ענף הספנות נכנס לביצוע השלב השני של ה- ISM Code

החוק הבינלאומי לפיקוח על בטיחות ומניעת זהום אויר (ISM Code) נכנס לתוקפו ב-1 ליולי 2002. כבר מיולי 1998 החוק חייב רק מיכליות, אוניות נוסעים ואוניות צובר, ומעתה כל שאר האוניות העוסקות בסחר הבינלאומי מחוייבות לציית לחוק, כפי שהוגדר בכנס SOLAS (Safety of Lif


00:00 ,03.07.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
החוק הבינלאומי לפיקוח על בטיחות ומניעת זהום אויר (ISM Code) נכנס לתוקפו ב-1 ליולי 2002. כבר מיולי 1998 החוק חייב רק מיכליות, אוניות נוסעים ואוניות צובר, ומעתה כל שאר האוניות העוסקות בסחר הבינלאומי  מחוייבות לציית לחוק, כפי שהוגדר בכנס SOLAS (Safety of Life at Sea).
 
מר William A. O’Neil, המזכיר הכללי של IMO  אמר :  "זהו יום גדול לתעשיית הספנות ולכל מי שקשור בספנות וכי זהו צעד חיובי לקראת השגת מטרותיה של IMO של בטיחות מירבית בספנות ושמירה על איכות הסביבה בימים".
 
"בעבר, המאמצים של IMO כוונו בעיקר בשיפור הבטיחות ומניעת זיהום של אוניות, שנגעו בעיקר בתכנון המבנה ובציוד. לעומת זאת, ה-  ISM Codeמתרכז יותר בתהליך הניהול שבאמצעותו חברות הספנות מנוהלות" הוסיף ואמר המזכיר הכללי.
 
"זהו דבר משמעותי ביותר משום שידוע כי ברוב המקרים משגי אנוש הם הגורמים לתאונות בים ורבים מהם קשורים לצורת הניהול והתפעול. לכן החוק מעלה את סטנדרד הניהול והתפעול ולכן מוריד את מספר התאונות ומציל חיים" אמר מר O’Neil.
 
ה- ISM Code מציע  כאמור סטנדרטים בינלאומיים הקשורים בניהול ותפעול אוניות למען בטיחותם ומניעת זיהום הסביבה. הוא מפנה אחריות ישירה לניהול, האמור להבטיח שתפעול האוניות יהיה ברמה הדרושה. נראה כי ל- ISM Code השפעה על חברות הספנות וכל הקשורים בהן וכי הוא כבר יוצר תרבות חדשה של קיום ערכים של בטיחות ושמירה על הסביבה בקרב חברות ספנות ברחבי העולם.
 
מבחינה כלכלית ישנן כבר אינדיקציות כי החוק מוכיח את עצמו, ומחקרים מראים שליישום החוק של ISM Code יש השפעה על הבטיחות וכי חברות שיש להן מערכת ניהול מותאמת לחוקי הבטיחות של ה-ISM Code מדווחות על ירידה במספר התאונות הקשורות בבטיחות ובשמירה על הסביבה.
 
חוקרת תאונות ותביעות שחקרה תביעות ימיות מספקת כהוכחה את העובדה שבשנת 2000 אוניות שהיו מנוהלות תחת  ה- ISM Codeמה-1 ביולי 1998 "נהנו" מירידה של כ- 30% בתביעות מאשר לאוניות שהצטרפו רק בשלב השני בשנת 2002.
 
הרקע ל- ISM Code
ב-1 ביולי 1998, ה-ISM Code קבל תוקף חוקי בכנס בינלאומי לבטיחות בים the Safety of Life at Sea (SOLAS) והחל מתאריך זה הוא חל על אוניות נוסעים, כולל אוניות נוסעים מהירות, מיכליות נפט, מיכליות למוצרים כימיים, נושאות גז, צובר ומטענים בגודל של 500 טון ומעל. החל מה-1 ביולי 2002, אוניות מטען אחרות כולל מטען כללי ואוניות מכולות וכן אוניות קידוח בלב ים בגודל של מעל 500 טון חייבות לציית לחוקי ה- ISM Cod.
 
מעריכים כי כ- 12,000 אוניות כפופות לחוק משנת 1998 ועוד כ- 13,000 אמורות להתווסף לשלב השני שלו. כל אוניות הסוחר שמעל 500 טון בקווים הבינלאומיים חייבות מעתה לציית לחוק.
 
ה- ISM Code מטיל את האחריות על האנשים המנהלים ומתפעלים את האוניות ומציב סטנדרטים בינלאומיים לניהול ותפעול בטוח של האוניות למניעת זיהום הסביבה. יישום ה- ISM Code אמור להביא ליצירת תרבות של בטיחות ושמירה על הסביבה.
 
החוק תובע ניהול בטיחותי ודורש מהנהלות החברות או מהמפעילים של האוניות לעגן זאת במערכת safety management system (SMS), דבר הדורש מהם הקצאת משאבים מתאימים לכך. הפרוצדורה ליישום החוק תובעת גם דוקומנטציה מתאימה בנושא שתשולב בספר הוראות שיהיה על סיפון האוניה ודורשת כי מילוי ההוראות ייבדק מעת לעת ע"י ההנהלות שיבדקו גם את מידת ההשפעה שיש ליישומו באוניותיהן.