עודד טירה דורש מהממשלה לפצות את המגזר העסקי על נזקים שנגרמו לו מהשביתה בנמלים

עודד טירה בעקבות החתימה על ההסכם לסיום השביתה בנמלים: המשק נותר פצוע ושותת דם, הוא ספג מהלומה שיקשה להתאושש ממנה - המגזר העסקי הפסיד 4.8 מיליארד שקלים ותימנע יצירתם של 25,000 מקומות עבודה חדשים


00:00 ,05.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עודד טירה בעקבות החתימה על ההסכם לסיום השביתה בנמלים: המשק נותר פצוע ושותת דם, הוא ספג מהלומה שיקשה להתאושש ממנה - המגזר העסקי הפסיד 4.8 מיליארד שקלים ותימנע יצירתם של 25,000 מקומות עבודה חדשים; דורש מהממשלה לפצות את המגזר העסקי על נזקים שנגרמו לו מהשביתה; מתריע - אם נצטרך לעבור את אותה "ויה דלורוזה" בשינויים המבניים הנוספים בעתיד, ספק אם משקיעים ירצו להשקיע בישראל בשנתיים הקרובות.

המשק נותר פצוע ושותת דם. הוא ספג מהלומה שיקשה להתאושש ממנה. המגזר העסקי הפסיד 4.8 מיליארד שקלים ותימנע יצירתם של 25 אלף מקומות עבודה חדשים - בשל השביתה שהיתה בנמלים. אני מפציר בצדדים (אוצר והסתדרות) לא עוד שביתות בנמלים ובצמתים המשפיעים על סחר החוץ של ישראל. כך אמר היום (5.8), עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בעקבות החתימה לסיום השביתה בנמלים.

טירה דורש מהממשלה לפצות את המגזר העסקי על נזקים שנגרמו לו מהשביתה. בין השאר, השתתפות בעלויות בגין הטסת מטענים חיוניים באויר והובלה יבשתית אלטרנטיבית, תשלומים בגין דחיית תשלומי מע"מ והוצאות שטעון הכרחיות, תשלומים עבור השהיית אוניות בנמלים, תשלומים בגין דמי אחסנה של מטענים, תשלומים בגין היטלי צפיפות שייגבו ע"י חברות הספנות מהמשתמשים בתובלה ימית, השתתפות בגין תביעות של לקוחות על אי עמידה בלוחות זמנים ועוד.

טירה הזהיר, כי אם נצטרך לעבור בעתיד את אותה "ויה דלורוזה" בשינויים המבניים הנוספים בשירותים החיוניים, ספק אם משקיעים ירצו להשקיע בישראל בשנתיים הקרובות.

טירה ציין, כי אף אחד מהצדדים (אוצר והסתדרות) לא יצא כשמלוא תאוותו בידו. הצדדים הנוגעים בדבר עשו ויתורים לא פשוטים, אבל היום ניתן סיכוי למשק להתחיל בתהליך שיקומו.

טירה הוסיף, כי הניסיון מהמשבר הנוכחי, שזה עתה הסתיים, מוכיח את הצורך בתיפקודו של המשולש - ממשלה - הסתדרות ומעסיקים כמקום שבו דנים ביחסי עבודה. כמו כן, המשבר האחרון בנמלים מוכיח את החשיבות למקומה של ההסתדרות כארגון היציג היחידי, המייצג את העובדים ומולו מנהלים את המשא ומתן. הוא גם זה שאמור, בסופו של דבר, לאכוף את ההסכם.

עוד אמר, כי המעסיקים הם בדרך כלל אלו המשלמים את מחיר הרפורמה, כאשר מעורבות בה שביתות ואלימות.

נשיא התאחדות התעשיינים ציין, כי בית הדין לעבודה חזר ותפס בתקופה האחרונה מקום מרכזי במערך הכוחות ביחסי עבודה במשק. הוא הוכיח שלעיתים תוך מנהיגות ומקצועיות משפטית, ניתן לגשר וליזום פתרונות ברמה הלאומית ולהביאם לידי ביצוע.

עוד אמר, כי המשולש שלמה שני – יובל רכלבסקי וסטיב אדלר – הוא משולש מנצח שגם ניצח הפעם, בעבודה מצויינת והביא לידי סיום המשבר בנמלים. גם עבודתו האינטליגנטית, היצירתית והמרגיעה של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן, תרמה לפתרון המשבר.

טירה ציין, כי המשא ומתן שהתנהל בין האוצר להסתדרות, היה מהקשים שידענו. זאת מאחר והא עסק בשינוי מבני מכריע במשק הישראלי - שינוי מבני בנמלים.

הוא הוסיף, כי השינוי המבני בנמלים כמו בעולם כולו, הוא השינוי המבני המרכזי ביותר והקשה ביותר, ומעורבות בו עוצמה רגשית, עמדות מאוד קוטביות בשני הצדדים, ולעיתים מיליטנטיות.

הוא הוסיף, כי מאחר והשינוי המבני בנמלים נעשה בחקיקה, לאחר שנכשלו נסיונות ההידברות, העצימות הרגשית עלתה לגבהים בלתי מוכרים. לעיתים היה נדמה, אמר טירה, שמדובר "במשחק סכום אפס". אבל כפי שהוא סבר לאורך כל הדרך, ניתן על ידי הידברות מתמדת לייצר משהו חיובי "גם מסכום אפס". יחד עם זאת, אמר טירה, אסור לשכוח את הנזקים העצומים והבלתי הפיכים למשק, לתעשייה ולמסחר.

יצויין, כי אנשי התאחדות התעשיינים ליוו כל העת את המו"מ עד לסיומו המוצלח, כולל לפני החתימה על ההסכם ובעת החתימה.