ראובן צוק: המצב בנמל אשדוד – קטסטרופה

נשיא לשכת הספנות טוען כי הסיבה העיקרית להמתנות בנמלים היא מחסור חמור בכוח אדם. גם נציגי חברות ספנות ושילוח מתלוננים על כשל ניהולי מתמשך באשדוד. נמל אשדוד בתגובה: הנהלת חברת נמל אשדוד נמצאת בתהליך קליטה מתקדם של עובדי תפעול סווארים


00:00 ,19.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות טוען כי הסיבה העיקרית להמתנות בנמלים היא מחסור חמור בכוח אדם. גם נציגי חברות ספנות ושילוח מתלוננים על כשל ניהולי מתמשך באשדוד. נמל אשדוד בתגובה: הנהלת חברת נמל אשדוד נמצאת בתהליך קליטה מתקדם של עובדי תפעול סווארים
 
אמנון קוריס, מחברת בלו-ארק, ציין בשיחה עם port2port כי "נמל אשדוד – אם אומנם הוא עובד בתפוקה לא מלאה – אז הוא פשוט לא מתפקד. זו שערורייה בקנה מדינה לאומי".
 
קוריס סיפר כי האוניה Royal של חברת בלו ארק עמדה בנמל אשדוד לטובת פריקה של 5,000 טון פלדה – ושהתה לשם כך בנמל 10 ימים תמימים. כרגע, מספר קוריס, עומדת האוניה CEM Pioneer מחוץ לנמל כאשר היא מיועדת להיכנס לנמל ב-21 בחודש – בדיוק כאשר מתוכננת שביתה כללית במשק, ועל כן כלל לא ברור מתי היא תעזוב את הנמל.
 
"שלחתי מכתבים, קיימתי פגישות – אין עם מי לדבר", טוען קוריס. הוא הוסיף כי ביום חמישי האחרון נפגשו חברי תת וועדה למטען כללי בלשכת הספנות בנוכחות נציגי קוראל, בלו ארק, פרידנזון וקמור – וכולם התלוננו כי קיים כשל ניהולי מתמשך בנמל אשדוד. 
 
גם ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, מצטרף לקולות המצביעים על כשל ניהולי בנמל אשדוד. בשיחה שערך הבוקר עם port2port טען צוק כי "זה לא ייתכן ש-25 אוניות ממתינות מחוץ לנמל אשדוד חודשים על חודשים במה שנהפך למצב נורמטיבי – זה כבר לא המצב החריג".
 
צוק טען כי המילה המתאימה ביותר לתיאור המצב בנמל הינה "קטסטרופה". "אין שום מילה אחרת להגדיר זאת", ציין נשיא לשכת הספנות. "נכון להיום בבוקר", הוא הוסיף, "היו מחוץ לנמל 23 אוניות מהם 9 אוניות מכולה ו-13 אוניות קונבנציונליות – מתוכן מספר לא מבוטל של אוניות הממתינות ליצוא חקלאי".
 
צוק ציין כי מצב זה עומד להימשך עד לאחר חג הפסח לפחות, וזאת בשל העובדה כי בתקופת החג גדלה באופן מסורתי תקופת ההמתנה.
 
לטענת צוק הסיבה העיקרית והבלעדית להמתנות בנמלים היא מחסור חמור בכוח אדם. "ההנהלה לא גייסה כוח אדם בזמן על אף העובדה שהתרענו על כך שנים וחודשים. גם אם יגויס כוח אדם כעת נרגיש את השפעתו רק בסתיו או בחורף הבא. לנמל פשוט אין צוותים להקצות לאוניות והדבר בולט במיוחד באוניות הקונבנציונליות – אוניות שממתינות ליצוא חקלאי ממתינות וממתינות. זה גורם לנזקים במיליונים".
 
צוק הוסיף: "יש מי שמגדיר את המצב בנמל כ'כאוס מוחלט' אבל מדובר פה בחוסר אונים של הנהלת הנמל. ההנהלה דחתה את גיוס העובדים – והם אלה שאחראים לתוצאות. נמל מודרני ומשוכלל אינו נמל שבו ממתינות 25 אוניות מחוצה לו לאורך תקופה של חודשים. מדובר כאן בחוסר ניהול נכון, מדיניות קצרת טווח ובסופו של דבר הם יצטרכו לתת על כך את הדין".
 
מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי "לאחרונה הסתיים סכסוך העבודה שהוכרז בנמל, מצב שיצר צווארי בקבוק בתהליך העבודה השוטפת. בשבוע האחרון כל עובדי הנמל נרתמים על מנת לשחרר את העומס שנוצר.
 
"במקביל, הנהלת חברת נמל אשדוד נמצאת בתהליך קליטה מתקדם של עובדי תפעול סווארים בנמל. על מנת לגייס את המועמדים הטובים ביותר לתפקידי התפעול, המועמדים עוברים מבחנים חיצוניים וכן את ועדות הקליטה בנמל. אנו מעריכים כי תהליך הקליטה יסתיים בקרוב.
 
"הנהלת הנמל עושה את המיטב על מנת לייעל את העבודה ברציפים, הן מבחינת ציוד והן מבחינת כוח אדם, למען שיפור השירות ללקוחות הנמל".