה"סטטוס קוו" עליו התחייבה רשות הנמלים במסגרת ההסכם שנחתם בחודש שעבר בין האוצר וההסתדרות
 
רשות הנמלים הגישה הבוקר בקשה בהולה לביה"ד הארצי לעבודה למניעת שביתה, המוגדרת על ידם כ"פראית ובלתי חוקית", הצפוייה לפרוץ בנמל אשדוד. הרקע לבקשה הבהולה הוא איומם של ועדי העובדים בנמל אשדוד לנקוט בשביתה במידה ויימשך תהליך קליטת עובדים חדשים לסקטור התפעול בנמל, זאת מאחר ולטענת ועדי העובדים מדובר על הפרת ה"סטטוס קוו" עליו התחייבה רשות הנמלים במסגרת ההסכם שנחתם בחודש שעבר בין האוצר וההסתדרות.

אל הבקשה הצטרפו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר.

בבקשתה, ציינה רשות הנמלים כי מזה זמן קיים חוסר בכח אדם בסקטור התפעול בנמל אשדוד, כמו גם בחיפה, והוא אף התגבר במהלך השנתיים האחרונות עקב פרישה מאסיבית של עובדים לגמלאות ובמקביל חלה עליה מתמדת בהיקף הפעילות בנמלים ובמיוחד בנמל אשדוד, כתוצאה מגידול במספר האניות הפוקדות את הנמלים ובהיקף הסחורות המשונעות בנמלים. עוד צויין כי הושלמה בנייתם של הרציפים החדשים, במסגרת פרוייקט היובל, והם מוכנים מן הבחינה התפעולית לעבודה מיידית, מה שמחייב גיוס נוסף של עובדים.

עו"ד פיינברג, בא כוחה של רשות הנמלים, ציין כי על מנת להתמודד עם החוסר בכח אדם החליטה הנהלת הרשות לבצע הליך קליטת עובדים חדשים לנמלים, שיתבסס על קריטריונים ותנאי סף ברורים, מבחני התאמה, ראיונות ושיקלול הנתונים בפני ועדת קבלה. לנוכח הצורך בגיוס כח אדם נוסף, התנהל מו"מ עם נציגות העובדים ובסיומו נחתם הסכם קיבוצי מיוחד, ביום 3.2.2004, אשר הסדיר מחדש באופן ספציפי ומקיף את הליך קליטת העובדים לעבודה בנמל אשדוד, ובמהלך החודשים אפריל-מאי 2004 פורסמה בעתונות סידרה של מודעות לקליטת סווארים/סוואריות כשעל מודעות אלו השיבו כ- 1400 מועמדים.

עו"ד פיינברג ציין שכידוע, במהלך יולי-אוגוסט התקיימה שביתה בנמלי ישראל על רק הרפורמה בנמלים וחקיקת חוק רשות הספנות והנמלים, וביום 5.8.2004 נחתם הסכם בין הממשלה לבין ההסתדרות אשר היה אמור להביא להפסקת השביתה ולהסדיר את המשך המו"מ בין הצדדים תוך הסדרת מנגנון הכרעה בנקודות שונות של מחלוקת ותוך קביעת לוח זמנים מפורט. ביום 2.9.2004 זימן יצחק בלומנטל, סגן מנהל הנמל למינהל ומשאבי אנוש את שני נציגי העובדים בועדת הקליטה, מר אלון חסן ומר סמי פינטו, לדיון ראשוני בועדת הקליטה, על מנת לקבוע את סדרי עבודתה של הועדה לצורך המשך ביצוע תהליך קליטת העובדים.

"מר אלון חסן הודיע בתגובה כי אין בכוונתו לשתף פעולה בקיום הליכי הועדה, כי הוא רואה בזימון לועדה משום הפרה של סעיף הסטטוס קוו של ההסכם מיום 5.8.2004 וכי במידה והוועדה תמשיך בתהליך קליטת מועמדים, אין בכוונתו ליטול חלק בכך, מחד, ומאידך יינקטו צעדים ארגוניים, כולל שביתה בנמל", נכתב בבקשה. רשות הנמלים ציינה בנוסף כי אין זה הנושא היחידי בו סבור ועד העובדים כי קיים "סטטוס קוו" ולמעשה השקפת ועד העובדים הינה כי כל פעילותו השוטפת של הנמל נכללת בהגדרת ה"סטטוס קוו", כמו למשל הליכי המכרז למשרת מנהל עבודה בנמל.

