לפי Clarksons מחירי האניות החדשות חווים את העלייה החדה ביותר מזה כמעט שני עשורים, בעיקר הודות למספר גבוה ביותר של אניות מכולה ומובילי LNG שהוזמנו במהלך 15 החודשים האחרונים.
מחירי הבנייה של כלי שיט חדשים עולים כבר יותר משנה, ומדד המחירים הכולל של בניית אניות חדשות של קלארקסון עומד כעת על 156 נקודות, עלייה של 25% מאז השפל של נובמבר 2020, מה שמצביע על המחירים הגבוהים ביותר - במונחים נומינליים - מאז 2009.
״קצב העלייה היה מהיר והעלייה במדד שלנו ב-16 החודשים האחרונים היא העלייה האחוזית החדה ביותר בכל תקופה מקבילה מאז 2005״, נכתב בדו״ח השבועי האחרון של Clarkson Research Services.
יתרה מכך, כל בעל אנייה שמעוניין להזמין אנייה חדשה עומד כעת בפני המתנה לא מבוטלת כאשר זמן ההמתנה לקבלת האנייה החדשה זינק מ-2.4 שנים בנובמבר 2019 ל-2.9 שנים כיום.
למרות העלייה של 25% במחירים הכוללים של בניית אניות חדשות, המספנות אינן גורפות רווחים גדולים יותר, וזאת של העלויות הגואות. מחירי הפלדה, למשל, נותרו גבוהים לאחר עליות גדולות בשנת 2021. לוח פלדה סינית עולה היום בסביבות 800 דולר לטון, עלייה של כ-250 דולר לטון מאז אפריל 2020.
״התאמת אינפלציה בסיסית מצביעה על כך שבמונחים ׳אמיתיים׳ מחירי הבנייה החדשים הם למעשה עדיין מתחת למחירי תחילת 2016״, הציעה קלארקסון.
נציין כי על פי נתוני חברת הייעוץ BRS הזמנות אניות המכולה זינקו ביותר מ-300% בשנת 2021, כאשר הזמנות של אניות מכולה עקפו את הזמנות אניות המטען הכללי והמכליות בפעם הראשונה בהיסטוריה. נוסף על כך, הוזמנו 86 מובילי LNG גדולים ב-2021 - שיא של כל הזמנים.