לשכת הספנות הבינ״ל: מס של 2 דולר לטון לטובת קרן מו״פ

נתוני IEA מראים כי מחקר ופיתוח בתחום הרכב עלה מ-67 מיליארד דולר בשנת 2009 לכ-130 מיליארד דולר בשנת 2019. הספנות, לעומת זאת, הוציאה 1.6 מיליארד דולר על מו״פ בשנת 2019


11:40 ,10.06.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

לרגל פתיחת התכנסות הוועדה להגנת הסביבה הימית (MEPC) בארגון הימי הבינלאומי (IMO), לשכת הספנות הבינלאומית (ICS) מפרסמת נתונים המציגים באור לא מחמיא את תעשיית הספנות והוצאותיה על מחקר ופיתוח בכל הקשור לפליטות גזים מזהמים.

 

על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) ההוצאות בענף הספנות על מו״פ קלושות בהשוואה לענפים אחרים, כך עולה מנתוני ה-IEA בצורה מוחלטת.

 

מהנתונים עולה כי הוצאות המו״פ של תעשיית הספנות בין השנים 2007 עד 2019 נותרו עומדות במקום. נתוני IEA מראים כי מו״פ בתחום הרכב, לעומת זאת, עלה מ-67 מיליארד דולר בשנת 2009 לכ-130 מיליארד דולר בשנת 2019. הספנות, לעומת זאת, הוציאה 1.6 מיליארד דולר על מו״פ בשנת 2019.

 

בהמשך לכך הציגה לשכת הספנות הבינלאומית (ICS)  תכנית לגבות תוספת של 2 דולר לטון דלק ימי שנרכש לטובת יצירת קרן מו״פ בסך 5 מיליארד דולר בעשור הקרוב כדי לעודד מחקר ופריצת דרך מדעית בתחום פליטת פחמן - סכום כסף שזכה לביקורת על היותו נמוך מדי.

 

גיא פלאטן, מזכ״ל ה-ICS, אמר: ״אמנם ההתחייבויות להפחתת פליטות של מזהמים יתקבלו בברכה, אך אנו זקוקים נואשות לפעולה כבר היום בענף הספנות הבינלאומי הייחודי שלנו״.

 

פלאטן הוסיף כי ״אם איננו יכולים להשיג הסכמה פוליטית כעת על הצורך הדחוף במו״פ, כיצד נגיע לקונצנזוס פוליטי לאיתור מחיר פחמן בר קיימא ושוויוני, שיעודד את השוק להפחתת פחמן במהירות ובקנה המידה הנָחוּץ״.