המועצה הארצית אישרה את תכנית ״שער המפרץ״

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תכנית המתאר למפרץ חיפה תמ״א 75 ומשמעותה פינוי התעשייה המזהמת ובניית שכונות מגורים במקומן. התכנית מקיפה מספר רב של תחומים וביניהם פארק הקישון, חזית ים ועוד


10:05 ,20.09.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תכנית המתאר למפרץ חיפה תמ״א 75 ומשמעותה פינוי התעשייה המזהמת ובניית שכונות מגורים במקומן. התכנית מקיפה מספר רב של תחומים וביניהם פארק הקישון, חזית ים ועוד.

 

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות הרב נתן אלנתן, החליטה אתמול (יום ג׳,  19.9.23) לאשר סופית את תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה – תמ״א 75 (״שער המפרץ״). מדובר בתוכנית שתהווה בסיס לתכנון מפורט בתחומה.

 

תוכנית ״שער המפרץ״ מקודמת בשיתוף מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, ומטרתה שינוי פני מפרץ חיפה, קביעת תמונת העתיד והתוויית מדיניות תכנון עדכנית במרחב זה.

התוכנית מתווה יצירת חיבור אורבני רציף בין הקריות לעיר חיפה, פרישה מאוזנת של ייעודי קרקע למגורים, תעסוקה ושימושים מטרופולינים, לרבות פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים לאורך הנחלים. בנוסף, התוכנית שמה דגש על חיבור בין אזורי המגורים לחוף הים ולמוקדי התעסוקה באזור, וכל זאת במטרה לחזק את מטרופולין חיפה ולשפר את איכות החיים של תושבי האזור.

 

בהתאם לתוכנית זו, יקודמו תוכניות מפורטות שיכללו עשרות אלפי יחידות דיור, היקפי תעסוקה משמעותיים, מערכות תשתית, ביסוס תחבורה ציבורית, שירותים ברמה מטרופולינית, חיבורים וצירים המחברים את הקריות לגוש חיפה ונשר. התוכניות יקודמו תוך שיתוף הרשויות המקומיות והציבור ובהן יקבעו תמהיל השימושים המדויק תוך התחשבות בהיבטים כלכליים, אורבניים וחברתיים.

 

ההחלטה לקדם את התוכנית הינה בהתאם להמלצות ועדת המנכ״לים הבינמשרדית אשר מונתה לעסוק בנושא והגישה את המלצותיה ביוני 2021, ובהמשך להחלטת הממשלה לעניין אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה מיום 6.3.22.

 

יו״ר מטה התכנון הלאומי ויו״ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: ״לאחר שנים רבות בהן דובר על שינוי פני מפרץ חיפה לאור זיהום האוויר ולאור החלטות ממשלה רבות בנושא, המועצה הארצית החליטה על אישור התוכנית שיש בה כדי להוביל שינוי משמעותי תוך העלאת רמת איכות החיים לטובת תושבי האזור ותושבים חדשים שיגיעו״.

 

מנכ״ל מינהל התכנון, רפי אמליח: ״אישור תכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה הוא יום היסטורי למדינת ישראל בכלל ולתושבי מפרץ חיפה בפרט. לראשונה, המדינה שמה על השולחן חלופה תכנונית שתוציא את המפעלים הפטרוכימיים מהמפרץ, וזאת תוך עמידה ביעדים השאפתניים בהחלטת הממשלה. העובדה כי התוכנית אושרה היום הופכת את פינוי המפעלים ממפרץ חיפה לעובדה מוגמרת. מדובר בתוכנית בעלת חשיבות לאומית למשק הישראלי, שתתרום לשיפור איכות חיי התושבים מטרופולין חיפה בכלל והעיר חיפה בפרט, ותיתן מענה להיצע יחידות דיור בתוך המרקם העירוני״.

 

המשרד להגנ״ס: מצר על שהמועצה החליטה ברגע האחרון להסיר רכיב חדשני ומשמעותי בהוראות התוכנית

 

מהמשרד להגנ״ס נמסר כי ״בעקבות החלטת המועצה הארצית בנושא תוכנית מתאר ארצית (תמ״א) 75 – מפרץ חיפה, המשרד להגנת הסביבה מברך על אישור התוכנית למפרץ חיפה ועל שיתוף הפעולה שהתקיים בקידומה, במטרה להבטיח את המנגנונים להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית ופיתוח מתחם אורבני חדשני ונקי.

 

המשרד היה, וממשיך להיות, חבר פעיל בוועדת העורכים של תמ״א 75 ושותף לקידום ולהטמעה של שיקולים סביבתיים בתוכנית, הכוללים בין השאר שמירה על רצועת נחל, על  פארק מטרופוליני, מעבר אקולוגי, התייחסות לעליית מפלס פני הים, הכללת הוראות המחייבות התייחסות לתקופת המעבר בין אזור תעשייה לאזור פיתוח אורבני ועוד.

 

עם זאת, המשרד מצר על שהמועצה החליטה ברגע האחרון להסיר רכיב חדשני ומשמעותי בהוראות התוכנית שחייב בחינה תכנונית לשילוב מתקנים לייצור אנרגייה מתחדשת במסגרת הליכי התכנון המפורט, וזאת על רקע חשש מייקור הבינוי.

 

נציגוֹת המשרד להגנת הסביבה הדגישו בדיון את החשיבות בקידום אנרגיות מתחדשות במרחב המבונה ואת היתרונות בהכללת הבחינה של התועלת המשקית והחיסכון הפוטנציאלי בקיום הוראות אלו בתוכנית.

 

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: ״אני מברכת את המועצה הארצית על החלטתה לאשר את התוכנית המתארית למפרץ חיפה, אשר מהווה צעד משמעותי וחשוב ביישום החלטת הממשלה שהוביל המשרד להגנת הסביבה יחד עם משרד ראש הממשלה להוצאת התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה, צעד חשוב ומשמעותי בשיפור איכות חייהם ובריאותם של התושבים והסביבה. לצד זה, המועצה החליטה להסיר רכיב משמעותי בהוראות התוכנית אשר אמור היה לעודד שילוב מתקני ייצור אנרגיה מתחדשת בהליך התכנוני. אנו סבורים כי יש לקדם אנרגיות מתחדשות במרחב המבונה, במטרה לייעל את משק החשמל, להפחית פליטות גזי חממה ולעבור לאנרגיות נקיות ובריאות יותר״.

 

נציגוֹת המשרד להגנת הסביבה בדיון היו אילה גלדמן, מנהלת אגף תכנון סביבתי במשרד, וּורד דרור, מתכננת מחוז חיפה של המשרד.

 

נזכיר כי בתאריך 10.5.22 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על מתן הוראות לעריכת תכנית מתאר ארצית 75, אשר במרכזה תכנון מחדש של מפרץ חיפה והיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. החלטה זו הגיעה בהמשך להחלטת ממשלה 1231 מתאריך 6.3.22, ולמעשה תואמת את סעיף 17 בהחלטה.

 

תכנית זו, אשר מקודמת בימים אלה במוסדות התכנון, הינה התכנית המרכזית והחשובה ביותר על מנת לשנות את פני המפרץ להבטחת רציפות תפקוד משק האנרגיה בשגרה ובחירום.