עמוס רון: מבנה התעריפים החדש שפורסם אינו סופי ; מדובר במודל אקדמי בלבד

בהופיעו היום בשעות הבוקר בפני ועד איגוד המשתמשים בהובלה ימית, התייחס מר עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, לשני נושאים עיקריים: האחד הוא השינוי המבני המוצע בנמלים, והשני, מבנה התעריפים החדש. בפגישה נכחו יו"ר איגוד המשתשמשים בהובלה ימית – מר אייל מלמוד ומנכ"ל הא


00:00 ,26.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בהופיעו היום בשעות הבוקר בפני ועד איגוד המשתמשים בהובלה ימית, התייחס מר עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, לשני נושאים עיקריים: האחד הוא השינוי המבני המוצע בנמלים, והשני, מבנה התעריפים החדש. בפגישה נכחו יו"ר איגוד המשתשמשים בהובלה ימית – מר אייל מלמוד ומנכ"ל האיגוד – מר דב מרום.

בהתייחסו לשינויים המבניים שאותם מבקשת הממשלה ליישם בנמלים, מסר מר עמוס רון שהכוונה של האוצר היא לאפשר לנמלים מתכונת של עבודה ושכר נפרדים לכל נמל. לכל נמל יהיה ועד עובדים משלו, במקום ועדים סקטוריאליים. כל זה, הוסיף מר רון, יהיה בתהליך של שותפות עם העובדים וכתוצאה מכך יפחתו ההשבתות, עלויות הון ועלויות השכר יפחתו עם השנים.

לדבריו, התחרות בין הנמלים תהיה במטענים כלליים ובמכולות, אך לא בתזקיקים ובפוספטים, כי לאלה יש מסוף ייעודי בכל נמל (תזקיקים בחיפה ופוספטים באשדוד).

כמו כן, ההסדרים הפרטניים עם הלקוחות יהיו בשליטתו של כל נמל, אשר יוכל לפעול בשני מישורים: מתן הנחות ללקוחות מתעריפים מירביים, והצעת הסכמי שירות חופשיים ממגבלות של תעריף וזאת משיקולים של יתרון לגודל (של בעל המטען), כמו היקף הפעילות, שעות עבודה, צורת עבודה וכד'.

בהתייחסו למבנה התעריפים המוצע, ציין מר רון שכרגע נכנסים לתהליך של הצגת המודל של התעריפים. התעריפים שפורסמו באמצעים השונים אינם התעריפים המוצעים הסופיים, ורק לאחר סבב של דיונים יוחלט מה תהיה התצורה הסופית של התעריפים.

מר רון הוסיף וציין כי בתהליך בדיקת התעריפים יהיו 4 שלבים :
 
  1. החלטה על שיעור הסבסודים הפנימיים.
  2. החלטה לגבי הדרגתיות היישום.
  3. בדיקת עלויות השירות של הנמל לאורך שנה שלמה (נבדקת שנת 2001), שמנה תיגזר תוספת לאגרות אחרות מול אגרת הרציף שצפוייה לרדת.
  4. אפשרויות הנמל לתת הנחות מהתעריפים המירביים, או לפעול לפי חוזי שירות.
 
מר רון שב והדגיש כי מדובר כרגע בתוצאות של המודל האקדמי למבנה התעריפים המוצע, אשר יעבור עוד מספר דיונים.