סכסוך עבודה בצים

לטענת העובדים, המלחמה היא על עתיד צים כמוביל הלאומי, כשההנהלה פירשה את נכונותם לתרום לשגשוג החברה כחולשה. צים: "צעדי ההתייעלות מחייבים ויתור כלשהו מצד העובדים. הכרזה על סכסוך עבודה משמעותה הפסקה של המשא ומתן"


00:00 ,06.02.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסתדרות במרחב חיפה הודיעה ביום שני השבוע לממונה על יחסי העבודה במשרד התמ"ת במחוז חיפה ולהנהלת חברת הספנות צים על הכרזה על סכסוך עבודה.

ההסתדרות במרחב חיפה נעתרה בזאת לבקשת ועד עובדי צים להכריז על סכסוך העבודה, לאור הפגיעה המתמשכת בחוסנו של ההסכם הקיבוצי.

היום (ד') כינס הוועד את העובדים בחזית בניין המשרדים של צים בפארק מת"ם בחיפה, בכדי להודיע על הכרזת סכסוך העבודה והמשתמע מכך.

בשבוע שעבר הודיעה ההסתדרות על דחייה בת שבוע בהכרזה על סכסוך עבודה, בניסיון הידברות עם הנהלת החברה. אולם פגישה מתוכננת בין יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה רפי מאסט לבין מנכ"ל צים רפי דניאלי לא יצאה לפועל.

הסיבות לסכסוך העבודה, לדברי הוועד, הינן העברת פעילויות מישראל לחו"ל וקליטת עובדים חדשים שלא במסגרת ההסכם הקיבוצי.

לאחר 14 ימי צינון כמתחייב בחוק מתכוונים עובדי צים לנקוט בצעדים ארגוניים, ביניהם גם השבתת הפעילות עד כדי פגיעה בפעילות המסחר הימי.


מוועד עובדי צים נמסר: "הועד החליט להילחם על ההסכם הקיבוצי ועל עתידה של חברת צים. לצערנו, הנהלת החברה פירשה את נכונותנו לתרום לשגשוגה של החברה, כחולשה. ההכרזה על סכסוך העבודה היא תחילת של מאבק לשימור מעמדה של צים כמוביל הימי הלאומי".

במקביל להכרזה על סכסוך העבודה, מועצת העובדים תפנה גם לבית הדין האזורי לעבודה בתביעות כנגד הנהלת החברה, המפרה ביודעין הסכמי עבודה חתומים במטרה לאלץ את מועצת העובדים לשנות את ההסכמים הקיימים.

לטענת הוועד העובדים, לא מדובר בסכסוך עבודה, אלא במאבק על שמירת מעמדה של צים כמוביל הימי הלאומי ושמירה על האינטרס של מדינת ישראל. הפגיעה בעובדים היא מסווה, כי בפועל עלות העובדים (3%), שולית ביחס למחזור החברה.

בוועד מסבירים, כי מאז פרוץ המשבר הכלכלי ב-2008 הסכימו העובדים לוויתורים רבים בתנאי השכר ושיתפו פעולה עם ההנהלה, מתוך הזדהות מלאה עם החברה. אלא שמאז החתימה על ההסכם הקיבוצי בשנת 2011, מפרה הנהלת החברה, לטענתם, באופן שיטתי וכמעט יומיומי את ההסכם, במטרה לפלג את העובדים, ליצור מעמדות, לשחוק את העובדים הקיימים ולהחליש את הוועד.

יו"ר ועד העובדים אבי שטרית: "לא היתה שום פגישה בין ההסתדרות להנהלה. היו מספיק שיחות ולא הגענו לכלום. יש משבר אמון עם ההנהלה, מכיוון שהיא מפרה, באופן חד צדדי, הסכמי עבודה. אנחנו מסכמים איתם והם לא עומדים בכלום. הם עושים מה שהם רוצים. מספיק. עכשיו, למשל, קיצצו לנו, באופן חד צדדי, בשכר. במשכורת האחרונה, של לפני כמה ימים, לא קיבלנו את כל תוספות השכר עליהן הוסכם".

שטרית הוסיף, שפגישה בין דניאלי למאסט מתוכננת למחר (ה').

מצים נמסר בתגובה: "כידוע, המשבר העולמי הוא ארוך והשפעתו על ענף הספנות דרמטית. צים אינה חריגה בענף ונמצאת בתהליכי התייעלות מאסיביים החל משנת 2010. החברה נקטה בצעדי התייעלות בכל מרכיבי ההוצאה התפעוליים, שינתה תנאי העסקה של עובדים בחו"ל וצמצמה את כוח האדם במשרדיה בחו"ל. בכל תהליכי ההתייעלות האלה תרמו העובדים בארץ תרומה מינורית ביותר בהשוואה לצעדים הדרסטיים שנעשו. המשך המשבר איננו מותיר אפשרות אחרת ומחייב לצמצם את מצבת העובדים ולצמצם בהטבות המפליגות שלהם.

"ועד העובדים ממשיך להתמקד בפרטים מינוריים ודרישות קטנוניות ועוצם את עיניו לנוכח המציאות העסקית הקשה שעימה מתמודדת החברה. זוהי גישה הרסנית לכל הצדדים ואנו קוראים לנציגי העובדים לשנות כיוון.

"הכרזה על סכסוך עבודה משמעותה הפסקה של המשא ומתן על ידי ועד העובדים וקבלת החלטות הכרחיות להמשך תהליך הבראת החברה. צעדי ההתייעלות מחייבים ויתור כלשהו מצד העובדים. רק דיאלוג יביא לפתרון ולכן ההנהלה מעוניינת לחזור לשולחן הדיונים על מנת להגיע להסכמות הנדרשות".