צוק: נמלי חיפה ואשדוד סתומים ואינם עומדים בעומס

ועד לשכת הספנות נפגש אתמול עם איריס שטרק ותבע ממנה לפצות את חברות הספנות על הפסדיהן. נשיא הלשכה: "הנזקים לחברות הספנות אדירים ומוערכים בהוצאה ישירה של כחצי מיליון דולר ליום". חברת נמל אשדוד בתגובה: נמל אשדוד עמד בדרישות רספ"ן למדדי השירות במכולות


00:00 ,16.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ועד לשכת הספנות נפגש אתמול עם איריס שטרק ותבע ממנה לפצות את חברות הספנות על הפסדיהן. נשיא הלשכה: "הנזקים לחברות הספנות אדירים ומוערכים בהוצאה ישירה של כחצי מיליון דולר ליום". חברת נמל אשדוד בתגובה: נמל אשדוד עמד בדרישות רספ"ן למדדי השירות במכולות
 
ועד לשכת הספנות בראשותו של נשיא הלשכה ראובן צוק ובכירי מנהלי חברות הספנות הפועלות בארץ התכנס אתמול לפגישה לדיון במצב החמור השורר בנמלי ישראל.
 
לטענת חברי הוועד, בשני הנמלים עשרות אוניות ממתינות בתורן מחוץ לנמל לפרקי זמן של מעל שבוע ימים וגם ברציפים ההמתנות והעיכובים נמשכים. "הנזקים לחברות הספנות אדירים ומוערכים בהוצאה ישירה של למעלה מחצי מיליון דולר ליום שהחברות בלית ברירה יגלגלו על ציבור היבואנים והיצואנים וכתוצאה מכך על המשק כולו" נכתב בהודעה לעיתונות שהוציאה לשכת הספנות.
 
אתמול התארחה בלשכה יו"ר נמל אשדוד, הגב' איריס שטרק, אשר שמעה מחברי הוועד טענות קשות בדבר תפקודו הלקוי של הנמל. לשכת הספנות תבעה מיו"ר הנמל אשדוד לפצות ולהחזיר לחברות הספנות לפחות חלק מהוצאותיהם.
 
לדברי לשכת הספנות, רווחי נמל אשדוד הם תוצאה של "אי הצטיידות הנמל בציוד ובכוח אדם הדרושים ובכמות מספקת".
 
בהודעה לעיתונות נמסר כי למרות התראות ודרישות של לשכת הספנות  נמנע נמל אשדוד בשיטתיות מלגייס כוח אדם נוסף וכתוצאה מכך הגיע הנמל לנקודת שבר מהחמורות שבתולדותיו. לטענת לשכת הספנות, 30 אוניות מחוץ לנמל כאשר בתוכו רציפים מושבתים מעבודה וההמתנות מתארכות מעל לשבוע לאוניה  - מההמתנות הכבדות והארוכות מעולם.
 
חברי ועד לשכת הספנות הביעו פליאה על כך שלמרות שהקטסטרופה בנמלים נמצאת בשיא שטרם היה כמותו כאן מעולם, לא נראתה עד עתה כל התערבות מצד משרדי הממשלה המעורבים או מאלו שהיו שותפים פעילים לרפורמה הארגונית בנמלים שכשלה.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי ‏מנתוני רשות הספנות והנמלים לשנת 2006 (רספ"ן) עולה כי נמל אשדוד עמד בדרישות רספ"ן למדדי השירות במכולות, ואף עלה על הנדרש. הנמל שינע בשנת 2006, 19 מכולות בשעה בממוצע לעומת 16.4 מכולות לשעה בממוצע כפי שנדרש. במטען הכללי, קיימת חריגה קלה מהנדרש, בעיקר בגל עומסים לא צפויים שנוצרו במערך המטען הכללי חקלאי ובשל סחורה רבה שהגיעה לנמל, ללא תיאום מראש.
 
בחברת הנמל הדגישו כי כל רווחי חברת נמל אשדוד משמשים להשקעות בציוד ולגיוס והכשרת כוח אדם אשר חוזרים כהשקעה חוזרת ללקוחות הנמל ומייעלים את העבודה. בנוסף, תוכנית ההצטיידות של חברת נמל אשדוד ל-5 השנים הקרובות עומדת על כ-700 מיליון שקל, ומותנית בהפחתה של כ-50% בדמי השימוש שמשלמת החברה.
 
חברת נמל אשדוד ציינה כי בשנת 2005 קלטה החברה כ-120 עובדים למערך התפעול וכיום נמצאת החברה בתהליך מתקדם ביותר של קליטת כ-90 עובדים נוספים.
 
חברת נמל אשדוד ציינה צעדים נוספים בהם היא נוקטת על מנת לענות לצורכי הלקוחות המיידים ולייעל ולקצר את תהליכי העבודה בנמל, כגון פייה למשרד התמ"ת וקבלת היתר מיוחד ל- 10 שעות נוספות בחודש לעד כ- 100 עובדי תפעול עד סוף מאי, מתן תמריץ לעובדים שעבדו בכל ימי חול המועד וערבי חג הפסח, עבודה בצוותי עבודה בהיקף שיא של כ-46 צוותים עד לערב חג הפסח, תגבור עובדים מנמל אילת, תגבור כלי העבודה ותוספת היקפי העבודה של מנופים.