ראשי הועדים בנמלים לקראת השביתה האפשרית: "לא ננהל מו"מ לפני שיפתרו בעיות העובדים"

מוריס פרטוש, מזכיר ועד בתי מלאכה בנמל אשדוד, אומר: "ראשית דבר, לפני כל מו"מ, האוצר צריך לתת לעובדים את מה שמגיע להם מתוקף הסכמים שנחתמו בעבר"


00:00 ,29.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בעקבות סכסוך העבודה שהוכרז בנמלים, לפני קרוב לשבועיים, החל מיום שני רשאים הנמלים לפתוח בשביתה.
 
אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד מעדכן כי צוותי המשא ומתן של שני הצדדים אמורים להיפגש בשבוע הבא, כבר ביום ראשון, למשך שלושה ימי דיונים. יחד עם זאת, לדבריו, כרגע לא מתנהל שום משא ומתן.

לדברי חסן, לא יכול להתנהל משא ומתן כאשר מתבצעת פגיעה שיטתית בעובדים, המתבטאת בביטול של הסכמי עבודה מתוך טענה שהאוצר לא מאשר אותם, בהורדת דרגות מעובדים ותיקים בנמלים, באי מתן דרגות לעובדים שהגיע זמנם להיות מקודמים, ובדברים נוספים.

"אי אפשר לנהל משא ומתן כשקורים דברים כאלו", אמר חסן. "לפני הכל צריך "לנקות שולחן". אנו אמורים לנהל משא ומתן בכדי לפתור את המשבר הקרוב אבל בפועל לא קורה כלום. אנו דורשים שלפני שנשב על איזשהו ענין, הצד השני צריך לשמוע את הרעיונות שלנו ואת מחאותינו", הוסיף.

עוד נמסר כי ראשי הועדים העבירו מסמך נגדי שבו הם מפרטים את הנקודות והעמדות שלהם, שכעקרון נצמדות להבנות נובמבר 2001, קרי "תוכנית התיאגוד".

מוריס פרטוש, מזכיר ועד בתי מלאכה בנמל אשדוד, אומר: "ראשית דבר, לפני כל מו"מ, האוצר צריך לתת לעובדים את מה שמגיע להם מתוקף הסכמים שנחתמו בעבר. אנו לא מבקשים דברים חדשים אלא את מה שהובטח". לדבריו, כבר לפני מספר שבועות הם הגישו לאוצר את העקרונות שלהם למשא ומתן שמהם ניתן להגיע להסכמה. המסמך שהוגש כלל את העקרונות הבאים :

1. השינוי המבני והפעלת החברות, ייעשו לאחר חתימה על הסכם קיבוצי, אשר יסדיר את העברת העובדים ויבטיח, בין היתר, את זכויות העובדים לרבות שמירה על רמת ההכנסה, הביטחון התעסוקתי והסוציאלי של העובדים ואת האיתנות הפיננסית של החברות כפי שיפורט להלן.

2. שמירת כל זכויות העובדים ונציגותם, כפי שהיו ערב חתימת ההסכם, לרבות זכויות מכוח הסכמים, הסדרים, נהגים, נהלים וכו´, מתוך שמירה מלאה על רציפות זכויות.

3. העמדת בטוחות מתאימות על ידי המדינה/הרשות לזכויות העובדים בגין העבר וכן בגין המשך צבירת זכויות. בגדר כך, בין היתר, העמדת בטוחות מתאימות להבטחת הזכויות הפנסיוניות של העובדים, לרבות עובדים שפרשו, הן בפנסיה תקציבית והן בפנסיה צוברת.

4. שמירה על יחסי עבודה קיבוציים והגדרת יחסי העבודה בהסכמים קיבוציים.

5. תישמר יחידת המיקוח הקיימת כיום - העובדים הקיימים ואלה שיתקבלו לעבודה בעתיד באחת החברות ו/או ברשות הנמלים, ימשיכו להיות מועסקים תחת הסכם קיבוצי אחד, אשר ייחתם עם כל המעסיקים "השונים".

6. עובדים חדשים בנמלים/ברשות, ייקלטו במסגרת ההסכם הקיבוצי ולא תהיה העסקה של עובדים בנמלים/ברשות בחוזים אישיים, אלא כחריג בהתאם להסכמות בין הצדדים. כל העבודה בנמלים תבוצע על ידי עובדי החברות, ולא תועבר/תבוצע עבודה באמצעות עובדי קבלן, חברות כוח אדם, מיקור-חוץ, חברות נוספות וכיו"ב, אלא בהסכמה.

7. הבטחת האיתנות הפיננסית של החברות - מבנה הנכסים וההון, תבטיח יכולת עצמאית של הנמלים, לפיתוח שירותי הנמל והחזקת מתקניו את יכולת רשות הנמלים לפיתוח שטחי ומתקני נמל חדשים. ההסכמות יעוגנו בחוק.

8. התחייבות בהסכם קיבוצי, כי לא ייעשו שינויים מבניים, אלא בהסכמה.

9. העובדים ישאפו יחד עם ההנהלה לרמת שירות מיטבית והתייעלות. העובדים ייהנו מפירות השינוי המבני למבנה תחרותי, מהתייעלות הנמלים וכן מרווחיהם.

10. ההסתדרות מסכימה לשינוי המבני בדרך של תיאגוד, באמצעות שלוש חברות בת של רשות הנמלים, כפי שסוכם בהסכם 2001. תיאגוד זה יבטיח באופן המיטבי את זכויות העובדים וביטחונם התעסוקתי והארגוני כמפורט לעיל.

11. ההסכמות שהוגשו בהסכמים הקיבוציים יעוגנו בחוק.

12. מספנות ישראל - הגעה בהסכמה לגבי אופי המטען שישונע במספנה.

13. דור ב´ - הפיכת דור ב' לדור א'. כלומר, כל העובדים שהיום מוגדרים כדור ב' יעברו למעמד של דור א'. ואלו שיצטרפו אח"כ, יסוכם מעמדם במסגרת המשא ומתן.