מסתמנת התייקרות בעלות תפעול אוניות בשנת 2011

עליות מחירי הסחורות, הגדלת כח האדם לאוניות העל והכיסוי הביטוחי הנוסף מגדילים את עלויות התפעול. כך עולה מסקר שערכה לאחרונה חברת Drewry


00:00 ,07.09.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת הייעוץ הבריטית Drewry Shipping Consultants, המתמחה בייעוץ כלכלי וניתוח מגמות במגזר הספנות הגלובלי, הוציאה לאחרונה דו"ח המצביע על עלייה ניכרת בעלויות תפעול הספנות בשנת 2011, לאחר שבשנת 2010 נרשמה שנה בה היו, יחסית, שינויים מועטים בעלויות התפעול.

הדו"ח, אשר פורסם במחצית חודש אוגוסט תחת הכותרת: “Ship Operating Costs 2011/12,” מעריך כי עלויות התפעול במגזר הספנות תגדלנה השנה בשיעור שנע בין 4% ל -6%, תלוי בסוג האונייה.

הדו"ח מציין עוד כי מגמת התייקרות בעלויות התפעול מגיעה בתקופה קשה יחסית שבה נדרשות חברות הספנות להתמודד אל מול עלייה ניכרת במחירי מוצרי היסוד, לצד התייקרויות בפרמיות ביטוח לאותן אוניות המפליגות בסמוך לסומליה. העלייה הגלובלית במחירי סחורות היסוד הביאה לעלייה ניכרת במחירי שמני הסיכה, מחיר הנגזר ממחיר הדלק, בעלויות התיקונים ובתחזוקת האונייה. עלויות הצוות אשר היו נמוכות עקב ירידה גלובלית בביקושים לאנשי צוות, החלו לאחרונה להראות סימני עלייה, בעיקר בקרב אנשי מקצוע הנדרשים לצורך הפעלת "אוניות העל" המתוחכמות.

הדו"ח סוקר שמונה מגזרים בענף הספנות ו- 35 סוגים שונים של אוניות סוחר, כמו: מיכליות נפט - oil tankers, אניות המתמחות בהובלת כימיקלים - chemical tankers, אוניות המתמחות בהובלת גזים - gas carriers, אוניות צובר יבש - dry bulk vessels, אוניות מכולה - container vessels, אוניות גל- נוע - ro-ro, אוניות מטען כללי - general cargo ואוניות קירור - reefer vessels.

בהודעה אותה פרסמה פאולה פוזט, אשר עמדה בראש צוות הכלכלנים ששקדו על הכנת הסקירה, הדגישה: "בשנת 2010 העלויות הכוללות לתפעול אונייה נשארו בסך הכל על מקומן. עם זאת, בשנת 2011 עליות מחירי הסחורות ידחפו למעלה את עלויות הסיכה, תיקון ותחזוקה. חלק מבעלי האוניות חייבים להוסיף על זה כיסוי ביטוחי למקרי חטיפה או כופר כך שסך התחזית לעלויות נע בעלייה של בין 4% ל-6% בהתאם לתחום בו פועלת האונייה."