מספנות ישראל: עלייה של 6.9% בהכנסות בתשעת החודשים הראשונים של השנה

ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכ-400 מיליון שקל, וה-EBITDA הסתכם לכ-58.7 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. צביקה שכטרמן, מנכ״ל תעשיות מספנות ישראל: ״חוסנה וגמישותה הפיננסית של החברה יתמכו ביכולתנו להתמודד בהצלחה עם השלכות התקופה המורכבת״


12:40 ,22.11.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת תעשיות מספנות ישראל דיווחה את תוצאותיה לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים לשנת 2023. ההכנסות ברבעון השלישי לשנת 2023 הסתכמו לכ-400.2 מיליון שקל, בדומה להכנסות שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד. במגזר חומרי הבניה,  בניהולו של מנכ"ל סימנט, אייל הכט, ההכנסות צמחו בכ-29.4% לכ-256.6 מיליון שקל, בהשוואה לכ-198.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהכנסות נובע מגידול בהכנסות ממכירת המלט וכן מתוצאות פעילויות חברת פרימה סימנט שעוסקת בתחום ייצור דבקים לבניה ואונת סימנט (העוסקת בתחום יבוא חומרי בניה שונים), אשר נרכשו בשנה שעברה, וכן מתוצאות רכישת נדיר תעשיות צבע עוסקת בייצור מוצרי צבע אשר הושלמה בתחילת השנה. רווחי המגזר צמחו בכ-36.2% לכ-22.3 מיליון שקל (כ-9% מההכנסות), לעומת כ-16.4 מיליון שקל (כ-8% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

 

במגזר המספנה, בניהולו של מנכ"ל המספנות איתן צוקר, ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-82.1 מיליון שקל, לעומת כ-117.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022. השינוי נובע מירידה בהיקף העבודות המבוצע. למרות הירידה בהכנסות הרווחיות נשמרה כמעט ללא שינוי - רווחי המגזר הסתכמו לכ-10.5 מיליון שקל (כ-13% מההכנסות), לעומת כ-10.8 מיליון שקל (9% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בשיעור הרווחיות נובע משינוי בתמהיל הפרויקטים שבוצעו ברבעון לעומת הרבעון המקביל.

 

במגזר ההובלה הימית, בניהולו של מנכ״ל ההובלה הימית, תמיר בן ליש, ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-20.5 מיליון שקל, לעומת כ-35.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע מירידה במחירי ההובלה הימית וכן בשל ירידה בימי הפעילות עקב מכירת ספינה. הרווח המגזרי הסתכם לכ-15.7 מיליון שקל, לעומת כ-15 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במהלך הרבעון השלישי נרשם רווח הון בסך כ-11 מיליון שקל בגין מכירת כלי שיט. 

 

במגזר הנמלי ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-38.8 מיליון שקל, לעומת כ-43.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. למרות הירידה במחזור רווח המגזר ירד רק ב-1 מיליון ש״ח. רווחי המגזר הסתכמו לכ-10.3 מיליון שקל (27%  מההכנסות), לעומת כ-11.3 מיליון שקל (26% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע מירידה בפריקת מטענים עקב זמינות נמוכה יותר של רציפים. הגידול בשיעור הרווחיות נובע מתמהיל שונה של תנועת המטענים בתקופה.

 

הרווח התפעולי של החברה ברבעון הסתכם לכ-36.2 מיליון שקל, לעומת כ-39.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022. הרווח התפעולי הושפע מגידול בהוצאות התפעול, בעיקר בשל איחוד החברות שנרכשו בשנה האחרונה בקיזוז רווח שנרשם ברבעון בגין מכירת כלי שייט. ה-EBITDA ברבעון הסתכם לכ-58.7 מיליון שקל, לעומת כ-59 מיליון שקל  ברבעון המקביל של 2022. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון השלישי לשנת 2023 הסתכם לכ-24.3  מיליון שקל, לעומת כ-29.8 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022. 

 

צביקה שכטרמן, מנכ״ל תעשיות מספנות ישראל, התייחס לתוצאות הכספיות של החברה, ואמר: ״ראשית, בשם כולנו בתעשיות מספנות ישראל, לבנו עם משפחות הקורבנות והחטופים ואנו מייחלים לחזרתם במהרה של כל בנינו ובנותינו. אנחנו מסכמים את הרבעון השלישי של 2023 עם יציבות בשורת ההכנסות וה-EBITDA, בעיקר בתמיכת פיזור הפעילויות של החברה והגמישות התפעולית שלה. כחלק מאסטרטגיה לניצול הזדמנויות במגזר ההובלה הימית, ביצענו במהלך תקופת הדיווח עסקאות למכירת שתי אוניות מטען, בהיקף מצטבר של כ-50 מיליון שקלים.

