עובדי הנמלים חוזרים לעבודה סדירה

ביה"ד לעבודה הורה לעובדי הנמלים לחזור לעבודה סדירה, וזאת החל מיום ו' 23.07.04 בשעה 06:00 בבוקר.


00:00 ,22.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ביה"ד לעבודה הורה לעובדי הנמלים לחזור לעבודה סדירה, וזאת החל מיום ו' 23.07.04 בשעה 06:00 בבוקר.
ההחלטה מחייבת את רשות הנמלים להפקיד האגרות וההכנסות השוטפות בחשבון נאמנות כפקדון עד להשלמת המו"מ בין הצדדים.


ביום ה' 22.07.04 בערב הורה ביה"ד לעבודה בירושלים בראשות סגנית נשיא ביה"ד הגב' אלישבע ברק:
שההסתדרות תפסיק את השביתה עד יום ו' ה-23.7.2004 בשעה 06:00, ההסתדרות תודיע על כך לעובדים בכלי התקשורת, זאת בתנאי שחוק רשות הספנות והנמלים לא יכנס לתוקפו במשך 60 יום מיום פרסומו.
כל האגרות וההכנסות השוטפות שיתקבלו מתפעול נמלי הים והמגיעים לרשות יופקדו בחשבון נאמנות משותף של שר האוצר ויו"ר ההסתדרות או מי מטעמם.
יובל רכלבסקי מהאוצר, שלמה שני מההסתדרות ועודד טירה מהתאחדות התעשיינים ידווחו על התקדמות המו"מ בפני הנשיא סטיב אדלר וסגנית הנשיא אלישבע ברק ביום א' ה-25.04.2004 בשעה 19:00 על התקדמות המו"מ.

פורסם עוד שגם צו זה יעמוד בתוקף עד לחתימה על הסכם קיבוצי חדש או עד למתן החלטה חדשה של ביה"ד הארצי. ככל שהמדינה וההסתדרות יגיעו להסכם ביניים ויסברו שיש נימוק לעיון מחדש בהחלטה זו הם יפנו לביה"ד.

כן פורסם, עוד לפני מתן ההחלטה כי רכלבסקי הגיש את הצעת האוצר להסתדרות הנותנת מענה להבטחת זכויות העובדים ובסיס להפסקת השביתה.
מסמך העקרונות שגיבשה המדינה בנוגע להבטחת זכויות עובדי וגמלאי רשות הנמלים כלל את הסעיפים הבאים:


הצעת המדינה להבטחת זכויות עובדי וגמלאי רשות הנמלים (להלן: "העובדים") במסגרת
יישום חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004
1.
א. המדינה תמציא כתב התחייבות להבטחת תשלומי השכר של העובדים במקרה בו חברת הפיתוח והנכסים בע"מ, חברת נמל חיפה בע"מ, חברת נמל אשדוד בע"מ או חברת נמל אילת בע"מ (להלן: "החברות"), לפי העניין, לא תוכלנה לעמוד בתשלומים וההפרשות, כולם או חלקם, לעובדיהן שעברו אליהם לפי חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004 (להלן-החוק). לכל חברה יומצא כתב התחייבות נפרד.

ב. המדינה תמציא כתב התחייבות להבטחת תשלומי הפנסיה של העובדים והגמלאים שבאחריותן לפי החוק למקרה בו החברות לא תוכלנה לעמוד בתשלומים כאמור בסעיף זה, כולם או חלקם. לכל חברה יומצא כתב התחייבות נפרד.

ג. התחייבויות המדינה כאמור בסעיפים א-ב לעיל תעמודנה בתוקף עד מועד קרות אחד התרחישים המפורטים להלן, לפי המוקדם:
1. תקופה של שנה מיום אישור מסמך זה על ידי הצדדים.
2. חתימת הסכם בדבר העברת עובדים מרשות הנמלים לחברות לפי החוק.
3. לכל אחת מהחברות בנפרד קיימת יכולת פינאנסית לעמוד בהתחייבויותיה האמורות בסעיפים א-ב לעיל.

מועד תחילת החוק יהא כפי שייקבע על ידי השרים בצו, אך לא מוקדם מ- 90 יום מיום פרסום החוק.

על אף האמור בסעיף 1 ג' לעיל, התחייבויות המדינה לפי מסמך זה מותנות בחזרת העובדים הפעילים לעבודה מלאה, לאלתר עם אישורו על ידי הצדדים, וכפופות, בכל עת, לשמירה על שקט תעשייתי ולשיתוף פעולה בביצוע השינוי המבני.

הממונה על השכר, יובל רכלבסקי אמר כי ההצעה נותנת מענה מספק לדרישות ההסתדרות ולהבטחת זכויות העובדים והגמלאים ובסיס להפסקת השביתה. "בהצעה ישנה הבטחה של המדינה כי לא תיישם את החוק במשך 90 יום כדי לאפשר לצדדים לחזור בתקופה זו למו"מ ולגבש הסכם קיבוצי ביחס לתנאי המעבר של העובדים מרשות הנמלים לחברות הנמלים ולטיפול בסוגיות הנוגעות לנכסים ולהתחייבויות."

ההצעה שהוגשה להסתדרות הנה על בסיס הצעת העקרונות שהציג עודד טירה אמש לצדדים כפשרה.

בתגובה על החלטת ביה"ד לעבודה, ברך עמוס רון מנכ"ל רשות הנמלים על החלטת ביה"ד לעבודה, וקרא לעובדים להחזיר את העבודה בנמלים לטיפול מואץ במטענים ובאניות, וזאת בכדי לאפשר חזרה מהירה של המשק לתפקוד רגיל.