עובדי הנמלים מתנגדים באופן נחרץ להצעת האוצר בנושא השינוי המבני בנמלים

עפ"י ההצעה בתחילת 2005 יונפקו לראשונה מניות חברות הנמלים בבורסה; אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני באשדוד: "זהו המסמך הגרוע ביותר שראינו עד היום, ואנו לא מסכימים עם אף סעיף מהסעיפים שבו"


00:00 ,22.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עפ"י ההצעה בתחילת 2005 יונפקו לראשונה מניות חברות הנמלים בבורסה; אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני באשדוד: "זהו המסמך הגרוע ביותר שראינו עד היום, ואנו לא מסכימים עם אף סעיף מהסעיפים שבו"

אתמול בשעות הצהריים המוקדמות מסר האוצר את הצעתו לשינוי המבני בנמלים. עפ"י ההצעה, יוקמו לאלתר שתי חברות ניהול נפרדות בנמלי אשדוד וחיפה שיחלו להתחרות ביניהן באופן מיידי, רשות הנמלים תהפוך לחברת נכסים ונמלי חיפה ואשדוד יוקמו כחברות ממשלתיות.

עפ"י ההצעה, פיצול הנמלים יחייב בהמשך לחלק ביניהם את הנכסים (שטחים, ציוד וכו') המצויים כיום בבעלות רשות הנמלים, וכדי שלא לעכב את התחרות, יועברו כל הנכסים בשלב ראשון מרשות הנמלים (שתפורק) לידי חברת נכסים, שתקרא חברת הנמלים, והיא זו שתחל בחודשים הקרובים לחלק אותם בין הנמלים.

ההצעה מתייחסת גם לסוגיית ההנפקה, שלפיה כבר בתחילת שנת 2005 תחל המדינה בהנפקה נפרדת של מניות חברת נמל חיפה ומניות חברת נמל אשדוד לציבור באמצעות הבורסה. ההנפקה תתבצע בשלבים ועד להיקף של 49% ממניות כל חברה, באופן שחברות הנמל ימשיכו להישאר בשליטת הממשלה. במסגרת ההנפקה יוכלו עובדי הנמל לרכוש אחוז מסוים של מניות במחיר מופחת.

בנושא "הבטחון התעסוקתי", הצעת האוצר מדברת על כך שחברת הנכסים תדאג לטפל בהבטחת זכויות העובדים ולוודא שלא תהיה פגיעה בפנסיה שלהם; מעבר העובדים לחברות הנמל יתבצע תוך שמירה על ההסכמים הקיבוציים הקיימים היום. במסגרת המעבר לחברות הנמל יוסדרו כל סוגיות השכר העומדות כיום במחלוקת, באופן שיאפשר העברה סדורה של הסכמי השכר לחברות הנמל.

בהקשר להפעלתם של מסופים נוספים, בנוסף לאלו של הנמלים, ובמסגרת ההסכם יוגדרו גם תחומי הפעילות של מספנות ישראל שתפעל כמסוף נוסף. ההיתר שניתן למספנות ישראל יוגבל בפעילות המכולות להיקף שיוגדר. רציף הכימיקלים באשדוד יועבר במסגרת הסכם להפעלה באמצעות חברה חיצונית. על תוכנית ההתייעלות והשינויים המבניים בנמל אילת מתקיים מו"מ במקביל.
אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, מיהר להתייחס להצעת האוצר ואמר כי עובדי הנמלים לא מסכימים עם אף סעיף מהצעת האוצר. לדבריו, בניגוד לכל הכותרות האופטימיות שהופיעו בעתונות, עובדי הנמלים לא הסכימו על שום דבר. יתרה מזאת, עובדי הנמלים כועסים על כך שכבר בשעות הבוקר המאוחרות, הודלף המסמך לאמצעי התקשורת בעתונות הארצית, וזאת עוד לפני שהייתה להם ההזדמנות לעיין בהצעה. לדבריו, מייד עם קבלת המסמך ולאחר שנודע להם שהמסמך הודלף, החליטו נציגי הנמלים לסיים את הפגישה.

"זהו המסמך הגרוע ביותר שראינו עד היום, ואנו לא מסכימים עם אף סעיף מהסעיפים שבו. אנו לא דנים על מסמך שיצא קודם בתקשורת. מדובר בטקטיקה מאד חמורה והם ישלמו על כך בבוא העת", ציין אלון חסן והוסיף כי במרבית הזמן עסקו צוותי המשא ומתן בנושא הפרות הסכמים ורק בחלק מזערי מהזמן דנו הצוותים בשאר הנושאים.

