לראשונה בישראל: הסמכה בינלאומית לסוכני אונייה

לאור מאמצים של לשכת הספנות הישראלית יוכלו סוכנים שיעמדו בקריטריונים בינלאומיים לזכות בתעודת הסמכת איכות של FONASBA


00:00 ,25.10.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

סוכני אונייה ישראלים שיעמדו בדרישות של הארגון הבינלאומי של סוכני אוניות וברוקרים FONASBA יזכו בתעודת הסמכת איכות בינלאומית.

הדבר לאחר מאמצים שנעשו בלשכת הספנות הישראלית בראשות הנשיא ד"ר יורם זבה.

"מאז ומתמיד נחשב סוכן האונייה בארץ למקצוע שכל אדם יכול לעסוק בו בכל עת, ללא הגבלה", אמר ד"ר זבה, "בכל הקשור לסחר חוץ, או לסחר הימי, סוכן אונייה הינו אחד התפקידים הרגישים ביותר בעולם. סוכן הוא הגורם האחראי לטיפול הפיזי והדוקומנטארי בהובלת מטענים, במשלוחים ובאוניות. הוא נמצא במרכז מערכת היחסים שבין בעלי אוניות, חברות ספנות, בעלי מטענים, רשויות נמל, מכס, בנקים ועוד.

"רק ארבע מדינות בעולם - פורטוגל, איטליה, תורכיה ולטביה - הסדירו את מעמד סוכן האונייה באמצעות חקיקה. בכדי להפסיק את המצב שבו הענף פרוץ, הצלחנו לשכנע את FONASBA להעניק הסמכת איכות לסוכני אוניות בישראל שיעמדו בקריטריונים הנדרשים".

בלשכת הספנות מציינים כי הנסיונות להסדיר את מעמד הסוכנים באמצעות חקיקה לא צלחו עם השנים, ועל כן הוחלט לאמץ את ההסמכה מטעם FONASBA, שהוא ארגון הגג של סוכני האוניות והברוקרים בכל העולם. הסמכה זו זכתה להכרה במדינות רבות.

רשימת דרישות המינימום להסמכת סוכני אוניות בישראל כוללת חברות בלשכת הספנות הישראלית, אישורים חוקיים לפעילות הסוכנות, מחוייבות לקוד התנהגות של טיפול במשלוחים, כיסוי ביטוחי הולם לפעילות, פעילות בהתאם לרמות המקצועיות והחוקים הרלוונטיים הבינלאומיים, פעילות בהתאם להסמכות מתאימות כדוגמת היתרים לטיפול בחומרים מסוכנים, ועוד.

בלשכה מציינים בחיוב את תרומתו של נשיאFONASBA  היוצא כריס פאפאוסיליו, שהתארח בארץ לפני כחצי שנה במסגרת הידוק הקשרים עם הארגון. פאפאוסיליו המכיר אישית את רוב חברי ועד הלשכה, סיפר בעת ביקורו שהוא מרגיש בבית כשהוא מגיע לביקור בישראל.