רכבת המכולות הראשונה יצאה מנמל המפרץ

הרכבת הראשונה נשאה 17 מכולות של חברת צים, ופתחה עידן חדש של הובלה ירוקה, יעילה ובטוחה של מטענים מהנמל לצפון הארץ ומרכזה – ללא צורך בשימוש במשאיות. מנכ״ל נמל המפרץ, מיהאו צ׳יאנג: ״צעד אסטרטגי שיחזק את שרשרת האספקה הלאומית״


10:25 ,26.03.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

בתחילת השבוע נערך טקס חגיגי לציון יציאתה של רכבת המכולות הראשונה מנמל המפרץ, בהשתתפות נציגי רכבת ישראל, חברת צים ונמל המפרץ. הרכבת הראשונה נשאה 17 מכולות של חברת צים, ופתחה עידן חדש של הובלה ירוקה, יעילה ובטוחה של מטענים מהנמל לצפון הארץ ומרכזה – ללא צורך בשימוש במשאיות.

 

מאז החל לפעול נמל המפרץ בשנת 2021, לא היה קיים חיבור ישיר לרשת המסילות הארצית. כעת, לאחר עבודות תשתית מאומצות שבוצעו על ידי רכבת ישראל וחברת נמלי ישראל, הושלמה מסילת ברזל חדשה באורך 5 קילומטר המחברת את הנמל לרשת הארצית, ומאפשרת תנועת רכבות סדירה של מטענים אל ומחוץ לנמל. גם קבוצת גולד בונד השתתפה בפיילוט ובמסגרתו היא תשמש כסוכן הרכבת שיתפעל את ההעמסה וגם הינה בעלת מסוף רכבת באשדוד שמקבל את הקרונות שהועמסו. 

 

המסילה הוקמה במסגרת שיתוף פעולה בין רכבת ישראל, חברת נמלי ישראל וחברת SIPG המפעילה את הנמל, והוקם גם מסוף רכבת חדיש הכולל 4 מסילות באורך כולל של 3 קילומטר. המסוף מאפשר טעינה ופריקה סימולטנית של עד 3 רכבות בו זמנית – מהלך שעתיד לשפר משמעותית את קצב שינוע המטענים והפחתת העומס על תשתיות התחבורה היבשתיות. רכבת המכולות צפויה להפחית את כמות המשאיות על הכבישים, לצמצם את פליטת המזהמים ולשפר את השירותים לכלל המשק.

 

מנכ״ל נמל המפרץ, מיהאו צ׳יאנג, אמר בטקס: ״זהו רגע מרגש וחשוב עבור נמל המפרץ ולקוחותיו. חיבור הנמל למסילת הרכבת הארצית הוא צעד אסטרטגי שיחזק את שרשרת האספקה הלאומית, יפחית את העומס בכבישים ויציב את נמל המפרץ כמרכז לוגיסטי מוביל ישראל ובים התיכון. אנו גאים להיות שותפים לחזון הזה ולהמשיך לחזק את הכלכלה הישראלית ולאפשר יעילות, פתרונות ירוקים וחדשנות״.

 

יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו״ד משה שמעוני: ״היום ציינו אבן דרך נוספת לעבר עידן חדש ויעיל יותר של שינוע סחורות באמצעות  מימוש מדיניות שרת התחבורה מירי רגב וחזון דריקטוריון רכבת ישראל כחלק ממימוש תוכנית העבודה. רכבת ישראל שמה לעצמה למטרה לשפר את מרקם החיים במדינה, הן בהיבט השירות לנוסע באמצעות השקעה נרחבת במיזמי פיתוח של מסילות חדשות, והן בהיבט של שדרוג תנועת רכבות המטען  שהשפעתו תורגש לאורך זמן בכל תחומי החיים״.

 

שיקו זנה, מנכ״ל רכבת ישראל: ״הפעלת הרכבת בנמל המפרץ מתאפשרת הודות לתוכנית לאומית אסטרטגית לחיבור נמלי הים התיכון אל רשת המסילות הארצית. החיבור יביא לשיפור דרמטי במרקם החיים במדינה, לצמצום הגודש בכבישים והגברת הבטיחות בהם, ושינוע סחורות באופן יעיל וסביבתי יותר. אני מבקש להודות לכל העוסקים במלאכה על מנת שנוכל לצפות בפירות שתכנית חיונית זו מניבה״.

 

מנכ״ל קבוצת גולד בונד, עמוס דעי, מסר: ״אנו רואים במהלך זה צעד חשוב בשיפור מרחב השירותים ללקוחותינו והן בקידום תחבורה ירוקה בת קיימא. גולד בונד מחויבת להמשיך ולהוביל פתרונות חדשניים המשלבים יעילות, קיימות וראייה מערכתית רחבה לטובת לקוחותינו והמשק כולו״.

 

הפעלת השלוחה החדשה לנמל המפרץ מציינת את השלמת חיבור כל חמשת נמלי הים התיכון בשלוחות לרשת מסילות הברזל הארצית, ומהווה חלק משמעותי בתכנית הפיתוח של הובלת המטענים ברכבת ישראל

 

מכיוון שרכבת אחת שקולה לכ-60-70 משאיות, הובלת המטענים ברכבת מצמצמת את הגודש בכבישים, מצמצמת את תאונות הדרכים ותורמת לצמצום פליטות וזיהום אוויר.