אושרה העמקת תעלת הכניסה לנמל חיפה

ועדה של המשרד להגנת הסביבה אישרה את העמקת התעלה עד ל-17.5 מטר, בתנאי שלאורך העבודה יבוצע דיגום של החומר הנכרה


00:00 ,20.03.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בשורה טובה לנמל חיפה: העמקת תעלת הכניסה לנמל אושרה על ידי הוועדה להיתרי הטלה לים של המשרד להגנת הסביבה בתנאים מגבילים.

מדובר בנושא המסתובב לאורך שנים במוסדות התכנון. בחודש ינואר השנה אישרה ועדת שרים של ממשלת ישראל את העמקת התעלה, לאחר שהדבר אושר על ידי שר התחבורה. אי לכך, עבר הנושא לדיון בוועדה למתן היתרי הטלה.

נושא המחלוקת הוא החול שייכרה מתעלת הכניסה לנמל ועד כמה הוא נקי, או לחלופין, מזוהם. בישיבה קודמת של הוועדה טען נציג המשרד להגנת הסביבה שאת החול יש להטיל במרחק של 20 מייל ימי מהחוף, עובדה שהיתה מאריכה את משך העבודה בזמן ניכר.

העמקת תעלת הכניסה לנמל, שעומקה כיום הוא סביב 15 מטר, אמורה להיות מחולקת לשניים: בשלב הראשון שאיבת חול עד לעומק של 16 מטר; מתחת לעומק זה מכוסה קרקעית הים בחרסית ולא בחול. אי לכך, יש להשתמש במחפר מסוג אחר.

לישיבת הוועדה השבוע הגיעו נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה, מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) שלמה בריימן (החברה האמונה על פיתוח וביצוע תשתיות ימיות בישראל) ומנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן.

בפני הוועדה הופיעו גם מומחים, שמסרו חוות דעת מקצועיות, לפיהן אין בעיה זיהומית בחול שייכרה.

האישור שניתן על ידי הוועדה הוא להעמקת התעלה עד לעומק של 17.5 מטר, מה שיאפשר לאוניות בעלות עומק שוקע של 14 מטר להיכנס לנמל. בעומק שוקע שכזה מדובר באוניות מכולה הנושאות כ-10,000 TEU, עם אפשרויות גם לאוניות בעלות קיבולת גדולה יותר להיכנס לנמל.

יצוין שעומק המים ליד רציף כרמל, שנחנך לפני כשנה, הוא 15.5 מטר. אי העמקת תעלת הכניסה, לפחות מאז נחנך הרציף, מנעה מאוניות בעלות עומק שוקע של 14 מטר לפקוד את הרציף ופגעה, מן הסתם, בתפוקה הכללית של הנמל.

על פי החלטת הוועדה, לאורך החפירה כולה תבצע חנ"י, במרווחי זמן של שבועיים, עבודות דיגום של החומר הנכרה, שיישלח לבדיקה בחו"ל כדי לקבוע האם הוא מזוהם.

עוד הוחלט, שהחול שייכרה בשלב הראשון של העבודה ייערם על שובר הגלים של הנמל, במטרה שישמש בעתיד, אם וכאשר תתקבל הסכמה לכך, לבניית חלק מנמל המפרץ.

השלב הבא הוא יציאה למכרז למציאת חברת דיגום. גורמים מעורבים אמרו היום ל"PORT2PORT" שהעבודה יכולה לקחת עד שנה.

דוברת חנ"י אורנה גוברניק סירבה להגיב לדברים.