קריאות בתעשייה להקמת קרן מו״פ להפחתת פליטות פחמן

הקרן, שתפעל בחסות ה-IMO, תפעל עם תקציב של 5 מיליארד דולר שימומן ממס של 2 דולר על כל טון דלק. ארגונים בולטים בתעשייה: זו ההצעה הקונקרטית היחידה שנמצאת על השולחן והיא ניתנת ליישום עד שנת 2023


11:51 ,20.06.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

עם סיום פגישת ה-MEPC 76 של הארגון הימי הבינלאומי, מספר גופים גדולים בתעשיית הספנות קוראים לממשלות לעמוד מאחורי מילתם עם פעולות מכריעות לתמיכה בתעשייה ללא פליטות פחמן.

 

באופן ספציפי, הצהרה משותפת של הארגונים הכוללים את BIMCO, CLIA, INTERCARGO, INTERFERRY, לשכת הספנות הבינלאומית, INTERTANKO, IPTA ומועצת הספנות העולמית, קוראת לממשלות לפעול במסגרת תכנית להקמת קרן מו״פ שתגובה על ידי התעשייה בשווי של 5 מיליארד דולר.

 

הקרן המכונה IMRB והינה בפיקוח ה-IMO תאיץ את המחקר והפיתוח של דלקים וטכנולוגיות דלות פחמן ואפס פחמן המשמשות בתובלה ימית, שתמומן באמצעות מס של 2 דולר לטון על דלק אניות.

 

בעוד ממשלות ב- MEPC 76 הסכימו להמשיך לעבוד על התוכנית, הדיונים ב-IMO יצטרכו להמתין עד לפגישה הבאה של הוועדה להגנת הסביבה הימית (MEPC 77) בנובמבר כדי להמשיך.

 

ארגוני התעשייה כתבו בהצהרתם כי ״קרן המו״פ פותחה ביסודיות בשלוש השנים האחרונות. זו ההצעה הקונקרטית היחידה שנמצאת על השולחן והיא ניתנת ליישום עד שנת 2023. ממשלות קוראות בצדק לחדשנות ולהפחתה של פליטת פחמן שתתרחש עכשיו. אנחנו צריכים מדינות חברות ב-IMO להתקדם ולאפשר לנו להאיץ את המו״פ הדרוש ללא דיחוי נוסף״.

 

ה- IMO קבע יעד להפחתת הפליטת בתעשיית הספנות הכוללת לפחות ב-50% עד 2050, בהשוואה לרמות 2008, כאשר ארה״ב והאיחוד האירופי קוראים כעת ליעד של אפס פליטות בתוך 30 השנים הבאות. על מנת לעמוד ביעד זה, התעשייה תצטרך לפתח אניות בעלות אפס פליטת פחמן המסוגלות לבצע הפלגות טרנס-אטלנטיות עד שנת 2030. אולם, הארגונים מציינים כי הטכנולוגיות להפעלת אניות בדלקים ללא פחמן עדיין אינן זמינות ומאמצי המו״פ הנוכחיים אינם מספיקים כדי להשיג מטרה זו.

 

״אנו זקוקים בדחיפות להרחיב ולהאיץ מו״פ סביב טכנולוגיות ודלקים ללא אפס פחמן. אבל חדשנות לא באה בחינם. כדי לזרז חדשנות, התעשייה מוכנה לספק מימון מובטח של 5 מיליארד דולר ללא עלות לממשלות, מה שמעניק לכל המדינות גישה שוויונית לעבודה ולטכנולוגיות שהקרן מקדמת. אז למה אנחנו מחכים?״, נמסר מארגוני בעלי הספינות.

 

המזכ״ל הכללי של ה-IMO קיטאק לים פתח את כינוס ה- MEPC 76 בכך שהבהיר כי ״כישלון אינו אפשרות. הצעת קרן המו״פ בשלה ומוכנה לאישור, והתעשייה כבר התחייבה לבצע את העבודה הדרושה להקמת הקרן, מערכת תשלומים ומימון הכרחי. אנחנו יכולים לעשות זאת עכשיו, ולמען האקלים והדורות הבאים שלנו, אנחנו חייבים״.