ספנות: תעריפי החוזים לטווח ארוך מגיעים לשיאים חדשים

חוזים ישנים עם תעריפים נמוכים יותר, פוקעים ומוחלפים בהסכמים חדשים יותר עם תעריפים גבוהים בהרבה. מנכ״ל Xeneta, פטריק ברגלונד: ״המשלחים ׳מדממים למוות׳, בעוד חברות הספנות רושמות רווחי שיא״


10:25 ,06.06.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

חברות הספנות עורכות בימים אלה חוזים ארוכי טווח עם לקוחותיהם ומתברר כי מחירי ההובלה בחוזים לטווח ארוך גבוהים מאוד – לעיתים אפילו גבוהים יותר מתעריפי הספוט הקיימים בנתיב שמוצעות על ידי אותן חברות ספנות.

 

חברת Xeneta אשר משווה תעריפי הובלה בים ובאוויר דיווחה השבוע כי מדד התעריפים שלה, המבוסס על נתונים שלקוחות מעבירים לה, זינק ב-30% החודש, וכעת הוא גבוה ב-150% מאשר לפני שנה.

 

״זוהי התפתחות מדהימה, רק בחודש שעבר הסתכלנו על עלייה של 11% ושאלנו כיצד המשך רווח כזה אפשרי״, אמר מנכ״ל Xeneta, פטריק ברגלונד. ״עכשיו אנחנו רואים עלייה חודשית של כמעט שליש נוסף. זה מדהים. חוזים ישנים, עם תעריפים נמוכים יותר, פוקעים ומוחלפים בהסכמים חדשים יותר עם תעריפים גבוהים בהרבה״.

 

הנתונים של החברה שבסיסה באוסלו, שמקורם במשלחים גלובליים, רשמו את הזינוק הדרמטי ביותר עבור יבוא לארה״ב, אשר ראה עלייה עצומה של 65% בחודש לעלייה משנה לשנה של 205%. עבור היבוא האירופי, חלה עלייה מתונה יותר של 11% מה שהוביל את המדד לעלייה של 122% משנה לשנה.

 

לדברי מר ברגלונד המשלחים ״מדממים למוות״, בעוד שחברות הספנות מדווחות על רווחי שיא, ועם הסיכוי לשיבוש נוסף בשרשרת האספקה ​​לאחר הסרת הסגר בשנגחאי, הם מתמודדים עם ״קשיים עצומים״.

 

בינתיים, הפתיחה המחודשת של נמל שנגחאי לפעילות מלאה צפויה לגרום לגל יבוא שיפגע בנמלי ארה״ב וצפון אירופה שכבר עתה עמוסים לעייפה ומתקשים לתפקד ביעילות.