צביקה שכטרמן, מנכ״ל נמל מספנות ישראל, פנה לאחרונה למנכ״ל חנ״י, ולמשרד התחבורה וקרא לאפשר לנמל מספנות להפעיל מיידית את רציף הדלקים שעומד כיום ריק וללא פעילות החדש כרציף לפריקת סחורות, ובכך להקל משמעותית על התור בנמלים. לדבריו, נמל מספנות ישראל יכול להפעיל את הרציף, העומד כיום ללא שימוש, בתוך שעות ספורות ולהתחיל לפרוק מיידית אניות מטען. מדובר ברציף באורך של כ-450 מטר. רציף זה ממוקם בין הנמל החדש ובין מסוף גדות והנמצא בבעלות חברת נמלי ישראל (חנ"י). על פי תכניות חנ״י, רציף זה אמור לשמש כרציף דלקים עתידי, כאשר בניית קו המים הושלמה וכרגע עיקר העבודות מתבצעות בעורף הרציף.
לנמל מספנות ישראל, הקטן בנמלי ישראל, רציפים באורך של כ-600 מטר בלבד. הנמל נמצא כל העת בתפוסה מלאה ועובד בתפוקות מקסימליות 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. הנמל נחשב לאחד הנמלים היעילים בעולם בהיקף פריקת המטעים לטון ביחס לאורך הרציפים אולם אין ביכולתו לקלוט מספר גדול יותר של אוניות, בשל מגבלת אורך הרציף.
כאמור, שכטרמן טוען כי לנמל מספנות ישראל יש את הציוד וכח האדם וכי ביכולתו להפעיל בתוך שעות ספורות, ולו באופן זמני, את רציף הדלקים העתידי. על פי הערכות, הרציף הריק, שאורכו כ-450 מטר, יכול לקלוט 2 אוניות בו זמנית. שכטרמן מתריע כי חגי תשרי ההולכים וקרבים צפויים להחמיר את בעיית התורים בנמלים וכי יש לאמץ מיידית כל פתרון שיקל על הנושא.
בפנייה למנכ״ל חנ״י ומנהל רספ״ן במשרד התחבורה כותב שכטרמן: ״כידוע, בעיית התור בנמלי ישראל החמירה מאוד במהלך החודשים האחרונים, ובמקום המתנה של מספר ימים, אוניות ממתינות בחודשים האחרונים לפריקה במשך זמן רב. התארכות התור מטילה עלויות עצומות על היבואנים. מידי יום, אתם וגם אנחנו, מקבלים פניות ממפעלים שסוגרים קווי יצור בשל מחסור בחומרי גלם. מצב זה ועלויות אלה מגולגלות על הצרכנים הסופיים, ומייקרות מאוד את מחירי הסחורות המיובאות בישראל ומחירי ההובלה ובכך משפיעות לרעה על יוקר המחיה. לצערנו, העתיד הקרוב אינו משאיר מקום לאופטימיות בנושא זה, שכן מגפת הקורונה אשר מרימה ראש בתקופה האחרונה תערים קשיים וצפוי כי תגרום לעיכובים נוספים, והדברים יקבלו משנה תוקף במקרה של סגר.
״כנמל פרטי השואף למצוינות ואשר חרט על דגלו יעילות בשירותים אותם הוא מספק ללקוחותיו, נמל מספנות פועל ימים כלילות על מנת לחפש דרכים כדי לקצר את התור התפעולי. הנמל עושה ככל שביכולתו להקל על לקוחותיו ובכלל זה הוא פועל 24/7 ונמצא בתפוסה מקסימלית. המגבלה על היקפי הפעילות בנמל מספנות ישראל הינה אורך הרציפים העומדים לרשותנו (600 מטר בלבד), אך מעבר לכך יש לנו גמישות להתאים את כוח העבודה שלנו והציוד לפעילות הנדרשת״.
לדברי שכטרמן, השימוש ברציף הדלקים העתידי שבבעלות חנ״י עשוי להוות פתרון זמני לבעיית התור בנמלים. ״נמל מספנות ישראל מסוגל להפעיל את הרציף המדובר בהתראה של מספר שעות בלבד, באמצעות כוח אדם מיומן וציוד מתאים שנמצא ברשותנו וזמין לעבודה מיידית. היתרון של פתרון שכזה הינו שהוא שימוש ברציף קיים שהיום לא נמצא בשימוש של גורם נמלי תפעולי. הבקשה הינה לתקופה קצובה שתאפשר לנו לקצר את תור האוניות שממתינות מחוץ לנמלים״.
לדבריו, פתרון זה בהידברות עם ההסתדרות ובהחלטה משותפת של כל הגורמים יכולה לתת את הפתרון שנכון לכולם. עובדים, תעשיינים, יבואנים, ענף הבניין וכלכלת ישראל בראש. ״שימוש ברציף הדלקים העתידי לפריקת אוניות – נראית לנו כמהירה והיעילה ביותר לביצוע, וכזו שאמורה להיות מקובלת על כולם״, כותב שכטרמן.
לדברי שכטרמן, לצורך קידום פתרון מיטבי לבעיה ממנה סובלים כל אזרחי המדינה, חשוב שכל הצדדים המעורבים יעשו מאמץ למציאת פתרון נקודתי. ״ברוח זו נדגיש כי הסתייעות ברציף הדלקים לא תפגע בתחרות – פעילות נמל מספנות ברציף האמור אינה מהווה כניסה לתחומים חדשים ונועדה לאפשר לתת את השירותים הקיימים מרציף זה״.
שכטרמן מתריע כי ללא פיתרון מיידי, ולו חלקי, לבעיית התור בנמלים המצב צפוי להחריף: ״הנושא מקבל מקבל חשיבות גדולה משום שחגי תשרי נמצאים מעבר לפינה, ואלה, יגררו בתורם לעיכובים נוספים וצפויים להאריך אף יותר את זמני ההמתנה״.