יו״ר נמל חיפה על האסדרה החדשה: ״מהלך חד צדדי״

לדברי רון מלכא: ״השינויים החלקיים שנחתמו בתחילת השבוע לא מהווים אסדרה, אלא נותנים מתנות לחלק מהשחקנים, וזאת בעיצומה של הידברות, כאשר לא כל הפרטים מסוכמים, ודאי לא איתנו. המהלך הזה מסכן את פרנסתם של 700 עובדים בנמל חיפה, שלא יהיה מקור תעסוקתי לשלם את משכור


13:06 ,04.03.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

רון מלכא, יו״ר חברת נמל חיפה, הגיב לאסדרה החדשה בנמלי ישראל בעקבות תיקון כתבי ההסמכה של נמלי חיפה, המפרץ, אשדוד והדרום. כזכור, ביום ראשון נחתם במעמד ראש ממשלת ישראל נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, והשר לשת״פ אזורי דודי אמסלם, התיקון לכתבי ההסמכה לנמל הדרום, נמל המפרץ, נמל אשדוד ונמל חיפה. 

 

ממשרד התחבורה נמסר בעקבות החתימה כי ״בכך נפתחות בפני הנמלים הזדמנויות חדשות להרחבת הפעילות ושיפור השירות, אשר יתרמו להפחתת יוקר המחיה, ייעול שרשרת האספקה ושיפור השירותים הימיים לטובת המשק ואזרחי ישראל. האסדרה החדשה תתרום להקלה בעומסים בנמלים באמצעות פתיחת רציפים נוספים אשר יפחיתו את זמני ההמתנה ויגבירו את קצב הפריקה״. 

 

לדברי יו״ר חברת נמל חיפה ״השינויים החלקיים שנחתמו בתחילת השבוע לא מהווים אסדרה, אלא נותנים מתנות לחלק מהשחקנים, וזאת בעיצומה של הידברות, כאשר לא כל הפרטים מסוכמים, ודאי לא איתנו. מדובר במהלך חד-צדדי שאנחנו לא חלק ממנו. זו לא אסדרת שוק - זה עיוות שוק. זה לא תחרות אמיתית, זו פגיעה בתחרות. תחרות מחייבת תנאים שווים לכולם. כפי שהתרענו כל הזמן המהלך הזה מסכן את פרנסתם של 700 עובדים בנמל חיפה, שלא יהיה מקור תעסוקתי לשלם את משכורתם. לא רצינו להגיע למקום הזה ועשינו כל שניתן להימנע ממנו. אנו לומדים כעת את הפרטים לעומק ונשקול את צעדינו בהתאם״. 

 

נציין כי ביום שני היתה אמור להתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא האסדרה בנמלים אולם מפאת שיבושי לוח זמנים הדיון בוטל וכלל לא ברור אם דיון בנושא יתקיים, בייחוד לנוכח החתימה על כתבי ההסמכה המתוקנים. 

 

כידוע, האסדרה כוללת צעדים פרטניים לכל נמל, בהתאם למאפייניו ולצרכיו, במטרה לאפשר לכל אחד מהם להתחרות בנמלים האחרים בתנאים הוגנים: 

 

לנמל חיפה יוקצו שטחים נוספים לצרכים לוגיסטיים ומסחריים. ההקלות וההתאמות הרגולטוריות בפעילות הנמל יורחבו בכדי לספק לנמל את האמצעים הנדרשים למתן שירות מיטבי.

 

לנמל המפרץ תינתן הרשאה לשימוש בשני רציפים (7-8) שיטפלו במטען כללי וצובר. ההרשאה תיתן מענה לביקושים ולצרכי התשתית של מדינת ישראל, תסייע בהפחתת העומסים בנמלים ותצמצם את זמן ההמתנה לפריקת המטען. רציפים 7-8 אושרו להפעלה  עבור מטען כללי וצובר, בהיקף ניטול מירבי עד 750 אלף טון לכל סוג מטען לשנה קלנדרית. מגבלות הניטול ניתנות להסרה במקרה של מעל 30 אוניות ממתינות. האישור ניתן עד לסוף שנת 2031.

 

לנמל הדרום ניתנה הרשאה לשימוש ברציף 28 שתיתן מענה למטען כללי וצובר, ההרשאה תסייע בהפחתת העומסים בנמלים ותצמצם את זמן ההמתנה לפריקת המטען. רציף 28 אושר להפעלה למטענים כלליים וצובר, בהיקף ניטול מירבי עד 750 אלף טון לכל סוג מטען לשנה קלנדרית. מגבלות הניטול ניתנות להסרה במקרה של מעל 30 אוניות ממתינות. תוקף האישור עד סוף שנת 2031. 

 

לנמל אשדוד ניתנה הרשאה לשימוש בשטח בהיקף של 40 דונם בשטח רציף 25 למשך 6 שנים.