צפי לשנה של הגבלות מעבר בתעלת פנמה

התחזית היא שרשות תעלת פנמה תאריך את ההגבלות למעבר בתעלה ל- 10 חודשים נוספים וצוואר הבקבוק של אניות המבקשות לחצות את התעלה רק ימשיך ויגדל


12:45 ,27.08.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות תעלת פנמה צפויה להאריך את ההנחיות להגבלת מספר כלי שיט שיעברו בכל יום בתעלה ועל השוקע המקסימלי, לפחות ל- 10 חודשים נוספים, על רקע בצורת ממושכת שהורידה את מפלס המים. כך אמר גורם רשמי ביום חמישי.

 

כזכור, מוקדם יותר השנה החלה רשות התעלה להטיל מגבלות, מה שגרם לצבר של כלי שיט הממתינים לחלוף. גובה המים בתעלה אילץ את בעלי האניות להפחית את משקלם של המטענים או לעבור לנתיבים חלופיים.

 

הרחבת ההגבלות תאפשר לרשות התעלה לאגור מים לפני שתגיע עונת הגשמים הבאה, אך במקביל עלולה ליצור צוואר בקבוק גדול יותר של אניות שלא שריינו מראש חלון זמנים למעבר בתעלה.

 

"אנחנו רואים כרגע עלייה בכניסות. זו עונת השיא כשדצמבר מתקרב, אז הסחורה לחג המולד זזה במהירות", אמר סגן מנהל התעלה, איליה אספינו, בראיון.

 

אספינו המליץ לבעלי אניות לשריין משבצות למעבר מבעוד מועד כדי למנוע עיכובים, ואמר כי כמה אוניות - במיוחד אוניות צובר וכלי שיט הנושאים פחם - שינו נתיבי הפלגה מכיוון שאין להן עדיפות לעבור בתעלה, ממש כפי שעושות אניות מכולה.

 

בצעד שנועד להקל על צוואר הבקבוק שעבר את 160 כלי השיט בתחילת החודש, פתחה לאחרונה רשות התעלה שתי משבצות מעבר ליום עבור אניות שלא שריינו חלונות מעבר.  ואכן, צבר ההמתנות למעבר בתעלה ירד מאז ל-115 אניות ביום חמישי, על פי נתונים רשמיים.

 

כאמור, מפעילי התעלה נערכים למה שעומד להיות תקופה יבשה עוד יותר בשנה הבאה. בפנמה, דפוס אקלים אל-נינו המתרחש באופן טבעי, הקשור למים חמים מהרגיל באוקיינוס השקט, הוא התורם לבצורת.