שני אנשי קונגרס אמריקאים, אחד מהמפלגה הדמוקרטית והשני ומהמפלגה הרפובליקנית, מקדמים רפורמה בחוק הספנות האמריקאית שנחקק בשנת 1984. השניים, שמקבלים תמיכה – שלא לומר דחיפה - גבית מתעשיית החקלאות האמריקאית הגישו אתמול את התיקון לחוק שזכה לשם Ocean Shipping Reform Act, ובשמו המקוצר OSRA21. התיקון לחוק מציע לקבוע דרישות מינימום לחוזי שירות בין לקוחות לחברות הספנות ולהעניק לנציבות הפדרלית הימית האמריקאית, ה-FMC, עוצמה גדולה יותר.
חברות הספנות הגיבו לתיקון וטענו כי התיקון לחוק ״אינו הוגן״ וכי הוא עשוי לגרום לעליית מחירים ברחבי ארה״ב.
נציג הקונגרס הרפובליקני דסטי ג׳ונסון, מחבר שותף להצעת החוק, אמר: ״התיקון יבהיר כי לא תהיה יכולת לסרב לקחת מטען. כמו כן, התיקון ישפר את האכיפה ואפשר לנציבות הפדרלית הימית ליזום חקירות בעצמה. התיקון יאפשר חילופי רישום ומשלוח, וחשוב מכל, הוא מעביר את נטל ההוכחה לחברות הספנות. בנוסף, הדבר ישפר את השקיפות בדיווחים רבעוניים ושנתיים לקונגרס״.
ג׳ון גרימונדי, נציג הקונגרס הדמוקרטי והמחבר הנוסף של התיקון, התייחס לשוק הספנות כשוק מרוכז בעל מספר מועט של שחקנים ולכן עם תחרות מוגבלת בתחום המכולות. ״הבעיה החמורה היא השליטה של קומץ חברות ספנות בנתיבים הימיים, דבר שמחסל את התחרות שהיתה קיימת במשך הרבה מאוד שנים לפני תהליך הקונסולידציה המוגבר שהתרחש בשנים האחרונות״.
מועצת הספנות העולמית (WSC) שנציגיה יושבים בוושינגטון והיא קבוצת הלובי של חברות הספנות, טענה בהצהרה כי חברות הספנות אינן האחראיות הבלעדיות לעומס הקיים כיום לאורך שרשרת האספקה, בעוד שהחקיקה מסמנת את חברות הספנות ככאלה. ״העומס לאורך שרשרת האספקה נפוץ בכל החוליות לאורך שרשרת האספקה - ממסופים ימיים, למשאיות, לקרונות רכבת ומחסנים. זה לא מציאותי, לא שוויוני ולא יעיל לנסות ולהתמודד עם אתגרים אלה בשרשרת האספקה על ידי רגולציה של רק סוג אחד של משתתפי שרשרת האספקה – חברות הספנות״.
הדיון בהצעת החוק המתוקנת אמור להימשך בשבועות הקרובים. נזכיר כי בחודש שעבר הוציא נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, צו ביצועי לבדיקת התחרות בתחום הספנות, והתיר ל-FMC לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי להגן על היצואנים האמריקאים מפני עלויות ההובלה הגבוהות שהוטלו על ידי חברות הספנות ולהתגבר על עמלות לא צודקות ובלתי סבירות כגון דמי השהייה ודמי אחסנה.