עובדי נמל אשדוד הדיחו את הועדים; העבודה תחודש ככל הנראה בשעות הקרובות

דרמה גדולה התרחשה היום בנמל אשדוד. היום (8/8) בשעה 14:30 התקיים כנס חירום בנמל, בהשתתפות כ- 850 עובדים, שם הוחלט פה אחד להקים "ועד פעולה" שיחליף את ראשי הועדים שנשאו ונתנו עד עתה


00:00 ,08.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ההערכה היא שהעבודה בנמל תחודש עוד הלילה או לקראת מחר בבוקר

דרמה גדולה התרחשה היום בנמל אשדוד. היום (8/8) בשעה 14:30 התקיים כנס חירום בנמל, בהשתתפות כ- 850 עובדים, שם הוחלט פה אחד להקים "ועד פעולה" שיחליף את ראשי הועדים שנשאו ונתנו עד עתה מול האוצר. בצעד זה הבהירו עובדי הנמל לועדים שהחל מעתה הם אינם רלוונטיים וזאת לאחר שבמשך שלושת הימים האחרונים הביעו העובדים חוסר אמון בועדים (בעיקר בועדי התפעול) על ידי אסיפות ומחאות, אך לא היתה שום פעולה מוגדרת.

מקורות בנמל ציינו כי "ועד הפעולה" הוקם בזכות התארגנות ספונטנית של העובדים לאחר שנוצר משבר אמון מאד כבד בין העובדים לועדים.
ועד הפעולה מורכב מיהושע פרץ – יו"ר גמלאי עובדי נמל אשדוד, מתי עייש שהיה במשך 25 שנה מזכיר ועד תפעול, שלמה שמעוני ששימש במשך שנים רבות כמזכיר ועד בתי המלאכה, אבינועם שושן שהיה במשך שנים רבות מזכיר ועד הסווארים ושהוחלף לאחר מחלוקת מתוקשרת עם עמיר פרץ לפני שנתיים לערך, ומישל סרוסי.

מוקדם יותר הבוקר, באסיפת עובדים, הודיע אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני כי הוא מקבל את דרישת העובדים שלא לשוב לעבודה למרות שהוא מתנגד לכך, אך זה ככל הנראה לא עזר להשיב את אמונם של העובדים ולעצור את המהלך של החלפת הועדים.

מקורות בנמל ציינו כי "ועד הפעולה" מורכב מאנשים איכותים בעלי סמכות וכי יש להם נסיון רב שנים בניהול משאים ומתנים ובפתרון משברים. אנשים אלו נקראו למשוך במושכות ובעקבות הקריאה, הם קיבלו עליהם את הדין ובעצם "הומלכו" כועד פעולה, ציין עובד שנכח בכנס החירום.

חברי ועד הפעולה החליטו, כצעד בונה אמון מול ההסתדרות ובשל נזקי השביתה הכבדים, לקרוא לעובדים לשוב לעבודה, ואכן בשעות האחרונות נעשו קריאות לעובדים לשוב לעבודה, כשהערכות כעת מדברות על כך שהעבודה תחודש עוד הלילה או לקראת מחר בבוקר.

מתי עייש, אחד מחברי "ועד הפעולה" שנבחר, אמר כי הם מקווים שבכך שהם משיבים את הסדר על כנו בנמל, ההסתדרות תקבל מהלך זה בהבנה ולא תפרש זאת כהתרסה או כקריאת תיגר למנהיגותם. הוא ציין כי הם כולם בעברם היו מזכירי ועדים וכל מטרתם היא להרגיע את השטח ולהפוך מגורם לא רלוונטי, כפי שהיו הועדים עד עתה, לשותף מלא במו"מ הלוקח חלק פעיל בדיונים.

"ועד הפעולה נקרא להציל את המצב ולהביא לשקט תעשייתי. אנחנו רוצים להפסיק את הבלאגן ולגרום לכך שהרשויות ישבו איתנו למו"מ כנה. החלטנו לא להחריף את המצב, ולכן בהדרגה ולטובת הכלל, לחזור לעבודה מתוך תקוה שההסתדרות תפנים שאין לנו שום מטרה להחליף את ההסתדרות אלא לשתף עימם פעולה, לטובת העובדים בנמלים. אני מקווה שעמיר פרץ ישלים עם המהלך ויבין שאין לנו שום כוונה להתגרות וליצור מהומות אלא כוונותינו טובות".

בהתייחסו למסמך ההבנות שעליו חתמו ביום חמישי שעבר האוצר וההסתדרות אמר עייש כי הוא קורא לחזור לעבודה מבלי שהוא מקבל את המסמך שנחתם וכי יש לבטלו. לדבריו, במקום זאת יש לקצוב פרק זמן שבמהלכו יתנהל מו"מ שיוביל בסופו של דבר לחתימה על הסכמים קיבוציים, עם כל הגורמים הרלוונטיים, כולל כמובן ההסתדרות, כשמראש יוגדר כי בדיונים יעסקו בסוגיות הבעיתיות, וזאת "עד שיצא עשן לבן ובלי בוררות". לדבריו, מו"מ כזה אפשר לסכם תוך שבועיים.