תעלת פנמה: לאניות הצי האמריקאי אין פטור מאגרות מעבר

רשות תעלת פנמה הפריכה את טענות משרד החוץ האמריקאי וקבעה בהודעה שהוציאה כי לא בוצעו שום שינויים בתשלום. יחד עם זאת רשות תעלת פנמה הביעה את פתיחותה לקיים ״דיאלוג בונה״ עם פקידים אמריקאים רלוונטיים בנוגע למעבר ספינות מלחמה אמריקאיות


09:03 ,10.02.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

ב-5 בפברואר 2025, מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה בפוסט ב-X, לשעבר טוויטר, שספינות ממשלת ארצות הברית יורשו לעבור בתעלת פנמה ללא תשלום, מה שיביא ל"מיליוני דולרים של חיסכון" לאמריקה.

 

רשות תעלת פנמה (ACP), בעלת השליטה הבלעדית על אגרות מעבר, הפריכה את טענות משרד החוץ, וקבעה בהודעה שהוציאה כי לא בוצעו שום שינויים בתשלום. יחד עם זאת רשות תעלת פנמה הביעה את פתיחותה לקיים ״דיאלוג בונה״ עם פקידים אמריקאים רלוונטיים בנוגע למעבר ספינות מלחמה אמריקאיות. 

 

נציין כי על פי נתונים שונים השימוש של חיל הים האמריקאי בתעלת פנמה הוא נדיר למדי - בסביבות 40 כלי שייט של הצי עוברים את התעלה בשנה - כ-0.3% מתעבורת התעלה משנת 1998 ועד היום. 

 

נשיא פנמה חוסה ראול מולינו שיתף כי הצהרת מחלקת המדינה ״הפתיעה אותו״. הנשיא הפנמי התראיין ל-CNN אמריקה הלטינית ואמר ״הם משמיעים הצהרות משמעותיות המבוססות על שקר, וזה בלתי נסבל, פשוט בלתי נסבל״. 

 

הנשיא מולינו הוסיף גם כי - בניגוד למספרים המופרזים שארה״ב טוענת כי היא משלמת עבור מעבר בתעלה -  העמלות עבור אניות המפליגות תחת דגל אמריקאי הינן 6 עד 7 מיליון דולר בשנה, מחיר שלדעתו כלכלת ארה״ב יכולה לעמוד בו. 

 

נזכיר כי פנמה דחתה את הרעיון שלמדינה במזרח הרחוק יש כל סוג של השפעה משמעותית על התעלה, אך ממשלת פנמה הודיעה כי מזכר ההבנות שלה (MoU) שלה עם סין במסגרת יוזמת החגורה והדרך (BRI), שנועד להגביר את שיתוף הפעולה הסחר והתשתיות, יבוטל. לפני כן הוא הוארך פעמיים.

 

הנשיא מולינו עדיין הדגיש כי ריבונות התעלה אינה עומדת לדיון וכי היא שייכת לפנמה בלבד.