נציגי הספנות: הכוונות לאשר הרפורמה - מחטף של האוצר והתחבורה

טוענים למחטף בעקבות כוונות משרד האוצר והתחבורה לאשר הרפורמה בתעריפים היום, וללא דיון נוסף בטיוטה החדשה של התעריפים. אישור הרפורמה הינו הכרחי בדרך להנפקת חברות הנמלים


00:00 ,28.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

טוענים למחטף בעקבות כוונות משרד האוצר והתחבורה לאשר הרפורמה בתעריפים היום, וללא דיון נוסף בטיוטה החדשה של התעריפים. אישור הרפורמה הינו הכרחי בדרך להנפקת חברות הנמלים
 
"אישור הרפורמה בתעריפי הנמלים ללא התראה ערב חג הפסח ולאחר שנים של דיונים הינו מחטף" כך טוענים בלשכת הספנות הישראלית, המייצגת את חברות הספנות בישראל. הלשכה פנתה ביום חמישי שעבר לשרי האוצר והתחבורה בדרישה לדחות את החתימה על הרפורמה המתוכננת בתעריפי הנמל ביום ראשון הקרוב ולעכב את אישורה הסופי עד שלחברי הלשכה תהיה ההזדמנות הנאותה לעבור על הטיוטה החדשה ולהעיר את הערותיהם.
 
לטענת הלשכה "לא ייתכן שקולנו לא יישמע רק בגלל שאין לנו ועדי עובדים וכוח להשבית את הנמלים". בלשכה פתחו בקמפיין ציבורי נגד היוזמה ומזהירים כי ינקטו בצעדים משפטיים אם השרים יחתמו בכל זאת על הטיוטה.
 
בשיחה שקיימה מערכת PORT2PORT עם שי באב"ד, סגן נשיא לשכת הספנות הישראלית, ביום שישי שעבר  ציין באב"ד כי מדובר בהתנהלות לא תקינה, ואפילו מבזה של התהליך הציבורי. "אנחנו מוחים על הדרך שבה הדבר נעשה. רק השבוע קיבלנו הבטחות מסגן שר האוצר יצחק כהן להקים צוות בינמשרדי שידון בנושא. גם השר כץ הבטיח לנו ביום שלישי השבוע שהמנכ"ל גנות ייפגש עם נציגי הלשכה לפני שיוחלט על הרפורמה והנה אנחנו מקבלים הודעה ממשרד האוצר שביום ראשון הקרוב הולכים לאשר את הרפורמה. אנחנו דורשים שנקבל את הבמה להגיב על טיוטה שכלל לא ראינו ושעותק ממנה הועבר לנו רק אתמול אחר הצהריים, ולקיים דיון ענייני ומקצועי לפני שהרפורמה תתקבל".
 
לדבריו, "חשוב להבהיר שאנחנו לא מתנגדים לרפורמה בתעריפים אלא ביקשנו להיות חלק אקטיבי מהדיונים על הרפורמה כי אפשר להגיע להסכמות גם איתנו. לא יכול להיות שהספנות היא היחידה שתישא בנטל העלויות העודפות. יתרה מזו , מה אנחנו מקבלים כשאנחנו משלמים יותר? הרפורמה הרי חרטה על דגלה את סיסמת ההתייעלות בנמלים, אז אם אנחנו משלמים יותר אנחנו רוצים גם לקבל יותר. האם קיבלנו התחייבות לתפוקות גבוהות יותר? התחייבות לעמידה בלוחות זמנים של טיפול באוניות? אנחנו אמורים לשלם כסף נוסף כנגד מה? הרי הספנות נפגעת פעמיים מהרפורמה בתעריפים – פעם אחת בגלל שתעריפי הסוורות והסבלות מתייקרים באופן אבסולוטי ופעם שנייה בגלל שהספנות תשלם עכשיו שתי אגרות - אגרת סוורות ואגרת סבלות שהייתה מתחלקת עד עכשיו בין הספנות ללקוחות.
 