עו"ד פיינברג הדגיש כי לדעת רשות הנמלים הנושאים הנכללים ב"סטטוס קוו" נוגעים אך ורק לעניינים הנוגעים לרפורמה בנמלים, וכי כל פעילותו התפעולית השוטפת של הנמל אינה נכללת בגדר ה"סטטוס קוו" ולכן היא רשאית להמשיך ולנהל את הנמל כרגיל, לרבות קיום פעולות של הדרכת עובדים, הפעלת מערכות חדשות ברציפים החדשים והקיימים, קיום מכרזים שונים, קליטת עובדים וכד'.

לחיזוק עמדתה כי קיים צורך דחוף בקליטת עובדים הוצגו בבבקשה דבריו של מחזיק תיק הנמלים בהסתדרות מר חיים שייב (ביום 25.4.2004) שם טען בתגובה לטענות כנגד העובדים על כי הם מקיימים עיצומים כי "מי שעושה עיצומים זו ההנהלה שלא קולטת עובדים...".

בא כח הרשות ציין כי נציגות העובדים מודעת היטב לצורך ולדחיפות בגיוס עובדים ואולם כשבאים הדברים לכלל מעשה "מתברר כי ועד העובדים בנמל אשדוד ממשיך בהתנהגותו הבלתי חוקית. הוא רואה עצמו כמי שזכאי לעשות בנמל כבתוך שלו וכבעל זכות וטו על נושא קליטת עובדים לנמל. נראה כי נתבלבלו היוצרות לועד העובדים והוא טועה בהבנת תפקידו. ניהולו של הנמל, ובכלל זה קליטת עובדים חדשים, הינה משימה מובהקת מתחום הפררוגטיבה הניהולית של ההנהלה".

עו"ד פיינברג ציין כי ברקע הדברים ממשיכים לעמוד העימותים הפנימיים בין ועד העובדים למתנגדיו בנמל, כאשר הועד מחוייב להפגין שרירים ולהוכיח את עוצמת ידו וכוחו כלפי ההנהלה והצעד הנוכחי של איום בשביתה על רקע קליטת עובדים, מהווה פן נוסף בהתנהגות כוחנית של הוועד.

רשות הנמלים מבקשת מביה"ד הארצי לעבודה להורות על המשך קיום הליכי קליטת עובדים חדשים לנמל אשדוד, כפי שצויין בהסכם מפברואר 2004 וכן להבהיר לנציגות העובדים כי היא אינה רשאית להתנגד להמשך הליך קליטת העובדים והיא חייבת לשתף פעולה באופן מלא ובתום לב.

עוד מבקשת הרשות מביה"ד הארצי לעבודה, להצהיר כי סעיף "סטטוס קוו" בהסכם מ- 5.8.2004, חל רק על עניינים הנוגעים לרפורמה בנמלי ישראל ואינו חל על ניהולם השוטף של הנמלים לרבות פעולות ניהול שוטף כגון הדרכת עובדים, הפעלת מערכות חדשות וציוד חדש, ובאופן ספציפי להצהיר שסעיף ה"סטטוס קוו" אינו חל על קליטת עובדים חדשים לנמלים.

רשות הנמלים מבקשת, אם כן, שביה"ד הארצי יוציא צו המורה להסתדרות לבטל כל צעד ארגוני בנמל אשדוד ולגרום לקיומה של עבודה תקינה ןמלאה תוך שמירה על שקט תעשייתי מוחלט ברשות. ביה"ד אף מתבקש להוציא צו המורה להסתדרות לגרום לכך שיישמר השקט התעשייתי ולבסוף, להוציא צו האוסר על ההסתדרות לקיים שביתה ברשות בכלל ובנמל אשדוד בפרט ועל השתתפות בה.

ביה"ד הארצי התבקש לקבוע דיון דחוף בנושא.

ביה"ד הארצי ביקש מההסתדרות להשיב על הבקשה כבר היום בשעות הצהריים.