נציגי המשתמשים בנמלים: אין סיכוי שהטיפול בחוק הנמלים יסתיים בתוך שבוע

נשיא לשכת הספנות: "התאריך אינו מציאותי – הנושאים כבדים ולא ניתן לטפל בהם בזמן קצר כל כך"


00:00 ,01.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא לשכת הספנות: "התאריך אינו מציאותי – הנושאים כבדים ולא ניתן לטפל בהם בזמן קצר כל כך"

במהלך היומיים האחרונים נתכנסה ועדת המשנה של ועדת הכספים בכדי להמשיך ולדון בפרטי חוק הנמלים שאמור להיות מובא להצבעת חברי ועדת הכספים עד ל- 8 ביולי. בועדת המשנה לוקחים חלק חברי כנסת מטעם הועדה, נציגי ועדי הנמלים, נציגי לשכת הספנות והמשתמשים בנמלים, נציגי רשות הנמלים ואנשי האוצר.

נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות, שלוקח חלק פעיל בדיונים על חוק הנמלים, ציין כי, לדעתו, אם האוצר חושב שועדת הכספים תצליח לסיים את הטיפול בחוק עד ה- 8 ביולי, הרי שהם טועים בגדול, טיפול וסיום מהיר של הועדה בחוק יהיה לא מושלם. גנצרסקי הוסיף ואמר כי "התאריך אינו מציאותי – הנושאים כבדים ולא ניתן לטפל בהם בזמן קצר כל כך".

גנצרסקי ציין כי אתמול בדיון, דמה המפגש בין הצדדים יותר כמשא ומתן בין לשכת הספנות והמשתמשים לבין האוצר, על חוק הרפורמה בנמלים, ופחות כדיון, ועובדי הנמלים שישבו השתתפו פחות בדיון. לדבריו, קיימת מחלוקת פנימית בין האוצר ורשות הנמלים סביב סוגיית הבעלות על הנכסים, כלומר האם הנכסים יהיו בבעלות מקרקעי ישראל או חברות הנמל. הדיון אמש עסק גם בנושא העברת עובדים מרשות הנמלים לחברות הנמל שתוקמנה ושל עובדי מנהל הספנות והנמלים, ממשרד התחבורה, אל חברת רשות הנמלים החדשה שתוקם.

לדברי נשיא לשכת הספנות, הוא הודיע מפורשות לחברי הועדה במהלך הדיונים כי עם רמות פיקוח הדוק כאלו של חברת רשות הנמלים שתוקם על פעולות הנמל, כפי שמוצע בחוק, הנמל לא יוכל לתפקד.

"באופן עקרוני", אמר גנצרסקי, "ניתן היה לעשות את הדיונים בנושאים הללו כבר מזמן, אם האוצר היה מפנים את העובדה שמטרת החוק היא לא לפגוע בעובדי הנמלים אלא הוא נחקק לטובת המשתמשים ואז האוצר גם היה מנהל את המו"מ מול נציגי המשתמשים בנמלים". נשיא הלשכה ציין כי כבר לפני חודשים רבים הציעה הלשכה להשתמש במוסד הגישור בין האוצר לעובדים ובכך לפתור מחלוקות רבות. "לצערי, האוצר לא הרים אז את הכפפה".

דודו פרץ, נציג העובדים בנמל חיפה, ציין את "חוסר הרצינות" של חברי הכנסת ביחס ובמשקל שהם מעניקים לחוק הרפורמה, שכן, לדבריו, אתמול בדיון טרח רק יו"ר הועדה ח"כ הירשנזון להופיע ואילו שאר חברי הכנסת כלל לא נכחו. "הדיון מתקיים בצורה לא רצינית", אמר פרץ בהתייחסו לתוכן הדברים, "אנו מעירים הערות חשובות ואילו אורי יוגב נוהג כמו שנהג לכל אורך הדרך - פוסל את דברינו בטיעון של חוסר רלוונטיות ואומר שזה יידון כשנגיע לאותו סעיף".

פרץ ציין כי כל אנשי האוצר ואנשי משרד המשפטים, שמנהלים את המו"מ מול עובדי הנמלים, למעט יוגב וקרני, "לא ראו נמל אפילו בתמונה". לכן, לדבריו, אין כלל סיכוי שהם יבינו את המשמעויות של הסעיפים שאותם הם מנסים לשנות. "הם מדברים על להעביר אותי מחברה אחת לחברה אחרת כשהם כלל לא יודעים לאיזה חברה אני משתייך", אמר פרץ בציניות.