ארגון התאגידים למארסק: ההודעה על פינוי מכולות תוך יומיים – מקוממת ואינה חוקית

במכתבו של עו״ד גרוסמן למארסק נכתב כי החברה אינה יכולה לשלול את זכותם של היבואנים לפטור מתשלום עד 4 ימי אחסנה ראשונים ואינה יכולה לכפות עליהם את זהות המסופים אליהם יועבר המטען. שבי כהן, מנכ״ל מארסק ישראל: מתנהל שיח ענייני והגון בין הארגונים


09:02 ,20.04.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים (IFFCCA) פנה אתמול למנכ״ל מארסק ישראל, שבתאי כהן, במכתב מעו״ד שמוליק גרוסמן בו צוין כי הודעתה של מארסק  הדורשת פינוי של המכולות מהנמל תוך יומיים ״מקוממת, אינה חוקית ופוגעת פגיעה קשה בזכויות המשלחים, סוכני המכס והלקוחות וגורמת להם נזקים בלתי הפיכים״.

 

על פי המכתב חברת מארסק הוציאה ללקוחותיה הודעה בזו הלשון: ״לתשומת לבכם, החל מתאריך 1 באפריל 2021 אנו מפסיקים ביצוע גייטפסים למסופים לפי בקשה. כל מכולות היבוא אשר לא תידרש עבורן פקודה תוך יומיים מההגעה, יועברו למסופים על פי שיקול חברתנו״.

 

על פי מכתבו של עו״ד גרוסמן ״תקנה 240 לתקנות הנמלים מאפשרת דמי אחסנה בפטור מתשלום עד 4 ימי אחסנה ראשונים. ״אין לכם כל זכות חוקית״, כותב עו״ד גרוסמן, ״לשלול או לקפח את זכותם החוקית של היבואנים לקבלת הפטור מהאחסנה בנמל במשך 4 ימים ראשונים״. עוד מציין עו״ד גרוסמן כי ״כל עלות בהם יישאו המשלחים או היבואנים תוך פגיעה בזכותם החוקית כתוצאה ממעשיכם תושת עליכם״.

 

העתקים ממכתבו של עו״ד גרוסמן נשלחו למנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, שיקו ז׳אנה, מנכ״ל חברת נמל אשדוד, ר/ח יגאל מאור, מנהל רספ״ן, וצביקה שפירא, מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ רספ״ן.

 

עוד נכתב כי מארסק אינה ראשית ״לקבוע או לכפות על המשלחים והיבואנים את זהות המסופים אליהם יועברו המטענים, קל וחומר, מטענים אשר לגביהם נדרשת פקודת מסירה״. ״הוצאת המטענים מהנמל על ידכם ללא הסכמה של המשלחים או היבואנים מהווה הפרה בוטה של תנאי חוזה ההובלה״.

 

עו״ד גרוסמן כותב במכתבו למנכ״ל מארסק כי על החברה לחזור בה מהודעתה או להימנע לאלתר מהוצאה לפועל של ההודעה. ״המשלחים וסוכני המכס והיבואנים אינם מתכוונים לעבור לסדר היום על מעשיכם הבלתי חוקיים וככל שהדבר יימשך יפעלו להגנה על זכויותיהם וזכויות לקוחותיהם״.

 

מנכ״ל מארסק ישראל, שבתאי (שבי) כהן, הגיב לפניית מערכת PORT2PORT ואמר: ״אני מופתע ומצר על אופן הפנייה התמוהה, תוכנה ועיתויה, לנוכח העובדה שהתנהל שיח ענייני והגון בין הארגונים שנסתיים בהבנה הדדית לגבי תמיכה בצרכי הלקוחות והקצאת 4 הימים הנדרשים, למרות אתגרי התקופה והרצון לסייע בפינוי מכולות מהנמלים -  עוד בטרם שליחת המכתב.

 

אנו מאחלים לכלל לקוחותינו והמשק הישראלי חזרה מלאה לשגרה עסקית קלה ויעילה, ופועלים ככל הניתן כדי לאפשר זאת במהרה״.