משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל (חנ״י) ורשות שדות התעופה (רש״ת) חתמו היום על הסכם המאפשר לקדם תכנון להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה. במקביל, עיריית חיפה תסיר את כל התנגדויותיה להמשך הקמת נמל המפרץ ותספק את כל האישורים וההיתרים הנדרשים ממנה.
ממשרד התחבורה נמסר כי ההסכם נחתם היום בתום מספר ישיבות שהתקיימו בין שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳, ראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם, מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, סגן וממלא מקום ראש עיריית חיפה, נחשון צוק, מנכ״ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, מנכ״ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות ונציגים של משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל ורשות שדות התעופה.
על פי ההסכם, אזור הכניסה לנמל המפרץ וחלק מדרכי הגישה יתוכנן מחדש באופן שלא ימנע את הארכת מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה בחיפה, ומבלי שייעשה כל שינוי אחר מהתכנון ההנדסי הקיים היום של נמל המפרץ, ובאופן שתכנון וביצוע דרכי נמל המפרץ יעודכנו באופן המינימלי ככל הניתן לצורך כך. התכנון הסטטוטורי להארכת מסלול השדה יוגש מחדש ויכלול מסלול של עד 2,100 מטרים ברוטו. כמו כן, תתוכנן קישוריות של טרמינל השדה לתחנת רכבת חוצות המפרץ.
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳ בירך על שיתוף הפעולה עם עיריית חיפה וציין כי פתיחת נמל המפרץ צפויה לפתוח את ענף הנמלים לתחרות ולשפר את רמת השירות עבור משתמשי הנמל. לדבריו, הנמל החדש יאפשר את חיזוק מטרופולין חיפה ויביא עמו מקומות תעסוקה, כבישים חדשים ומרכזים לוגיסטיים מתקדמים.
על פי ההסכם, אזור הכניסה לנמל המפרץ וחלק מדרכי הגישה יתוכנן מחדש באופן שלא ימנע את הארכת מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה בחיפה. התכנון הסטטוטורי להארכת מסלול השדה יוגש מחדש ויכלול מסלול של עד 2,100 מטרים ברוטו
ראש העיר חיפה, עינת קליש-רותם בירכה גם היא על ההסכמות ואמרה כי מדובר בבשורה גדולה לעיר חיפה ולכל מטרופולין הצפון. ״שדה התעופה הוא מנוף כלכלי חיוני לצפון המדינה. כולנו שמחים על תחילתו של שיתוף פעולה עם כל גורמי משרד התחבורה״, הוסיפה קליש-רותם. נציין כי מדובר בהישג משמעותי עבור ראש עיריית חיפה שהתעקשה מיום כהונתה הראשן כראש עיריית חיפה על הארכת שדה התעופה בחיפה. יחד עם זאת, נראה כי ראש העיר נאלצה להתפשר שכן השדה יוארך לכ-2,100 מטר בלבד בעוד הדרישה המקורית היתה הארכתו לאורך של 2,400 מטר.
עינת קליש רותם כתבה הערב בעמוד הפייסבוק שלה כך: ״היום הגענו עם משרד התחבורה להסכמות על הארכת מסלול שדה תעופה חיפה ל- 2100 מ' (ברוטו), משיכת העתירות נגד נמל המפרץ, והסדרת שחיקת חופי הים. בכל חמש השנים בהם אנו מעורבים בנושא עוד מימי האופוזיציה, בכל מפגש וחוג בית במהלך הקמפיין, דיברנו על מסלול של 1900 מטר נטו - "רק עד קו הים", זה כל מה שביקשנו. מדובר על מסלול שיאפשר טווחי טיסה עד למרכז אירופה - רומא, בודפסט וקייב.
״מדובר בבשורה גדולה לחיפה ולמטרופולין, שד"ת הוא מנוף כלכלי חיוני לכל הצפון.
תודה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳, למנכ״לית המשרד קרן טרנר, לסגן וממלא מקום ראש העיר נחשון צוק, ולכל הצוותים במשרד התחבורה ובעיריית חיפה, על העבודה הרבה והמדהימה שהושקעה״.
מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, בירכה על נכונות הצדדים להגיע לפשרות שיאפשרו המשך קידום התכניות החשובות הן למשרד התחבורה והן לעיר חיפה. לדבריה, ההסכם יאפשר לצמצם את העיכובים שנבעו כתוצאה מהתנגדויות של עיריית חיפה וגורמים נוספים, במטרה לשנות את תכנון נמל המפרץ החדש. על פי התכנון, נמל המפרץ צפוי לפעול במחצית הראשונה של שנת 2021.
במסגרת ההסכם עיריית חיפה התחייבה להסיר את העתירות המנהליות שהוגשו על ידה ועיכבו את הקמת הנמל. כמו כן התחייבה עיריית חיפה שלא לנקוט בהליכים משפטיים בעתיד בנוגע להיתרי הבנייה של הנמל החדש.
מחנ״י נמסר כי ״יודגש כי תנאי לכניסת הסיכום לתוקף הינו הסרת העתירה המנהלית ומתן היתרי בנייה לנמל המפרץ ולדדרכי הגישה. החברה מעריכה כי עם מימוש הסיכום האמור יוסרו העיכובים בהנפקת היתרי בנייה להמשך ביצוע העבודות בנמל המפרץ כסדרן״.