עיריית חיפה בראשותה של עינת קליש רותם הגישה היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בעיר עתירה מינהלית לביטול החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית. כזכור, לפני כחודש, נדחה הערר שהגישה העיריה נגד החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה לאשר את התוכנית המפורטת שיזמה חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ.
בפוסט שהעלתה הערב ראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם, היא כתבה כך: ״היום הגשנו עתירה נגד תכנית נמל המפרץ שעומדת לחרוץ את גורל שדה התעופה של חיפה. בית המשפט נתן צו ביניים ועצר תהליכים עד 11.7. שדה תעופה יכול לגזור עיר לחיים או למוות. כמו העיר אילת, גם חיפה בסכנה, התעופה הפנים ארצית בסכנה״.
נציין כי בעקבות הגשת הבקשה הורה בית המשפט כי לא יונפקו היתרי בנייה מכוח התוכנית עד לדיון בבקשה במעמד הצדדים שנקבע ל-11 ביולי.
בערר שהציגה העירייה דאז הוצגה עמדה שדרשה להאריך ל-2,400 מטר את אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה.
בעתירה המינהלית נכתב: ״שדה תעופה בחיפה הוא קריטי לפיתוח העיר, מנוף לצמיחתה הכלכלית ולקיבוע מעמדה המטרופוליני של העיר. לדאבון הלב, חיפה נכשלה פעם אחר פעם במימוש הפוטנציאל הגלום בה. שדה התעופה הוא אלמנט מרכזי שיאפשר לה להשלים את הפער ולהפוך את עצמה לאבן שואבת לקהלים רבים. בניית שדה תעופה בין לאומי תהפוך את העיר באחת לשער כניסה לישראל ויציאה ממנה ולעיר גלובלית קטנה המחוברת לכוחות כלכליים, אקדמיים ותעשייתיים באירופה ובסביבה. שדה תעופה פירושו תיירות, ולא פחות חשוב מכך – שדה תעופה פירושו גם תעסוקה בעיר המשוועת למקומות תעסוקה נוספים״.
בנוסף, העתירה אף מבקשת לחייב את חנ״י בהקמת שוברי גלים בחופי חיפה הדרומיים ובחופי קרית חיים, לצורך מניעת התפזרותו של החול שאמור לעבור לחופים אלה לצורך שיקומם. ועדת המשנה לעררים דחתה את הדרישה והסתפקה בהוספת סעיף לתוכנית לפיו תנאי להפעלת נמל המפרץ יהיה ביצוע הזנת חופי המפרץ בחול. בעתירה טענה העירייה כי החלטת ועדת המשנה לעררים מתעלמת מכך שהזנת חול בלבד אינה מענה הולם ומלא לצורך בשיקום הסביבה החופית.
בעתירה שהוגשה אתמול (ראשון 16/6/19) לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים מבקשת העירייה מבית המשפט להורות ל”חברת נמלי ישראל”, להעביר לידיה את מסמכי המכרז וחוזה ההתקשרות, עליו חתמה “חברת נמלי ישראל” להפעלת “נמל המפרץ” עם חברת – SIPG Shanghai International Port Group הסינית.
עוד מבקשת העירייה כי ייחשפו תנאי ההתקשרות המסחרית עליו חתמה חנ״י מול חברת SIPG, וזאת על פי חוק חופש המידע. חנ״י, טוענת עיריית חיפה, הינה חברה ממשלתית, הפועלת כשליחה של הציבור, אשר זכאי לדעת מה הם תנאי ההתקשרות המסחרית עליו חתמה החברה הממשלתית, וכיצד הללו מבוצעים. ״לא ייתכן כי התקשרות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, שלה השפעות והשלכות רוחב על ציבור רב בתחום גיאוגרפי נרחב, תתנהל בחוסר שקיפות מינימלית ובאפילה מוחלטת״, נכתב בעתירה.
לעתירה צורפה בקשה דחופה לצו ביניים אשר מורה כי התוכנית לא תיכנס לתוקף עד למתן פסק דין בעתירה. בבקשה התבקש בית המשפט להורות למועצה הארצית ולוועדה המחוזית להימנע מלפעול מכוחה של התוכנית עד להכרעה בעתירה. בעקבות הגשת הבקשה הורה בית המשפט כי לא יונפקו היתרי בנייה מכוח התוכנית עד לדיון בבקשה במעמד הצדדים ב-11 ביולי.
את עיריית חיפה מייצגים בעתירה היועצת המשפטית לעירייה עו״ד ימית קליין, היועצת המשפטית של הוועדה המקומית – חיפה עו״ד קרן גולדשמידט ועו״ד עמית חדד ואליהו וייס ממשרד עורכי הדין חדד, רוט ושות׳.