צורך יש, המלצות יש, ביטוח ימי לחירום אין

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר מזכיר שכבר ב-2007 המליץ צוות של משרד האוצר ליצור פוליסת מדף של ביטוח סיכוני מלחמה


13:47 ,16.07.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

הלחימה בדרום מאיימת איום של קבע על נמל אשדוד, אבל במשרד האוצר עדיין לא מוצאים לנכון להסדיר את הביטוח הימי לאוניות המגיעות לישראל בזמן חירום.

 

יצויין כי צוות של משרד האוצר שבדק את הנושא, הגיש את מסקנותיו בחודש אפריל 2007, כולל המלצה ברורה, של יצירת פוליסת "מדף" של ביטוח סיכוני מלחמה בהובלה ימית, שאותה יעמידו מבטחי לוידס כנגד נטילת חלק מהסיכון על ידי מדינת ישראל.

 

הפוליסה, על פי ההמלצות, תופעל באופן מיידי וללא עיכובים בירוקרטיים עם פרוץ משבר, הגורם להעלאת פרמיות סיכוני המלחמה. למרות שהושגה לכאורה הסכמה להסדר ולמרות שהפתרון המוצע אינו מצריך שינויי חקיקה, לא התקדם יישום הפתרון.

 

"גרירת הרגליים הזו מצביעה על אטימות ועיוורון. מה עוד צריך לקרות כדי שמשרד האוצר יישם את המסקנות שאנשיו הגיעו אליהן?", אמר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר, "למה מחכים? שהמשק ישלם עשרות מיליוני שקלים?

 

"כבר עכשיו נגרמו נזקים כבדים בשל תוספת דמי ההובלה למטענים על אוניות שהופנו לנמל חיפה במקום לנמל אשדוד בגלל המצב. אם לא יימצא פתרון, אוניות יפרקו מטענים שנועדו לישראל בנמלים זרים. ההוצאות הנוספות למשק יהיו גבוהות ביותר. אנחנו שבים ותובעים פיתרון לבעיה.

 

"ועדת טוניק, שהוקמה לבדיקת לקחי מלחמת לבנון השנייה בנושאי התחבורה, ציינה את היעדרו של הסדר קבע של ערבות הממשלה לביטוח האוניות המגיעות לישראל בזמן מעשי איבה כאחד המחדלים במלחמה. יש פיתרון ישים, לא יקר, ואצלנו מתייחסים לנושא כאילו אנחנו בשווייץ. הגיע הזמן שהדי הפיצוצים יעירו גם את אנשי האוצר, שישלימו סוף סוף את המהלך וימנעו פגיעה קשה במשק".

 

לא התקבלה תגובת משרד האוצר לדברים.