עלייה חדה במחירי ההובלה הימית בסיום 2011

למרות הנימה החיובית והעליות בשבוע האחרון של דצמבר, מדד שנגחאי מדווח שהמדד השנתי של 2011 היה נמוך ב-15.6% מזה של 2010. לעומת שנגחאי, מדד סין לא גילה סימני התאוששות ורשם ירידה בסוף 2011


00:00 ,04.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בסיום שנת 2011 חלה עלייה חדה בכל קווי השירות של ההובלה הימית. על הנתונים דיווח מדד שנגחאי להובלה ימית (Shanghai Containerised Freight Index - SCFI).

המדד רשם את הנתון הגבוה ביותר זה עשרה שבועות בקווים שבין נמל שנגחאי למרבית נמלי העולם, כשעמד על 947.58 נקודות. זאת בשנה בה מחירי ההובלה הימית היו בירידה מתמדת

לפי נתוני ה-SCFI, המפורסם בידי בורסת הספנות של שנגחאי (Shanghai Shipping Exchange), המחיר לספוט שנרשם ב-30 בדצמבר 2011 בקווי השירות שבין שנגחאי לאירופה עמד על 701 דולר ל-TEU, עלייה של 165 דולר למכולה של 20 פיט לעומת השבוע שקדם לו. המחיר ל-TEU בקווים שבין שנגחאי למזרח התיכון עמד על 714 דולר ל-TEU, עלייה של 83 דולר מה-23 בדצמבר.

קווי השירות שנגחאי-צפון אמריקה: המחיר ב-30 בדצמבר לקו שנגחאי-נמלי החוף המערבי של ארצות הברית היה 1,692 דולר ל-FEU, עלייה של 268 דולר מהשבוע שקדם לו. המחיר לקווים שנגחאי-נמלי החוף המזרחי עמד על 2,892 דולר ל-FEU, עלייה של 363 דולר מהמחיר ב-23 בדצמבר.

קווי השירות סין-המזרח התיכון: המחיר ל-TEU בקו שנגחאי-דובאי היה 625 דולר, עלייה של 11 דולר מהשבוע שקדם לו.

קווי השירות סין-אפריקה: המחיר לקו שנגחאי-מערב/מזרח אפריקה (לגוס, ניגריה), עמד על 2,011 דולר ל-TEU, עלייה של 31 דולר בהשוואה ל-23 בדצמבר. המחיר לקו שנגחאי-דרום אפריקה (דובאי) עמד על 1,025 דולר ל-TEU, עלייה של 32 דולר מהשבוע הקודם.

קווי השירות שנגחאי-דרום אמריקה: המחיר ב-30 בדצמבר ל-TEU עמד על 1,524 דולר, עלייה של 380 דולר בהשוואה לשבוע הקודם.

למרות העליות בשבוע האחרון של השנה, לפי נתוני ה- SCFI המדד השנתי של 2011 היה נמוך ב-15.6% ממדד 2010 , ועמד על 1,123 נקודות.

לדברי אנליסט עולם הספנות Alphaliner, ברבעון האחרון של 2011 הגיעו מאמצי הייעול של חברות הספנות בקו המזרח הרחוק-צפון אירופה לשיא, שאפשר למובילים ליישם את (Peak Season Surcharge - PSS) במחיר שבין 200-250 דולר ל-TEU.

למרות הנימה החיובית של SCFI, מדד סין להובלה ימית (China Containerised Freight Index - CCFI), לא גילה סימני התאוששות בשבוע האחרון של דצמבר והמשיך את השבוע החלש שקדם לו, כשרשם ירידה של 1.3%, ל-881.15 נקודות, בהשוואה ל-1,054 נקודות בסוף שנת 2010. במשך כל שנת 2011 רשם המדד הסיני ירידה של 16.4%.

לדברי Alphaliner, החולשה של CCFI, המודד את ממוצע המחירים של חברות ההובלה הימית, לא כולל מחירי ספוט הנמסרים בידי המובילים עצמם, מאפיין את ירידת המחירים הכללית במשך כל חודש דצמבר.

האנליסט הימי מצפה שמחירי ההובלה יישארו יציבים בשבועות הקרובים לאור ראש השנה הסיני, שיתקיים בשבוע הרביעי של ינואר. לאחר מכן, צופה Alphaliner שהמחירים יצנחו שוב, לאור הדרישה הפוחתת.

לדברי Alphaliner, בחודש מרץ יושקו שיתופי פעולה ברוב קווי השירות שבנתיבים אסיה-אירופה. אי לכך, צופה האנליסט את החרפת התחרות בין חברות הספנות.