- אבל את הסכומים האלה הספנות לא תספוג בעצמה. היא בוודאי תגלגל אותה ללקוחות.
 
באב"ד: "זה בדיוק מה שאמרו לנו באוצר, שנגלגל את הסכומים האלה ללקוחות. אבל אנחנו לא רוצים להיות גובים של המדינה והנמלים. הצענו לאוצר לגבות את הכסף ישירות מהלקוחות. למה שאנחנו נהיה על תקן הגובה? הרי מה שיקרה בסופו של דבר זה שהלקוחות הגדולים לא ייפגעו כי הם משנעים הרבה סחורה בנפח גדול ויש להם כוח מיקוח. מי שאין לו כוח מיקוח - ואלו הם הלקוחות הקטנים - יסבול, ישלם יותר, ובאופן פרדוקסלי יישא בנטל עבור הלקוחות הגדולים יותר. המשמעות היא שכל ההיטלים ישתנו בצורה מאוד משמעותית עבור הלקוחות כבר בתקופה הקרובה".
 
באב"ד ביקש להזכיר כי על ענף הספנות כולו עברה שנה קשה במיוחד במהלכה כל חברות הספנות הפועלות בעולם ספגו הפסדים כבדים והן נאבקות למעשה על קיומן. נציין כי אם תתקבל הרפורמה בתעריפים במתכונת הנוכחית, הסכומים שחברות הספנות ישלמו לחברות הנמל ולחנ"י עבור אגרת דמי רציף ואגרת סוורות וסבלות, אמורים, על פי הערכות, לגדול בכ-150 מיליון דולר בשנה.
 
סכום זה, מזהיר באב"ד, עלול להשפיע על איכות השירות שחברות הספנות מספקות לשוק הישראלי, ובעקבות כך על הכלכלה הישראלית. "רמת השירות ללקוח הישראלי עשויה להיבחן מחדש וחברות ספנות זרות יכולות להחליט שלא לפקוד את ישראל. בכך, הוא התריע, התחרות תרד, רמת השירות תיפגע ומחיר השירות ללקוח הסופי (היבואנים והיצואנים) יעלה.
 
- הרפורמה בתעריפים היא צעד הכרחי בדרך להנפקת חברות הנמלים. אולי בגלל זה משרד האוצר להוט לאשר את הרפורמה?
 
"יכול להיות אבל מדובר באקמול בשביל כאב ראש של פיל. הרפורמה בתעריפים היא חלק חשוב אבל יחסית קטן בנושא הנפקת הנמלים. הבעיה היותר בולטת היא מערכת היחסים בין העובדים והנהלת הנמל. כמו בכל גוף פרטי חייבים להסדיר באופן אפקטיבי את יחסי הגומלין שבין הנהלת הנמלים לעובדיה כך שהנהלת הנמלים תוכל לנהל את הנמלים מבלי חשש לשביתות ועיצומים אשר יבריחו משקיעים פרטיים פוטנציאליים. זה הנושא המרכזי איתו משרדי הממשלה צריכים להתמודד בהנפקה ולא הרפורמה בתעריפים, אבל קל להם יותר ללכת לתעריפים כי לחברות הספנות אין ועדים ואין כוח פוליטי".
 
- אם הרפורמה אכן תיחתם היום, מה אתם מתכוונים לעשות?
 
"אנחנו מאוד מקווים שהרפורמה לא תיחתם היום וששר התחבורה וסגן שר האוצר יעמדו בהתחייבותם, כי מדובר במחטף, בהליך לא תקין, לא ראוי וכנגד כל ההבטחות. אם זה אכן ייחתם אנחנו נבחן נקיטת צעדים נוספים, בין היתר, הליכים משפטיים אפשריים".
 
טרם נמסרה תגובה משרדי האוצר והתחבורה לכתבה.