דובר ההסתדרות אמר : "המשא ומתן נמשך כבר זמן רב ואין סיבה להוציא את הדיונים אל מחוץ לחדרי המשא ומתן אל אמצעי התקשורת. אנו נלמד את ההצעה ונתייחס אליה בהתאם. כמובן שמה שמעניין אותנו זה הבטחון התעסוקתי לעובדים. אנו חושבים שהנסיון להוציא את ההצעה, מיד עם הימסרה, אל התקשורת הוא נסיון להעביר את המשא ומתן אל פסים אחרים. אנו מקווים שהכל מנוהל בתום לב, שהרי התקשורת בהתייחסותה נוהגת להקצין עמדות וזה עלול להשפיע על התנהלות המשא ומתן".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי במידה ואכן היתה הדלפה לעתונות, הרי שהם לא אחראים לזאת. בהקשר להצעה עצמה נמסר כי המסמך של האוצר כולל את הצעת האוצר ולא מצויינות בו הבנות שהושגו לכאורה במהלך המשא ומתן.


אנו שבים ומפרסמים את פרטי ההצעה המקורית מהמסמך של האוצר :

מבנה חברות הנמלים
  1. רשות הנמלים תהפוך לחברה ממשלתית, להלן חברת הנמלים. נמלי חיפה ואשדוד יוקמו כחברות ממשלתיות, להלן חברות הנמל. מניות חברת הנמל יוחזקו ע"י חברת הנמלים, למשך 12 חודשים.
  2. כל נכסי רשות הנמלים המיועדים לשימושי נמל: תפעול, עורף נמל ותעודות לפיתוח נמלי עתידי יועברו בחכירה לדורות לחברת הנמלים בכפוף לכל דין.
  3. חברת הנמלים תהיה אחראית על תכנון ופיתוח תשתיות הנמל של חברות הנמל ומפעילים אחרים.
  4. חברות הנמל יקבלו את נכסי הנמל התפעוליים בחכירה ארוכת טווח מחברת הנמלים. הנכסים ירשמו במאזני חברות הנמל.

הקמת חברות הנמל
  1. לחברות הנמל יוקמו מועצות מנהלים נפרדות שימונו על ידי הממשלה ויחלו לפעול באופן מיידי. המבנה המשפטי של החברות יצור הפקדה מבנית מלאה בין חברת הנמלים ובין חברות הנמל ובינן לבין עצמן.
  2. ב- 1.1.2005 יונפקו מניות חברות הנמל לציבור באמצעות הבורסה. ההנפקה תתבצע בשלבים ועד להיקף של 49% ממניות חברות הנמל, באופן שחברות הנמל ימשיכו להישאר בשליטת הממשלה (לפחות 51% מהמניות).
  3. במסגרת הנפקת חברות הנמל יוקצו לעובדי חברות הנמל מניות באופן שלעובדים יתאפשר לרכוש אחוז מסוים מחברת הנמל במחיר מופחת.
  4. במועד ההנפקה הראשונה יקבלו עובדי חברות הנמל מענק כספי שיסייע, בין היתר, לעובדים לממש את רכישות המניות, כאמור, ככל שירצו.

שמירת זכויות העובדים
  1. מעבר העובדים לחברות הנמל יתבצע תוך שמירה על ההסכמים הקיבוציים הקיימים היום, לרבות זכויות המוקנות בהסכמים ואינן מוגבלות בזמן.
  2. במסגרת המעבר לחברות הנמל יוסדרו כל סוגיות השכר העומדות כיום במחלוקת, באופן שיאפשר העברה סדורה של הסכמי השכר לחברות הנמל.
  3. פנסיה:
    * פנסיה תקציבית - כספי הפנסיה התקציבית יועברו לניהול קופה מרכזית לקצבה באמצעות התקשורת של חברת הנמל עם חברת ניהול חיצונית.
    * פנסיה צוברת - חברת הנמל תפעל להסדיר בהסכם עם קרן "נתיב" את רכישת הזכויות עבור עובדי הנמלים שזכויותיהם נפגעו מתוקף הסכמי השכר ברשות הנמלים.

איתנות פיננסית
לחברות הנמל תובטח האיתנות הפיננסית באמצעות מבנה ההון שיכלול את נכסי הנמל התפעוליים ובאמצעות מבנה תעריפים חדש שיבטיח את מקורות ההכנסה הקיימים כיום בנמלים.
 

הפעלת מסופים נוספים
  1. מספנות ישראל - ההיתר שניתן למספנות ישראל יוגבל בפעילות המכולות שיוגדר.
  2. רציף הכימיקלים - רציף הכימיקלים באשדוד יועבר במסגרת הסכם להפעלה באמצעות חברה חיצונית.

נמל אילת ומשרד ראשי
תוכנית ההתייעלות והשינויים המבניים הנדרשים בנמל אילת ובמשרד ראשי יסוכמו בנפרד.