"אם הוועדים ייאבקו, הם יעשו את שגיאת חייהם"

פאנל בנושא הרפורמה בנמלים בוועידת "PORT2PORT" 2013 הניב תוצאות מגוונות: אזהרה לעובדים וגיבוי לממשלה מצד לשכות המסחר; בקשה לתחרות הוגנת ונכונות לייצג את הממשלה מצד נמל אשדוד; הבנה למצב העובדים וקריאה לאי התלהמות מצד נמל חיפה; והבעת ספק בנוגע לנכונות וליושר


00:00 ,09.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדי העובדים בנמלים לא יפרצו בשביתות פרטיות עם הוצאת המכרזים לבניית ולתפעול הנמל הפרטי החדש. כך העריכו משתתפי מושב בנושא הסחר הימי בכנס " PORT2PORT " 2013.

 

במושב, בהנחיית איש התקשורת נפתלי בן-סימון, השתתפו: יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד גדעון סיטרמן, מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, מנכ"ל קבוצת ממן עופר לינצ'בסקי ויו"ר איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין.

 

המושב התכנס מייד לאחר סיום דבריו של שר התחבורה ישראל כץ, שאמר שהממשל מכינה אלטרנטיבות למקרה של פריצת שביתות פראיות בנמלים. בן סימון ביקש מחברי הפאנל להגיב לדברים.

 

זלצמן: "השר אמר - אני חבר בממשלה, אני ממונה על תשתיות ואני רוצה לשפר את התשתיות אחרי שלמדתי את הצורך. אני מהמר שאחרי שיוציאו את המכרזים, יהיה שקט. ההסתדרות תקרא לשר ולעובדים להידבר על שמירת התחרות בטרמינלים הקיימים".

 




בן סימון שאל את סיטרמן האם לדעתו יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד אלון חסן יכריז על שביתה עם הוצאת המכרזים. סיטרמן: "אני לא יודע מה עובר לחסן בראש, אבל אני ממליץ לו לשמוע את מה שהשר אומר. זה הפעם הראשונה ששר לא רק מבטיח, אלא גם עומד לקיים. אני מציע לעובדים ולהסתדרות לא לשפוט מייד. אני מקווה שהאינסטינקט לשבות ירוסן על ידי ההסתדרות. חברת נמל אשדוד היא חברה ממשלתית, שאמורה ליישם ולבצע מדיניות של הממשלה, שמשרתת את המדיניות של בעלי מניותיה, שהוא הציבור. אנחנו נערכים, בכדי שתהיה תחרות הוגנת ושיוויונית ונותנת הזדמנות שווה. הנהלת חברת הנמל מכינה תוכנית במסגרתה ניתן יהיה להתחרות. העובדים יבינו שפה נעשים דברים ברצינות. הדברים של השר מובנים לכל אחד שפרנסתו היא סחר החוץ. המציאות השתנתה. הולכים פה למאבק של פעם ב-50 שנה לשנות את המציאות".

 

לין, שמייצג בין השאר את התעשיינים, היה הנוקב שבין הדוברים: "אין ספק שיש יכולת לבצע את מה שהשר אמר ואין ספק שההחלטה היא ברורה ונחרצת. אי אפשר לסגת. צריך להבין שזה לא מאבק נגד הוועדים, כשרוצים לבנות דבר נוסף על הקיים. אין לאף אחד מונופול, היות ואלה נכסי מדינה. העובדים עובדים בנכסים חיוניים לא למען הנמל, אלא למען הציבור כולו, ועיצומים בנמל זה עיצומים נגד המשק כולו. אם הוועדים יחליטו להיאבק, הם יעשו את שגיאת חייהם. זאת במקום להוכיח שהם מסוגלים להתחרות. איגוד לשכות המסחר תמך בנחישות ברפורמה בנמלים. אם הממשלה תהיה נחרצת, אנחנו ניתן לה תמיכה מלאה, גם על משקל של נזק למשתמשים, מתוך ידיעה שיש כאן נכסי מדינה שנועדו לשרת את הציבור. כך הדברים צריכים להיעשות. אני כמעט בטוח שהוועדים לא ילכו נגד המהלך, כי הם יגרמו לעצמם נזק אדיר".

 

אמר לינצ'בסקי, שהתבקש להתייחס לנושא מתוך נקודת ראות של מנכ"ל הרכבת לשעבר : "הרפורמה ברכבת הינה אבן דרך, בעובדה שהרפורמה תורגמה להסכם. אני מחכה לראות שזה יקרה בפועל. יש הסכם, אבל אין עדיין אאוטסורסינג. אני מחכה לראות צעד אקטיבי.

