לשכת הספנות לרשות התחרות: תומכים בהארכת פטור הסוג להסדרים תפעוליים ימיים

בכוונת רשות התחרות להאריך את פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בינלאומית בים לתקופה נוספת של חמש שנים. לשכת הספנות: במידה ופטור הסוג הימי לא יוארך הדבר צפוי להוביל לפגיעה קשה בהיצע השירותים וברמת השירותים שקיימים בישראל כיום


12:35 ,15.08.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת הספנות הודיעה לאחרונה לרשות התחרות כי היא תומכת בהצעת רשות התחרות לחדש את פטור הסוג להסדרים תפעוליים שעניינים תובלה בינלאומיים בים בתקופה של חמש שנים נוספות.

 

נזכיר כי רשות התחרות הוציאה באמצע חודש יוני חוזר בו מוצע הארכת תוקפם של כללי ההגבלים העסקיים – פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בינלאומית בים – לתקופה נוספת של חמש שנים, קרי, עד 17 באוקטובר 2027.

 

לשכת הספנות מציינת כי מדינת ישראל הולכת בעקבות האיחוד האירופי וקבעה פטור סוג מצומצם להסדרים תפעוליים בלבד בין מובילים ימיים, הגדרת ״נמל מבטחים״ לנתח שוק מצרפי של עד 40% ואימוץ המשטר של הערכה עצמית. חשוב לציין כי פטור הסוג הימי אינו חל על הסדרים שיש בהם כבילות מחיר. הצדדים להסדר התפעולי ממשיכים להתחרות זה בזה ונשמרת העצמאות של הצדדים להסדר בשיווק שירותיהם.

 

ההסדרים התפעוליים בין המובילים הכוללים, בין היתר, הפעלת שירותים משותפים, החלפה, מכירה, או חכירה צולבת של מקום או תאים באניות, מאפשרים יתרונות לגודל, ניצול מיטבי של קיבולת האנייה ומתקני הנמל וכפועל יוצא מביאים להגדלת היצע השירותים ותדירותם ומשפרים את השירות הניתן ללקוח.

 

לשכת הספנות מצטטת בתגובתה לרשות התחרות את עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין הסדרים כובלים הנוגעים לתובלה בינלאומית בים, ככתוב: ״המחשבה העומדת בבסיס פטורי הסוג הישראלי והאירופי היא כי הסדרים תפעוליים בין מובילים בים אשר אינם כוללים הסדרים ביחס למחיר ושומרים על עצמאות המשתתפים בשיווק שירותיהם, טומנים בחובם, ככלל, יתרונות פרו-תחרותיים, היכולים במקרה מתאים לגבור על חששות תחרותיים שמקימים הסדרים מסוג זה״.

 

לשכת הספנות כותבת עוד כי הסדר תפעולי עשוי להביא לשיפור השירות לצרכן לעומת מצב בו כל מוביל בהסדר פועל באופן עצמאי, בין היתר בהגדלת תדירות השירות ושיפור באיכות.

 

לטענתה, חשיבותו של פטור הסוג הימי לסחר הישראלי היא נכבדה שכן חלק נכבד מהמטענים המשונעים דרך נמלי ישראל מובל באמצעות שירותי ספנות סדירים לגביהם הותקן פטור הסוג הימי. ״מובהר כי במידה ופטור הסוג הימי לא יוארך הדבר צפוי להוביל לפגיעה קשה בהיצע השירותים וברמת השירותים שקיימים בישראל כיום, וכן צפוי הדבר להשליך על פקידת האניות הגדולות בנמלי ישראל וכן על פעילות השטעון הקיימת והעתידית בנמלי ישראל״.