משרד התחבורה: צו התעריפים המתוקן יפורסם לאחר בדיקת השר כץ

בעקבות תלונת איגוד המשתמשים בהובלה ימית על אי פרסום צו תעריפי הרפורמה המתוקן ועל הכשלים בה, אומרים היום במשרד התחבורה למערכת port2port כי הרפורמה נכנסה לתוקף לאחר תהליך של יותר מעשור בו נבדקו כל פרטיה והשלכותיה


00:00 ,11.11.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות תלונת איגוד המשתמשים בהובלה ימית על אי פרסום צו תעריפי הרפורמה המתוקן ועל הכשלים בה, אומרים היום במשרד התחבורה למערכת port2port כי הרפורמה נכנסה לתוקף לאחר תהליך של יותר מעשור בו נבדקו כל פרטיה והשלכותיה
 
במשרד התחבורה מגיבים היום לטענת איגוד המשתמשים בהובלה ימית כי, עד עתה עדיין לא פורסם צו התעריפים המתוקן ובו השינויים שנעשו בתוכנית הרפורמה שפורסמה ב"רשומות", בצו התעריפים שנחתם על ידי שרי האוצר והתחבורה ב-8 באפריל השנה.
 
נזכיר כי, איגוד המשתמשים בהובלה ימית מסרו לאחרונה כי פנו למשרד התחבורה בבקשה לתקן עיוותים שונים ברפורמה וכי מנהל אגף התכנון במשרד התחבורה, אבי ירושלמי, נענה לפניית האיגוד בכמה נושאים, ביניהם התנגדותו של האיגוד לכך שיצואן יצטרך לשלם על החלטות של חברות הספנות להעביר מטען לנמל אחר.
 
מאיגוד המשתמשים מסרו כי כתוצאה מהנהגת הרפורמה חברת הספנות תשלם עבור ביטול יצוא, אשר מועבר לנמל אחר. עם זאת, לטענת איגוד המשתמשים, מאחר שהדברים טרם עוגנו בצו התעריפים המתוקן, עדיין נותרה העמימות גם בנושא זה.
 
עוד טוענים באיגוד המשתמשים כי חלק מהנזקים של הרפורמה החדשה יהיו פגיעה בכדאיות הפעילות העסקית של מפעלים, כאשר הוצאות אגרות הנמל יגדלו בשיעורים גבוהים.
 
ממשרד התחבורה נמסר ל-port2port בתגובה כי, הרפורמה נכנסה לתוקף ב-1 לאוקטובר השנה, מטבע הדברים, במהלך המהפכני, נוצר הצורך בתיקונים שאינם פוגעים במהות הרפורמה. בוודאי שאין מדובר בכשלים וצווי התיקון הנוכחי והעתידיים מפורסמים ויפורסמו לאחר בדיקה זהירה וחתימת שרי התחבורה והאוצר בהתאם.
 
צוות התעריפים אשר הוקם על ידי מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, לצורך ליווי תהליך הטמעת הרפורמה ער ושוקד על פתרון סוגיות שונות המועלות על ידי כלל המשתמשים ונוקט במידת האפשר בצעדים מתקנים. מנגנון הרפורמה בבסיסו מתקן עיוותים היסטוריים ובין השאר את מנגנון הסבסוד הצולב, בו מטעני הייבוא שילמו לא אחת וסבסדו את עלות הטיפול במטעני הייצוא. המשק הישראלי הוכיח את עצמו כבוגר ובשל להתמודד עם עלויות הייצור והשיווק הריאליות ללא צורך בסבסודים שונים על חשבון הצרכן הישראלי.
 
עוד מוסרים במשרד התחבורה כי כפי שהוסבר לא אחת, סך כל הכנסות נמלי ישראל לפני ואחרי הטמעת הרפורמה אינו משתנה משמעותית. לעומת זאת, חלוקת התשלומים עבור הטיפול הנמלי משתנה כאשר מודל התעריף מטיל על המשתמש את העלויות הריאליות בגין השירותים הניתנים לו.
 
באיגוד המשתמשים ציינו גם כי, לאחר שהשינויים נעשו, וגם כאשר יפורסם צו התעריפים, עדיין יש ברפורמה כשלים שעלולים לסכן את הייצוא הישראלי ואף לאיים על עתידם של מפעלים שונים במשק. כמו כן, טען גד שפר, יו"ר האיגוד כי ההחלטה להכניס את הרפורמה לתוקף הייתה פזיזה.
 
לדברים אלה עונים במשרד התחבורה ואומרים כי, לא ברורות הטענות ביחס לפזיזות, עיוותים, כשלים וכו'. הרפורמה נכנסה לתוקף לאחר תהליך של יותר מעשור בו נבדקו כל פרטיה והשלכותיה על ידי מיטב המומחים במדינת ישראל. יש אכן מקום לעדכונים בתהליכים שונים בעיקר בשל שינויים שונים בכלכלה הישראלית והעולמית, כפי שנעשה על ידי צוות התעריפים אך בהחלט מדובר בתהליך בריא, מתקן והמקרב את מדיניות תעריפי הנמלים בישראל לנהוג בעולם.