 




"אם לשפוט לפי הצד האווירי, זה לא מספיק להסתפק בהכרזות כלליות ולהגיד, 'אנחנו רוצים נמל פרטי'. בים, אם יכריזו שיש תחרות, אבל לא יעשו צעדים לתמוך בהובלה, אני לא יודע מה תהיה התועלת".

 

סיטרמן: "חברי ועדת הכלכלה של הכנסת צריכים לדעת שאנשים אחראים מטפלים בעניין. לא נהפוך להיות שותפים לוועדים ונשים מקלות בגלגלי המשק. אני מקווה שהציבור מוכן לעבור תקופה לא ארוכה, אבל קשה. יש פה מסרים מאוד ברורים: אם נגלה נחישות לעמוד במאבק, הוא יימשך כמה שפחות. אגב, גם הוועדים הם לא מקשה אחת ואני שומע קולות מפה ומפה. המשתמשים צריכים להגיד לממשלה - תעשו את זה ותלכו עד הסוף, אנחנו איתכם".

 

זלצמן מצידו קרא שלא להתלהם וניסה לשמור על כבודם של עובדי הנמלים: "אני לא שותף לרוחות המלחמה. אין שום אלטרנטיבה לנמלי ישראל. בעבר דיברו על חלופות, אבל אין שום נתב בעולם שיקשור אונייה שיש עליה מכולה ששוברת שביתה של נמל אחר. הייתי כבר בדיונים כאלה, שלא הובילו לשום מקום. מה כן ניתן לעשות? יש מודל שנקרא סגירה-פתיחה. שב איתם, יש להם זכויות, ודבר איתם. מניסיון, אנשים לא ישרדו שבועיים של שיבושים. אני מכיר את הטלפונים שאני מקבל אחרי שלוש שעות של שיבושים."

 




לין מצידו לא הסכים עם הדברים: "אף אחד לא מחפש מלחמה. אני רוצה להבהיר – אני מבין שמנדי לא יכול לומר דברים נגד ועד העובדים. רבותי, שיהיה ברור, אם חלילה הוועדים יעשו שגיאה וישבתו, זה לאיימשך יותר מיום-יומיים. צריך להפסיק לחשוב שלוועדים יש כוח אדיר, שהם יכולים לשתק את כל המשק. יש פה חוק ומשפט. המדינה לא נמצאת בידי הוועדים; מדינה חלשה, כן, אבל לא מדינה שיודעת להפעיל את מערכת המשפט שלה. העובדים לא ירצו להיכנס לכלא. המדינה השתנתה בראש. המודעות השתנתה. נבחרי הציבור מבינים היום שהם חייבים לפעול למען הציבור. הציבור היום מביע את דעתו".

זלצמן: "אנחנו בהנהלה מודעים לעלויות השכר הגבוהות. 65% מההכנסות שלנו הולכות לעלויות שכר. אז כמה גמישות יש לנו? אני מציע לא לבעוט בכל. מי שמניח שהנמלים הפרטיים לא יהיו תחת איגוד מקצוע, זו הנחת יסוד שגויה.

 

לינצ'בסקי: "אני יכול לשתף במעט מהניסיון האווירי: תחרות זה טוב, אבל בואו נשפוט לפי מכרז הפעלה למטענים אוויריים שמתקיים בימים אלה. במכרז הזה אין אחוז אחד שמיועד לתחרות בתעריים; אין אחוז שמיועד להשקעה בתשתיות; איו אחוז שמיועד לעבודה של 24 שעות; הדבר היחיד שיש, הוא כמה אתה משלם לרשות שדות התעופה. רק לידיעה, ברבעון הראשון של השנה, התובלה האוווירית ירדה ב-6.7%. זה אסון למשק. אני מקווה שחלק קטן מההכנסות התחרות בים ילכו למשתמשים, ולא רק לכיסים של חברות ממשלתיות".

 

סיטרמן: "אני ממליץ לקבל החלטה על בניית שני נמלים ומייד. כדי לייצר תחרות הוגנת, ייבם לאשר לנמלים להשקיע עם חנ"י בבניית רציפים עמוקי מים".

 

זלצמן: "אומרים שהרכבת מגדילה פעילות בעשרות אחוזים – זו לא הרכבת, זה נמל חיפה שמגדיל את הפעילות. הפאניקה מיותרת. תזכרו: פתיחה-סגירה".