שביתה פראית בנמלי חיפה ואשדוד

עובדי נמל חיפה פתחו לפני כשעתיים בשביתה פראית וזאת לאחר שגילו לטענתם כי שר התחבורה כץ הפר התחייבויות מולם. עובדי נמל אשדוד שובתים לאות הזדהות. מהנהלת נמל חיפה נמסר: צר לנו על ההיגררות הנוכחית של עובדי חיפה לשביתה פראית. אנו פועלים מיידית להחזיר את העבודה


15:54 ,09.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

עובדי נמלי חיפה ואשדוד השביתו את העבודה בנמלים לפני כשעתיים. 

 

משיחה שערכה מערכת PORT2PORT עם איל זלץ, יו״ר ועד העובדים בנמל חיפה, ציין זלץ כי אתמול גילו ועדי העובדים בנמל חיפה כי בכוונת שר התחבורה להפר הסכם שנעשה מולם ומול ההסתדרות.

 

לדברי זלץ, סכום כסף בשווי של 800 מיליון עד מיליארד שקל שהיה אמור להיות מושקע בפיתוח תשתיות חברת נמל חיפה, ולבוא מכיסה של מדינת ישראל, וזאת במסגרת השוואת התשתיות של נמל חיפה לתשתיות של הנמל החדש ההולך ומוקם בימים אלו, יושקע בפיתוח הרציף המזרחי דווקא – בהוראת השר – ולא בפיתוח רציף כרמל ב׳ – כפי ששאפה הנהלת נמל חיפה, לטענת זלץ.

 

בנוסף, הקש ששבר את גב הגמל מבחינת העובדים בנמל חיפה היתה כאמור ההודעה כי תקציב זה ייצא מכיסה של חברת נמל חיפה, ולא, כפי שסוכם, מתקציב המדינה. 

 

זלץ ציין כי ״ישבנו במשא ומתן ובאנו בניקיון כפיים עם כוונות טובות. אבל כשגילינו שעובדים עלינו ככה הבנו שאין מה לעשות״.

 

לדברי זלץ, עובדי חברת נמל אשדוד הצטרפו למאבק של עובדי נמל חיפה והשביתו את העבודה בנמל באשדוד לאות הזדהות עם מאבקם של עובדי נמל חיפה. 

 

מהנהלת חברת נמל חיפה נמסר בתגובה:

״במשך שלושה חודשים עמדה הנהלת חברת נמל חיפה בפרץ ונמל חיפה היה הלכה למעשה הנמל היחיד בישראל שנתן שירות ליבואנים וליצואנים בישראל. צר לנו מאוד על ההיגררות הנוכחית של עובדי חיפה לשביתה פראית. אנו פועלים מיידית בכל דרך אפשרית להחזיר את העבודה והשירות הטוב לרציפי נמל חיפה ופונים לבית הדין הארצי לעבודה. 

 

אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה מסר אף הוא את תגובתו: ״אנחנו אלה שמובילים בחודשים האחרונים את המו״מ בנושא הרפורמה בנמלים. למעשה, אנו הגורם האקטיבי ביותר בקידום הנושא, ואם נגרמים עיכובים הם בגלל גורמים אחרים. האצבע הקלה לשימוש בנשק השביתה והפגיעה בסחר הישראלי ובחברת הנמל בלתי מתקבלים על הדעת. הכנת הנמל לעתיד מחייבת ראשית לכל שינוי בתרבות האירגונית של הנמל״.

 

 

חברת נמל אשדוד: השביתה לא חוקית ומנוגדת להחלטת בית הדין הארצי

 

הנהלת חברת נמל אשדוד הודיעה כעת ללקוחותיה כי נפתחה בנמל שביתה פראית שבעקבותיה הופסקה העבודה בנמל. 

 

השביתה לא חוקית ומנוגדת להחלטת בית הדין הארצי בנושא הרפורמה בנמלים ולהחלטת בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אשר הוציא ביום ראשון השבוע צווי מניעה כנגד ההסתדרות וועדי העובדים בסקטור תפעול וציוד מכאני וכן כנגד העובדים באופן אישי. 

 

הנהלת החברה נחושה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להשיב את העבודה בחברה לסדרה והיא מכינה פניה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים על מנת להחזיר את העבודה בנמל לסידרה.

 

 

ההסתדרות: שומרים חוק אבל הסחבת היא בלתי נתפסת

 

מההסתדרות נמסר: ״ההסתדרות והוועדים שומרי חוק ומכבדים כל הנחיה של בתי הדין. יחד עם זאת, הסחבת במשא ומתן מזה קרוב לחמש שנים היא בלתי נתפסת ואינה עומדת באף פרמטר מקובל של משא ומתן בעולם יחסי העבודה. העובדים חרדים למקום עבודתם ולפרנסתם אל מול נמלי הטייקונים החדשים שבנייתם מתקדמת מיום ליום, ועומדים במצב בלתי אפשרי״.

 

 

עו״ד לין: נמלים הים הם שירותים חיוניים וצריך להפעיל את כל האמצעים להבטיח פעילות

 

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: ״לא יתכן שהמגזר העסקי יצטרך לשאת בהפסדים כבדים בנוסף על כל העול הרגולטורי המוטל עליו, על שום שהממשלה מגלה אוזלת יד בהבטחת השירותים החיוניים ביותר לכלכלת המדינה שהם פעילות תקינה ושוטפת של נמלי הים, שהם כידוע בבעלות המדינה״. 

 

לדבריו, ״עובדי הנמלים יכולים תמיד לייצר דרישות חדשות, וזה מאד קל לייצר דרישות חדשות, אבל אין זה מספיק כדי לשמש עילה להפרת החוק ולגרימת נזקים כבדים למשק המדינה. נמלי הים מוגדרים בחוק הישראלי כשירותים חיוניים ובהתאם לכך ממשלת ישראל, על כל מערכת אכיפת החוק, צריכה להפעיל את כל האמצעים הדרושים כדי להבטיח פעילות תקינה ומלאה בנמלי הים״. 

 

 

התעשיינים יגישו עתירה דחופה לביה״ד הארצי לעבודה


התאחדות התעשיינים תגיש בשעות הקרובות עתירה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה על מנת שיוציא צו מניעה לשביתה הפרועה. מההתאחדות נמסר כי כבר בשבוע הראשון לשביתה ייגרם נזק של קרוב לחצי מיליארד שקל למשק הישראלי. התאחדות התריעה בשבועות האחרונים בפני משרד התחבורה כי המצב בנמלים עומד בפני התדרדרות וכי יש למנוע זאת מבעוד מועד. כפי שנראה היום, התנהלות משרד התחבורה מול הנמלים בוצעה בחוסר אחריות כאשר מי שמשלם את המחיר הם לקוחות הנמלים. 

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים: ״מזה זמן רב שהפעילות בנמלים מקרטעת ופוגעת באופן קריטי בפעילות המשק. הפסקת הפעילות בנמלים באופן פתאומי, מביאה למצב בו התעשייה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העולם מצד אחד ולא מקבלת חומרי גלם מצד שני. השביתה בנמלים עוצרת את החמצן לתעשייה הישראלית. אני קורא למדינה ולעובדים שלא לנהל את מאבקיהם על גבה של הכלכלה והתעשייה הישראלית. ולפתור את המשבר בהידברות״.