צים תוציא 23 קציני ים לפנסיה מוקדמת

במסגרת הסכם קיבוצי חדש שנחתם השבוע בין צים לבין האיגוד הארצי לקציני ים בהסתדרות נקבע כי קציני הים הנותרים יוותרו על תוספות ותק והצמדת המשכורות למדד. הסכם הפרישה המיוחד יעניק לפורשים מענק בסך של 10 עד 29 אלף דולר


00:00 ,01.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת הסכם קיבוצי חדש שנחתם השבוע בין צים לבין האיגוד הארצי לקציני ים בהסתדרות נקבע כי קציני הים הנותרים יוותרו על תוספות ותק והצמדת המשכורות למדד. הסכם הפרישה המיוחד יעניק לפורשים מענק בסך של 10 עד 29 אלף דולר
 
למערכת PORT2PORT נודע כי בתחילת השבוע (28 ביוני) חתמה צים על הסכם קיבוצי בינה לבין האיגוד הארצי לקציני ים בהסתדרות העובדים הכללית החדשה. ההסכם הינו לפרישה מוקדמת של 23 עובדים ותיקים – כולם מקרב מצבת קציני הים של החברה. ההסכם הקיבוצי החדש מסדיר תהליך פרישה במסלול של פנסיה קודמת, והסכם קיבוצי בעניין צעדי התייעלות והורדות עלויות.
 
במסגרת הסכם הפרישה מדובר על פרישה מוקדמת בתנאים מיוחדים של 23 עובדים ותיקים, בתפקידי רבי חובלים, מכונאים ראשיים וקציני ים מגיל 60 ומעלה, המועסקים בחברה לפחות 15 שנה. בהתאם לסיכום בין ההסתדרות וצים, בחלוף שנה ממועד הפרישה או ב-1 בינואר 2011 (המאוחר ביניהם) העובדים יהיו זכאים לקבל מענק בסך של 10 עד 29 אלף דולר. המענק יקטן ככל שהעובד שפרש יהיה קרוב יותר לגיל הפנסיה (גיל 67).
 
בנוסף לפרישת העובדים, הגיעו צים, באמצעות דוד ארבל, ראש מינהל ניהול אוניות, והאיגוד הארצי לקציני ים בהסתדרות הכללית להסכמה על שורה של קיצוצים נוספים שיעוגנו במסגרת תיקון להסכם הקיבוצי. בין השאר, מדובר על הקפאת הצמדת משכורות למדד, הקפאת תוספות ותק, צמצום השי לחגים ועוד.
 
חברת צים עדכנה את העובדים בנוגע להסכם הפרישה שנחתם וציינה כי לאור המשבר העמוק והמתמשך בספנות העולמית והצמצום הדרסטי בביקושים למטענים נוצר פער מהותי בין היצע האוניות לבין הביקוש הנדרש להובלה. בעקבות הפער שנוצר והירידה הדרסטית בסחר ביצעה החברה את ההתאמה המתבקשת בין גודל הצי הפעיל לבין היקף הפעילות. בנוסף ננקטו צעדים מתחייבים במטרה להוריד עלויות". צים הוסיפה וציינה כי "במסגרת תוכנית התייעלות רחבת היקף אותה הפעילה החברה נתבקשו הקצינים לתרום את חלקם בצמצום עלויות ההעסקה". צים מציינת בהמשך כי "הצדדים הגיעו להסכמות בדבר הצורך בהתייעלות".
 
אבי לוי, יו"ר האיגוד הארצי לקציני ים, ציין כי ההסכם אמור לתת מענה למשמעותי למצב התעסוקה ויעודד קליטה של דור קצינים צעירים. לוי הוסיף כי מדובר בהסכם טוב עבור הפורשים והוא מבטא את נכונות חברת צים להיערך לקראת עתיד עם קצינים ישראלים.
 
להלן עיקרי ההסכמות שהוגשו במסגרת ההסכם הקיבוצי:
 
- תוקפא הצמדת המשכורת הקובעת (החל מ-1 בינואר 2009) בשיעור עליית המדד שמעל 5% בשנים 2007-2008
 
- תוספות ותק בחברה וותק בפיקוד יוקפאו למשך שנתיים. לאחר ההקפאה יכללו השנים המוקפאות בחישוב.
 
- במהלך תקופת ההסכם לא יבוצעו קידומים בדרגות ותק פנימיות מלבד רבי חובלים ומכונאים ראשיים בדרגות גבוהות (5160/ 3106)
 
- יתרת חופשה צבורה תופחת בשני מועדים (משכורת יוני 2009 ומשכורת ינואר 2010): רבי חובלים ומכונאים ראשיים- הפחתה של 5 ימים מהיתרה בכל מועד. קצינים ראשונים- הפחתה של 3 ימים, שאר הקצינים- הפחתה של 1 יום בכל מועד.
 
- צים תפחית ההשתתפות בהטבת תווי קנייה המחולקים מדי חודש בסניפי שופרסל לעובדי וגמלאי צים. החל מחודש יולי 2009. ההנחה על הערך הנקוב תעמוד על 18.5% בלבד.
 
- השי לחגים המוענק על ידי החברה לעובדים, בכל אחד מן החגים (פסח וראש השנה) יופחת או יבוטל בהתאם למצב החברה.
 
- פיצוי בגין שחיקת שער הדולר יינתן משער של 4.12 שקל לדולר.
 


נציין כי בחודש מרץ האחרון סיכמה חברת צים על פרישה של 70 עובדים מקרב צוות המנהלה של החברה.

 

מחברת צים טרם נמסרה תגובה לידיעה.