ארגון BIMCO: ענף המכולות נפגע קשה בגלל הסגר בארה״ב

על פי נתוני הארגון נרשמה ירידה של 12.5% במספר המכולות המיובאות לחוף המערבי של ארה״ב בארבעת החודשים הראשונים של השנה. יחד עם זאת תעריפי ההובלה נותרים גבוהים וזאת בשל ביטולים רבים של הפלגות


12:14 ,14.06.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי ניתוח שערך האנליסט הראשי של ארגון BIMCO, פיטר סאנד, תעשיית הספנות וענף המכולות במיוחד ספג פגיעה קשה עקב הסגר שהוטל בארה״ב בעקבות מגיפת הקורונה.

 

מגיפת נגיף הקורונה סגרה חלק ניכר מהכלכלה האמריקאית במשך חודשים וגם כאשר חלקים ממנה נפתחו מחדש, הנתונים חושפים את מידת הנזק שנגרם ואת ההתאוששות האיטית וההססנית.

 

האומדן השני לתמ״ג ברבעון הראשון מראה על התכווצות של 5% לעומת הרבעון הקודם, וצמיחה של 0.2% בלבד מהרבעון הראשון של 2019. כאשר הסגר בארה״ב נכנס לתוקף  רק בסוף מרץ, הרבעון השני של השנה יסתמן כמזיק אף יותר לכלכלת ארה״ב, כותב סאנד בדיווח השבועי שלו.

 

ההשפעה הישירה ביותר של האטת הצמיחה הכלכלית על ענף הספנות מורגשת על ידי ענף  המכולות, כאשר הביקוש למוצרים במכולה הוא אחד הדברים הראשונים שנפגעו. הייבוא ​​במכולות לחוף המערבי של ארה״ב ירד ב-12.5% ​​בארבעת החודשים הראשונים של השנה, מה שמייצג הפסד של 434,000 TEU בהשוואה לארבעת החודשים הראשונים בשנת 2019.

 

בחודש אפריל הנפחים שנעו לחוף המערבי של ארה״ב עמדו על 823 אלף TEU לעומת 622 אלף TEU במרץ. לטענת סאנד, הדבר לא היה ביטוי לביקוש גבוה יותר אלא של סחורות שהוזמנו מוקדם יותר השנה, עוכבו בעקבות הסגר בסין בפברואר והחלו להגיע לחוף המערבי בדיוק בעת הביקושים היו ב״צניחה חופשית״, כדבריו.

 

לדבריו, נתוני המכירות הקמעונאיות בחודשים מרץ ואפריל מראות ירידה בביקוש למוצרים המשונעים במכולות. המכירות בחנויות בגדים באפריל השנה היו רק עשירית ממה שהיה באפריל 2019.

 

סאנד אף התייחס לתעריפי ההובלה וציין כי ״תעריפי הובלה החזיקו עד כה בסחר במזרח הרחוק לחוף המערבי בארה״ב, ועלו ב-260 דולר ל-FEU לסך של 1,925 דולר, ולמעשה הם ברמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון הראשון של שנת 2019. עם זאת, המניע העיקרי לכך היו ביטולי הפלגות מאסיביים – דבר שהוביל את צי האניות על עוגן לשיאים חדשים. אמנם הדבר תומך בתעריפי הובלה, אולם אניות על עוגן עדיין עולות כסף לבעליהן״.