אלפאליינר: למרות הצמיחה בביקושים חברות הספנות נכשלו לתרגם זאת לרווחים

על פי הסקר הרבעוני של החברה התפוקה העולמית ברבעון השלישי צמחה ב-7.7% - השיעור הגבוה ביותר של צמיחה מאז תחילת 2011. אולם הגידול המהיר בנפח הקיבולת של הצי העולמי מנע את העלייה בתעריפי ההובלה


12:43 ,16.11.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי סקר הנמלים הרבעוני של אלפאליינר אשר מכסה 200 נמלים המייצגים כ-75% מהטיפול העולמי במכולות - התפוקה העולמית גדלה ב-7.7% ברבעון השלישי של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

על פי הנתונים הקיימים, זהו השיעור הגבוה ביותר של צמיחה מאז תחילת 2011, אשר בתורו, סימנה את סוף השלב ההתאוששות העולמי לאחר ההתרסקות מהמשבר הכלכלי של 2008/2009.

 

מדובר בהמשך בגידול של 7.4% ו-5.8% שנרשם ברבעונים הראשון והשני בהתאמה, וצמיחה בכל אזור בעולם, כולל אמריקה הלטינית והמנוע הכלכלי העכשווי שלה - ברזיל.

 

הנפחים המשונעים בדרום אמריקה ומרכז אמריקה גדלו ב-10% בסך הכל, בהובלת צמיחה דו ספרתית ברחבי מקסיקו, ואילו השער הברזילאי המרכזי בנמל סנטוס צמח ב-6.6%.  הצמיחה נרשמה גם בריו גראנדה, בפרנאגואה ובאיטאי.

 

על פי אלפאליינר, גם השווקים המערביים המפותחים של צפון אמריקה ואירופה זכו להתאוששות חזקה בנפחים, המעוגנת בכוחה של הכלכלה האמריקאית. בנמלי צפון אמריקה נרשמה צמיחה משולבת של 8.7%; בצפון אירופה נרשמה צמיחה של 4.7% ובאזור הים התיכון ובאזורים אחרים בדרום אירופה נרשמה צמיחה של 8.2%.

 

הצמיחה בנמלי סין, כולל נמל הונג קונג, הגיעה ל-9.3%, וגברה על נמלים אחרים בצפון ובדרום מזרח אסיה, שגדלו ב-4.3% וב-4.2% בהתאמה.

 

הנמלים בעלי הצמיחה הבולטת מכל היו נמלי כניסה ולאו דווקא נמלי שטעון. נמלי היבוא הראשיים בערים כמו לוס אנג׳לס, ניו יורק ורוטרדם רשמו צמיחה דו-ספרתית, אם כי הצמיחה הייתה חלשה יותר בנמלים מרכזיים כמו אנטוורפן והמבורג, שרשמו עלייה של 5.8% ו-1.2% בהתאמה. אלפאליינר מוסרת כי צמיחה דו ספרתית נרשמה גם בשורה של נמלי יצוא מרכזיים בסין.

 

תמונת המצב בנמלי השטעון עם זאת מורכבת ומעורבת יותר, וזאת בשל השפעתם של הבריתות החדשות שהחלו לפעול באפריל השנה. נמל סינגפור צמח ב-9.9%, נמל השטעון של מלזיה Tanjung Pelepas המופעל רבות על ידי ברית 2M צמח ב-13% ואפילו נמל הונג קונג שינה את מגמת הירידה הארוכה שאפיינה אותו וצמח ב-4.9% בנפחים שטופלו בו.

 

מנגד, נמל Klang במלזיה ירד ב-15.1%, ונמל Algeciras המשיך להרגיש את ההשפעות של התחרות הסמוכה מנמל טנג'יר ומנמלים ספרדיים מתחרים כמו לאס פאלמאס וולנסיה, ורשם ירידה של 19.4% בכמויות.

 

יחד עם זאת, נעשה ברור יותר ויותר כי למרות הביקוש החזק הדבר לא תרם להניע את תעריפי ההובלה מעלה, שכן תעשיית הספנות המשיכה לקבל ולהכניס לפעילות קיבולת חדשה בקצב מהיר. "למרות קצב הצמיחה הגבוה שנרשם ברבעון השלישי, חברות הספנות נכשלו במידה רבה בניסיון לתרגם זאת לרווחים   בתנאי הביקוש המשופרים", ציינה אלפאליינר.

 

"הצמיחה בקיבולת עלתה על הצמיחה בביקוש, והגיעה ל-8.1% בסוף חודש ספטמבר השנה, וזאת בשל ההשפעות המשולבות של אניות חדשות שנכנסו לשוק לצד הקטנת צי האניות העומדות״.

 

אלפאליינר צופה כי העלייה בצי העולמי תימשך עד סוף השנה, כאשר על פי הנתונים עד סוף חודש אוקטובר צמחה הקיבולת העולמית בעד 9%.