 

אין ספק שמדובר בתקופה מאתגרת עבור כולם, אולם אנו סבורים כי חוסנה וגמישותה הפיננסית של החברה, גיוון הפעילויות העסקיות של החברה ומנועי הצמיחה שלה יתמכו ביכולתה של החברה להתמודד בהצלחה עם השלכות התקופה המורכבת שכולנו עוברים ויבטיחו את צמיחתה בשנים הבאות. בחלוקה למגזרים, החל מתחילת המלחמה, חווינו יציבות במגזרי המספנה, הנמל וההובלה הימית, בעוד שבמגזר חומרי הבניה נרשמה האטה משמעותית בפעילות נוכח הירידה הניכרת בפעילות המאפיינת את מגזר הבנייה בישראל, ולנוכח צמצום זמני בפעילות קווי ייצור במפעל של חברה בשליטתנו הממוקם באזור עליו הוטלו מגבלות ביטחוניות. יחד עם זאת, נכון למועד פרסום הדוח, נראה כי הפגיעה הנובעת מהשפעות המלחמה נמצאת במגמת ירידה, וכן נציין כי לחברה גמישות ואיתנות פיננסית עם יתרות מזומנים בהיקף של כ-350 מיליון שקל, וכן מסגרות אשראי בלתי מנוצלות בהיקף של מעל ל-100 מיליון שקל. 

 

במישור הפיתוח העסקי, הבנייה של פרויקט הממגורות מתקדמת כסדרה, נחתמו הסכמים עם מעל ל-70% מהקבלנים והספקים שמעורבים בפרויקט, והפעלתו הצפויה של המתקן בשנת 2025 תתרום משמעותית לפעילותנו במגזר הנמלי ותקל על המחסור הקיים במתקני פריקת גרעינים בארץ. פרויקט הרכבת שכולל הכנסת שלוש מסילות רכבת למתחם מספנות באורך כולל של 1,500 מטר מתקדם כמתוכנן והפעלת המסילה גם היא צפוייה להיות במהלך 2025. אנו מאמינים בחוסנם של עם ישראל ומדינת ישראל לצלוח את התקופה המורכבת, ולחזור לפסים של שגשוג וצמיחה חברתית וכלכלית״. 

 

עיקרי התוצאות לתשעת החודשים הראשונים לשנת 2023:

 

ההכנסות בתקופה עלו בכ-6.9% לכ-1.17 מיליארד שקל, לעומת כ-1.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול נובע מגידול במגזר חומרי הבניה, בעיקר כתוצאה מגידול בהכנסות וכן מרכישת חברות ופעילויות שנרכשו ונכללו בתוצאות, ולא נכללו במלואן או בחלקן בתוצאות התקופה המקבילה אשתקד.   

הרווח התפעולי של החברה בתקופה הסתכם לכ-127.9 מיליון שקל, לעומת כ-143.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2022. הקיטון ברווח התפעולי, הושפע בעיקר מגידול בהוצאות התפעול בעיקר מאיחוד הפעילויות והחברות החדשות שנרכשו במגזר חומרי הבניה, בקיזוז עם רווח הון שנרשם בתקופה בגין עסקת מכירה של שתי אוניות מטען במהלך התקופה. ה-EBITDA בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכם לכ-193 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה בשנת 2022.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2023 הסתכם לכ-87.4 מיליון שקל, לעומת כ-98.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

 

הונה העצמי של החברה, נכון ליום 30.9.2023 עלה לסך של כ-934.3 מיליון שקל (מתוכו כ-926.8 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות). ומהווה 54% מסך נכסי החברה. לחברה מזומנים, שווי מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף כולל של כ-261 מיליון שקל ביום המאזן. סמוך למועד פרסום הדוח עומדת יתרת המזומן של החברה על כ-350 מיליון שקל ויתרת המסגרות הבלתי מנוצלות עומדת על מעל ל-100 מיליון שקל. 

 

השפעת מלחמת חרבות ברזל

 

החל מפרוץ המלחמה חלה ירידה משמעותית בהיקפי הפעילות של החברה במגזר חומרי הבנייה. נכון למועד דוח זה, החברה מעריכה, על סמך אינדיקציות שאינן מבוססות על נתונים סקורים או מבוקרים, שלצמצום היקפי פעילותה במגזר חומרי הבנייה צפוי להיות השפעה מהותית לרעה על תוצאותיה הכספיות ברבעון הרביעי של שנת 2023, אשר עלולה להוביל להקטנת הרווח הנקי של החברה ברבעון זה, בסך מוערך של 6-12 מיליון שקל. יחד עם זאת, החברה מציינת כי הפגיעה בתוצאותיה הנובעת מהשפעות המלחמה נמצאת, נכון למועד פרסום הדוח, במגמת ירידה.