האנליסט הראשי של ארגון BIMCO העולמי, פיטר סאנד, פרסם היום את תחזיות הארגון אשר מייצג את מרבית בעלי האניות בעולם, עבור שוק המכולות והמטען הכללי עבור חודש ספטמבר.
סאנד מציין בסקירתו כי נתון צמיחת הנפח העולמי מבחינת הביקושים הינו 3.8% עבור ששת החודשים הראשונים של השנה - נתון לא רע בפני עצמו - אולם כאשר בודקים לעומק את צמיחת הצי הנומינלי מגלים כי הנתון מדבר על צמיחה של 3.9% במהלך אותי תקופה, וכי הצי הפעיל צמח אף יותר. כמו כן, על פי נתוני המגמה מציינים בארגון כי הנתונים מראים על ירידה בביקושים בהמשך השנה, עם ירידה בביקוש העולמי מאז אפריל.
על פי הנתונים, 83% מהאניות החדשות שנמסרו מתחילת השנה הינן בנפח הובלה של למעלה מ-10,000 TEU, והן מיועדות להפלגות ארוכות טווח, זאת בהשוואה לנתון שאומר כי 37% מהצמיחה בהובלה מתרחש דווקא בהובלות למרחקים קצרים, אזוריים, כגון ההובלה בפנים-אסיה או פנים-אירופה. נציין כי בנתיבים אלו השימוש הנפוץ יותר הוא דווקא באניות בנפח של מתחת ל-10,000 TEU.
עוד מציין הארגון בסקירתו כי נפח הצי העולמי צומח במהירות רבה מדי עבור הביקוש שמתקשה להתמודד עם זה. בנוסף, מדגיש סאנד, ניתן לראות כי על הצי הגלובלי עוברת מגמת חלוקה של אניות מעל ומתחת ל-10,000 TEU, כאשר מרבית הקיבולת החדשה שמתווספת לצי העולמי נמצאת מעל לסף זה ואניות העוברות גריטה נמצאות מתחת לסף זה. שתי קטגוריות החלוקה עדיין מחוברות ביניהן אך הן הולכות ומתרחקות אחת מהשנייה – הן בתנאי ההעסקה שלהן והן ביכולות ההכנסה שלהן.
אנליסט הארגון מדגיש בתחזיתו כי ככל שמלחמת הסחר נמשכת, יותר ויותר סחורות מומכלות מעורבות בכך, בעיקר בנתיב הסחר הטרנס-אטלנטי, אך גם על בנתיבים הטרנס-אטלנטיים - שכן האיחוד האירופי וארה״ב רחוקים מלהסדיר את המחלוקות ביניהם.
ארגון BIMCO צפה כי האיזון הבסיסי בין הביקוש וההיצע ישתפר במהלך 2018 וכי תעריפי ההובלה יעלו בשוק עם העלייה בביקושים, אולם לאור הנתונים החדשים נראה שזה לא הולך לקרות. זאת בחלקו בגלל שהביקושים גדלו פחות מהצפוי, אבל בעיקר בגלל הצמיחה המהירה של הגלובלי.