עיתונות זרה: אנליסטים ספקניים לגבי העליות במחירי התובלה

מטילים ספק בדבר עמידותם של מחירי התובלה שאמורים לעלות בקרוב. מספר חברות ספנות הודיעו על עלייה בתעריפים ועל הטלת מחירי עונת שיא לחודשים יולי עד אוקטובר


00:00 ,16.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מטילים ספק בדבר עמידותם של מחירי התובלה שאמורים לעלות בקרוב. מספר חברות ספנות הודיעו על עלייה בתעריפים ועל הטלת מחירי עונת שיא לחודשים יולי עד אוקטובר

 
אנליסטים מטילים ספק בדבר עמידותם של מחירי התובלה שאמורים לעלות בקרוב. הספקות הללו הועלו על ידי לפחות שלוש חברות ספנות גדולות לאחרונה.
 
בתחילת השבוע הודיעה חברת מארסק ליין, חברת הספנות הגדולה בעולם להובלת מכולות, כי היא תעלה מחירים בקווי הסחר שבין המזרח הרחוק לים התיכון ובין צפון אירופה ב-300 דולר למכולה החל מה-1 ביולי. החברה הוסיפה כי תיגבה בנוסף היטלי "עונת שיא" (Peak Charge) בין ה-1 באוגוסט ועד ה-31 באוקטובר. הודעת חברת מארסק ליין מצטרפת להודעות דומות שיצאו מחברת NOLומחברת CMA-CGM. 
 
דיווחים בעיתונים זרים מציינים כי מהלכים אלה משקפים ייאוש מסוים בקרב חברות הספנות אשר ספגו לאחרונה מהלומות בשל תעריפי ההובלה הנמוכים מאז תחילת המשבר הכלכלי העולמי שגרם לסחר העולמי להצטמצם בצורה קיצונית.
 
יש לציין כי במהלך שנות שמונים (1980) מחירי ההובלה של מכולות עמדו על 4,000 דולר בממוצע למכולה. לאחר מכן המחירים הגיעו לכ-2,500 דולר מכולה ולאחר מכן ירדו לרמה של 600 עד 1,500 דולר למכולה. אבל מאז תחילת המשבר העולמי הנוכחי מחירי התובלה צנחו עד ל-300 דולר למכולה והתוצאה גרמה לחברות הספנות להפסדים כואבים.
 
אך האופטימיות המחודשת שקיימת כרגע בשוק משקפת את העלייה בסחר העולמי הנובע בעיקר מכלכלתה המתעוררת של סין. כמו כן, ייתכן והאופטימיות נובעת מציפייה להתחזקות הסחר העולמי ברבעון שלישי של השנה – התחזקות המתרחשת באופן מסורתי לרגל חגי סוף השנה.
 
למרות זאת, כאמור, אנליסטים מביטים בעין ספקנית על עליות המחירים. עליית מחירים דומה בחודש אפריל לא עבדה, כך מציין דו"ח מחקר של קבוצת הבנק הערבי-מלזי. בנוסף, תחזיות עבור השנתיים הבאות בתחום ההובלה הימית מדברות על עלייה של 27% לעומת הנפחים של שנת 2008. כמו כן, צי האוניות העולמי מורכב ברובו מאוניות צעירות למדי כך שהאופציה לגריטת אוניות לשם הורדת היצע נפחים אינה קיימת.
 
בנוסף לכל זאת, הציפיות מסין להציל את כלכלת העולם נמוגות כאשר מתברר כי מומחים צופים כי הדרישה של סין  תהיה בעיקר עבור מוצרים בסיסיים שתועיל בעיקר למטענים המובלים באוניות מטען כללי ולא באוניות מכולה.