על פניו, בנמל חיפה מתקיימים התנאים להכריז על סכסוך עבודה

לאור אישור תוכנית חזית הים העירונית מתכוונים בהסתדרות שלא להמתין ליישום. אבי אדרי: "שטחים בצהוב הם תפעוליים ושייכים לעובדים. אף אחד לא לוקח אותם"


00:00 ,11.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

על פניו, נראה שבנמל חיפה מתקיימים התנאים להכרזה על סכסוך עבודה. זאת לאור אישור המועצה הארצית לתכנון ולבנייה של תוכנית חזית הים העירונית לנמל. את הדברים אמר היום (ד') ל-"PORT2PORT" יו"ר ועד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי.

בשבוע שעבר אישרה המועצה הארציח את תוכנית חזית הים, המשלבת בין נמל בינלאומי לסחורות ולהגעת תיירים, לאזור תיירותי, הכולל טיילת, בתי קפה ומוסדות ציבור. בתוכנית נקבע שלמשך תקופה של חמש שנים יותר פריקת והטענת סחורות ברציף המערבי שבנמל חיפה, עד למציאת אתרים חלופיים לשימושים השונים, ובכלל זה לממגורות דגון.

בין השאר, כוללת התוכנית מתן עדיפות לשטחים פתוחים לציבור, כולל טיילת חוף רציפה, כיכרות ורחבות המתחברות למרקם העירוני; שיקום ושימוש חדש של המבנים הקיימים (מחסני הנמל) לשימושי מסחר, בילוי ושטחי ציבור ותרבות; הקמת מבנים חדשים, נמוכים, בעלי אופי "נמלי", רב תכליתיים, לשימושי מסחר, בילוי, תעסוקה ותיירות, כמוקדי פעילות שילוו את צירי ההליכה שלאורך קו המים ובניצב לו; יצירת "שער כניסה" ראשי להולכי רגל בקצה שדרות בן גוריון, המהוה את ציר התיירות הראשי של העיר; מתן אפשרות לפיתוח הדרגתי של חזית הים העירונית, בד בבד עם פינוי הדרגתי של פעילויות נמליות שונות ואפשרות המשך קיומן של פעילויות נמליות מסוימות; חיבור העיר לים, על ידי יצירת מוקד עירוני חברתי מרכזי לבילוי ונופש, שיהווה בסיס להתחדשות עירונית.

בעיריית חיפה בירכו על אישור התוכנית ואמרו ש"חיפה תהפוך לברצלונה של ישראל, בהשקעה של מיליארדי שקלים".

בתגובה ביקש יו"ר ועד עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן מההסתדרות להכריז מיידית על סכסוך עבודה.

לדבריו, תוכנית העירייה תגרע כ-30% משטח הנמל, במטרה להפוך אותו לשטחי בילוי ומסחר: תורג'מן : "מדובר בשטח שהוחכר לחברת נמל חיפה למשך 49 שנים והוא מהווה כ-30% מסך הפעילות התפעולית. נראה לנו שראש עיריית חיפה יונה יהב החליט להכריז מלחמה על עובדי נמל חיפה".

בתגובה מסר לפני שבוע דובר עיריית חיפה עידו מינקובסקי: "החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה היא החלטה מכוננת, המשיבה את הים לתושבים ומתקנת עוול היסטורי. עובדי נמל חיפה מהווים עוגן כלכלי חשוב ואסטרטגי בחיי העיר. על כן, אנו אומרים בצורה החדה והברורה ביותר, שלא נבצע שום פעולה שתגרום לפגיעה בהם. התוכניות המאושרות מבטיחות נמל חדיש ומודרני, לצד חזית ימית מפוארת. התוכניות יקודמו, כפי שהתחייבו כבר במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר, בהסכמה בין כל הצדדים".

השבוע אמר אדרי: "על פניו, אין לעובדים ברירה אלא להכריז על סכסוך עבודה. כשלוקחים לך שטח תפעולי, שטח עבודה, יש לכך השלכה ישירה על העובדים. יש שטחים בנמל שנצבעו צהוב - שטח תפעולי. אלה שטחים של העובדים. אף אחד לא לוקח את השטחים האלה".

על פניו מדובר בתוכנית ארוכת טווח, שספק אם תיושם.

"למה לחכות? אני לא מנכס לאן זה עובר ולאיפה. השטחים הללו הם חלק מהביטחון של העובדים. כשאתה לוקח שטח עבודה, אתה פוגע בעובדים".

אדרי הוסיף, שבהסתדרות עדיין לא קיבלו את המכתב של תורג'מן. לכשיתקבל, אמר, יתקיים דיון בנושא.